Jag har köpt solpaneler plus Checkwatts balanseringstjänster och batteri. Allt installerades december 2023. Ersättning för balanseringstjänsterna har ju inte motsvarat förväntningarna men sedan april i år har jag också elprisarbitrage. Jag tycker ju inte att jag tjänar grova pengar men är kanske dåligt påläst.
Är det någon som vet hur arbritage fungerar? Maximeras mina intäkter och/eller minimeras mina kostnader? Spontant kan jag tycka att batteriet bör fyllas när det är minuspriser men icke.

Finns det några kloka personer där ute som är mer pålästa i detta ämne?

// Mats i SE4 som dessutom inte har elbil!

M Matte-i-Höllviken skrev:
Är det någon som vet hur arbritage fungerar?
  1. köp billigt
  2. säj dyrt
  3. Gå till 1)
M Matte-i-Höllviken skrev:
Jag tycker ju inte att jag tjänar grova pengar
Så är det antagligen. Ju fler som gör samma sak samtidigt ju svårare blir det att tjäna pengar.

Man kan ju räkna på hur många laddning/urladdningar batteriet klarar innan det är slut och fördela kostnaderna för hårdvara och tjänster på antalet cykler. Anskaffningskostnad/Antal_cykler. Då vet man hur mycket man måste tjäna på varje köp-sälj-cykel för att det över huvud taget skall löna sig. Ingen speciellt svår matte.

Rent generella svar. Hur Checkwatt funkar vet jag inget om.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Jag vet hur Checkwatt inte fungerar - och det är bra (Inte bra)
Alltså min erfarenhet med Checkwatt har varit urdålig och nu på senare tid svagt bättre.

Jag har ställt frågan hur deras algorithm CO fungerar till min kontakt, alltså den firma som sålde batterier och Checkwatts hårdvara och tjänst. Jag har också ställt frågan till Checkwatt men får inga bra eller tydliga svar från någon av leverantörerna. Det jag oftast får höra är att vi jobbar på att det ska bli bättre, och det har jag hört i över 18 månader!

Ut med skiten säger jag snart, jag har givit upp på Checkwatt.
När jag byter så blir det till någon algorithm (app) som jag kan konfigurera själv och då helt använda batteriet för egen energianvändning samt arbitrage i den mån det går att konfigurera vettigt.

Observera att det numera (2025) är mycket komplext att styra så att en specifik kund drar maximal nytta av sin investering. detta på grund av införandet av effektavgifter på olika tider utöver de mycket volatila spotpriserna på Nordpool samt varierande effekter av 60-öringen och andra solel bidrag som kan förekomma.

Attitudeswe
Lagring för arbitrage är mest lönsamt 4-5 vintermånader. Lagring av egen el för att skattesmita (när 60öring försvinner) är mer lönsamt resten av året.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.