Jag har funderat på hur detta fungerar men inte riktigt kommit på det bra med saken.

Fungerar inte en spånsug på samma sätt som en dammavskiljare som den jag bifogat nedan. Tar den bort det fina dammet?

455102-438x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det grova spånet lämnar i avskiljaren. Tack vara det så får man inget grovt spån som snurrar inne i filtret. Då kan man använda en dyr och bra filterpatron i stället för den vanliga filtersäcken. Filterpatroner vill annars nötas upp i förtid när det snurrar en massa grovt spån inne i dem.
Tack vare de mindre maskorna i en filterpatron blir man av med det allergiframkallande findammet ur luften. Med filtersäck går ju findammet rakt igenom.

• Gilla
Realdoolar
  • Laddar…
Bill Pentz cykloner tar även bort (om jag kommer ihåg rätt) 99.7% av findammet, enligt hans egen utsago, och på så vis täpps inte filtret lika snabbt och man tappar inte luftflöde så snabbt. Har sett människor som gjort effektiva thienseparatorer också där dom filtrerat en stor del findamm och mjöl genom den. Kan vara svårt att få det konsistent bra dock, därför ska jag bygga en cyklon bara jag får hem material...

DennisCA skrev:
Bill Pentz cykloner tar även bort (om jag kommer ihåg rätt) 99.7% av findammet, enligt hans egen utsago, och på så vis täpps inte filtret lika snabbt och man tappar inte luftflöde så snabbt. Har sett människor som gjort effektiva thienseparatorer också där dom filtrerat en stor del findamm och mjöl genom den. Kan vara svårt att få det konsistent bra dock, därför ska jag bygga en cyklon bara jag får hem material...
Ah, så det är ett filter ovan spånsäcken istället för filtersäck. Ok, då drog ju kostnaderna iväg. Har du någon bra länk till någon som verkar göra dom där effektiva separatorerna?

Oftast kör man med patronfilter istället för säck. Som jag ser det har man säck så är det ingen större poäng med separator. Man gör ju det för att skydda dom där dyra filterpatronerna (eller om man har en impeller som inte hanterar material). I det fallet vore den bästa lösningen att placera spånsugen utomhus istället.

Bill Pentz cykloner är oftast hemmabyggen. Annars är det ClearVue som gäller om man vill ha en köpesversion.

Thienseparatorer är alla hemmabyggen, exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=hebWtarFp5I

Det borde gå att kapa loss cyklonen av en gammal hammarkvarn av den sorten som bönderna malade fodermjöl med på 70-talet. En hel hammarkvarn går att få för 30 euro eller cirka 300 kronor.

DennisCA skrev:
Oftast kör man med patronfilter istället för säck. Som jag ser det har man säck så är det ingen större poäng med separator. Man gör ju det för att skydda dom där dyra filterpatronerna (eller om man har en impeller som inte hanterar material). I det fallet vore den bästa lösningen att placera spånsugen utomhus istället.

Bill Pentz cykloner är oftast hemmabyggen. Annars är det ClearVue som gäller om man vill ha en köpesversion.

Thienseparatorer är alla hemmabyggen, exempel:
[länk]

Om man kör filtersäck med cyclone, borde inte det bli mindre damm ändå även om filter blir bättre?

Typ så här https://m.youtube.com/watch?v=RpUbhA-6fbM

Redigerat:
Ja det stämmer väl, man kan ju uppgradera filtret sen. En annan orsak att ha cyklon jag glömde bort är förstås om man vill återanvända luften i verkstan, det är relevant på vintern. Cyklon och bra filter är det bästa valet då.

Det beror lite på vilken typ av cyklon vissa är bra andra lite sämre. Men ingen cyklon tar hand om det riktigt fina dammet som dessutom inte är bra för kroppen=lungorna.

Det som händer med filtersäckar, jo en annan sak är att filtersäckarna till dessa billiga spånsugar är nog inte så värst bra eller rättare sagt täta. Jo det som händer med en filtersäck är att den fylls med damm i väven och på så sätt blir den faktisk relativt bra som filtermedia. Men varje gång du startar din spånsug med säck så kommer det alltid att blåsa ut fint damm i 20-40 sec under förutsättning att säckväven är fylld av damm. Vilket kan ta något år beroende på hur mycket man använder sin spånsug. Tömmer man bara spånsäcken 1-2 gånger per år kommer det att ta flera år innan filtersäcks väven är full av damm. Och under dessa 20-40 sec när man startar sin spånsug varje gång har hela verkstaden blivit full av damm.

Men man får inte glömma att vi är nere på micron nivå på dammet och det är det osynliga dammet som är skadligt. Allt damm vi ser som flyger omkring i luften det tar lungorna hand om, vi hostar och andas ut det igen.

Nästan alltid så är maskinerna den stora dammboven. För där alstras allt dam och har man en såg utan suvaskydd med påkopplat dammutsug så kvittar det vilken typ av spånsugs anläggning man har.
Då kommer den sågen att generera mera damm i luften än vad spånsugen kommer att sprida ut i verkstaden.

Så fundera igenom vad man är bered att gör i sin verkstad. Vill man modifiera alla sina maskiner. Använder man väldigt mycket mdf typ 20 skivor om året eller använder sig av mycket konstiga giftiga träslag . Ja då kanske man skall se över sin spån sugs anläggning och framför allt modifiera sina maskiner.

Men fyller man en plast säck om året med damm så vete tusan om det är värt besväret. För är man en vanlig frisk människa så fixar vi den dammiga miljön. Sedan kan det vara andra saker som gör att man tycker det är värt besväret

Den egentliga anledningen till att man använder cyklon i mindre verkstäder är att det spar på filter. Och det tar mindre plats än motsvarande konventikel spånsug med flera filterstrumpor och luft återvinnare för returluften.

• Gilla
Danne_W
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.