Z Zodde skrev:
Nu har du öst galla över mig ett flertal gånger UTAN att bidra ett uns i sakfrågan?

Vad är din syn på bankutlåning utan motsvarande täckning genom inlånade pengar?
Eller är du helt Rudis i detta ämne också?
Jag ska ha sista ordet.

K karlmb skrev:
Jag ska ha sista ordet.
Ja, för i sakfrågan är du rudis. Varför öht gödsla tråden med inlägg utan syfte att bidra till diskussionen?

blackarrow blackarrow skrev:
Hur kommer det sig att hushållen kan ha så hög belåning om banken bara lånar ut inlånade pengar?
Inlåning från ”hushållen” är en liten del av totala finansieringen. Företagens/organisationer/kommuners likvida medel står för en del. Bankens emitterade obligationer utgör en del. Riksbankens bidrar också en del

”Banker finansierar sin verksamhet via upplåning. Det görs genom inlåning från allmänheten och marknadsfinansiering via obligationer. Svenska banker finansierar sig till 48 procent av inlåning och till 52 procent av marknadsfinansiering”
De som har mycket pengar har dem väl i aktier och fonder och inte på räntebärande bankkonton?
Det har de säkert också.
Tar inte de inlånade pengarna slut någon gång?
Vid mindre inlåning från hushållen så får banken öka marknadsfinansieringen. Räntan banken betalar obligationsägarna avgörs delvis av bankens kreditrating.

Notera det i fet stil. Banken MÅSTE finansiera sig. Man kan alltså inte låna ut nåt man inte förfogar över.

All kreditgivning innebär att nya pengar skapas i systemet, finns länk ovan till kreditmultiplikatorn i Wikipedia där första stycket förklarar allt bra

Redigerat:
J jawen skrev:
DU har oxå redan långt innan fått "spiken i kistan" på DITT påstående av b.la Nötegårdsgubben
Notera att han sågade även dig 🤥

Men huvudfrågan går du bet på.
Måste bankerna finansiera sin utlåning eller kan de bara låna ut fast de inte har motsvarande pengar in?

• En skärmdump av ett diskussionsforum där en användare tolkar bankutlåning som skapande av pengar ur tomma intet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z Zodde skrev:
Men huvudfrågan går du bet på.
Måste bankerna finansiera sin utlåning eller kan de bara låna ut fast de inte har motsvarande pengar in?
Nu beter du dig som ett barn!
Lägg ner bara.

Z Zodde skrev:
Ja, för i sakfrågan är du rudis. Varför öht gödsla tråden med inlägg utan syfte att bidra till diskussionen?
Jag, jag

J jawen skrev:
Nu beter du dig som ett barn!
Lägg ner bara.
Du klarar inte av å svara på huvudfrågan alltså.
ENKELT ja eller nej?

Måste bankerna finansiera sin utlåning eller kan de låna ut UTAN å ha motsvarande pengar in?

K karlmb skrev:
Jag, jag
Imponerande

Jag bad dig bidra i sakfrågan men du klarar bara personangrepp utan substans.

Z Zodde skrev:
Imponerande

Jag bad dig bidra i sakfrågan men du klarar bara personangrepp utan substans.
Jag

• Haha
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Måste bankerna finansiera sin utlåning eller kan de låna ut UTAN å ha motsvarande pengar in?
Mitt absolut sista svar i denna av dig löjliga diskussion.
Bankerna skapar "nya" pengar PUNKT SLUT, & jag skiter i om du "vrider & vänder" på JUST hur formuleringarna för att skapa dessa "nya" pengar ska heta.

Detta är ETT sätt!
Banker finansierar sin varsamhet med inlåning med marknadsfinansiering.
Marknadsfinansieringen består av säkerställda och icke-säkerställda obligationer.

Alla icke-säkerställda obligationer är pengar som är inte backade av några specifika tillgångar.
Dessa "nya" pengar "skapas", från pengar som INTE finns!
& det är inga små pengar direkt.

• Graf över marknadsupplåning per obligationstyp 2014-2024, med linjer för säkerställda och icke-säkerställda obligationer i miljarder kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Mitt absolut sista svar i denna av dig löjliga diskussion.
Bankerna skapar "nya" pengar PUNKT SLUT, & jag skiter i om du "vrider & vänder" på JUST hur formuleringarna för att skapa dessa "nya" pengar ska heta.
Självklart skapar banker nya pengar. Det gör all kreditgivning

Men det var nu inte det som diskuterades utan redan i första inlägget var det myten att de kunde skapa hur mycket som helst och utav ingenting som ifrågasattes

Du skrev

Banker "lagerhåller" en unik möjlighet att skapa "nya pengar".
Bara att låna ut, & i praktiken hur mycket pengar som helst.”

Fast pengarna INTE finns konstigt nog!...dom skapas”

Du har redan backat på ”hur mycket som helst”

Och nu skriver du också att banken behöver finansiering för att kunna låna ut.

Då har jag heller inget mer å kommentera så vi kan avsluta detta sidospår.

Z Zodde skrev:
Inlåning från ”hushållen” är en liten del av totala finansieringen. Företagens/organisationer/kommuners likvida medel står för en del. Bankens emitterade obligationer utgör en del. Riksbankens bidrar också en del

”Banker finansierar sin verksamhet via upplåning. Det görs genom inlåning från allmänheten och marknadsfinansiering via obligationer. Svenska banker finansierar sig till 48 procent av inlåning och till 52 procent av marknadsfinansiering”
Det har de säkert också.
Vid mindre inlåning från hushållen så får banken öka marknadsfinansieringen. Räntan banken betalar obligationsägarna avgörs delvis av bankens kreditrating.

Notera det i fet stil. Banken MÅSTE finansiera sig. Man kan alltså inte låna ut nåt man inte förfogar över.
Z Zodde skrev:
Självklart skapar banker nya pengar. Det gör all kreditgivning
Nu skriver du både att banken måste ha pengarna först för att kunna låna ut dem (min kursiv fetning ovan) OCH att banken skapar pengar.

• Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
Nu skriver du både att banken måste ha pengarna först för att kunna låna ut dem (min kursiv fetning ovan) OCH att banken skapar pengar.
Låt tomten få sista ordet bara. Han backar aldrig.

• Haha
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det kan vi nog ställa upp på de flesta av oss. Monopol vs en öppen marknadsplats (Nordpool)

Japp. Själva utlåningen skapar nya pengar.

Kalle har 1 mille på sparkontot
Banken lånar ut dessa till Olle…

Både Kalle och Olle förfogar nu över 1 miljon…
Det är helt uppenbart att du inte vet hur pengaskapandet går till. Nu kör du med sparken i klaveret, hur ska detta sluta?

K karlmb skrev:
Det är helt uppenbart att du inte vet hur pengaskapandet går till. Nu kör du med sparken i klaveret, hur ska detta sluta?
Vad är ditt bidrag i sakfrågan?
Du duckar på frågorna du får.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.