Hur kallt och fuktigt är det rimligt/ok att det ska vara på de kallaste ställena i en källare?
Under sommaren har vi fått fuktproblem i källaren. Värmen har varit avslagen, ventilationen på och avfuktaren hade någon stängt av så den har också varit av ett par veckor. Konsekvensen: massor med fukt i prång, matförråd och under mattor (plast ruugs, ej täta). Mögel längs vissa väggar. Nu är ytterligare avfuktare inhandlad, värme påslagen som håller 22 grader (1 m ö golv) och möglet är sprejat med mögel fri och därpå tvättat. Fukthalten är sänkt till 50% i luften och det känns bättre men ännu inte bra.
Nu till frågan: hur kallt och fuktigt är det rimligt att det kan vara i på de ”värsta” ställena i en källare när man når 18-19 grader och 50% på de bästa ställena. Nu har jag satt sensorer på matförrådet och i ett ytterhörn där det varit illa. De sensorerna verkar nu landat på 18,5 grader och 65%.
Är det ok värden skulle ni säga?
Under sommaren har vi fått fuktproblem i källaren. Värmen har varit avslagen, ventilationen på och avfuktaren hade någon stängt av så den har också varit av ett par veckor. Konsekvensen: massor med fukt i prång, matförråd och under mattor (plast ruugs, ej täta). Mögel längs vissa väggar. Nu är ytterligare avfuktare inhandlad, värme påslagen som håller 22 grader (1 m ö golv) och möglet är sprejat med mögel fri och därpå tvättat. Fukthalten är sänkt till 50% i luften och det känns bättre men ännu inte bra.
Nu till frågan: hur kallt och fuktigt är det rimligt att det kan vara i på de ”värsta” ställena i en källare när man når 18-19 grader och 50% på de bästa ställena. Nu har jag satt sensorer på matförrådet och i ett ytterhörn där det varit illa. De sensorerna verkar nu landat på 18,5 grader och 65%.
Produkter som diskuteras: "mögel fri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
22 grader är på tok för varmt.
Det som stör på somrarna är ventilation utifrån. Man blåser bara in varm luft med hög fuktinnehåll som sedan kondenserar på kalla källarväggar.
Viktigt är att inte stänga in väggar och golv. Hyllor ska helst vara öppna så att luften kan cirkulera bakom. Helst inga mattor på golvet. Hörn ska vara fria.
Sedan finns det olika uppfattningar här på forum om nödvändigheten att värma källare öht.
Jag har då ingen värme alls i källaren. Den håller angenäma 15 grader en het sommardag och är snustorr. Men det är en stor öppen källare utan inneväggar. En Woods-avfuktare går på sommarhalvåret.
Det som stör på somrarna är ventilation utifrån. Man blåser bara in varm luft med hög fuktinnehåll som sedan kondenserar på kalla källarväggar.
Viktigt är att inte stänga in väggar och golv. Hyllor ska helst vara öppna så att luften kan cirkulera bakom. Helst inga mattor på golvet. Hörn ska vara fria.
Sedan finns det olika uppfattningar här på forum om nödvändigheten att värma källare öht.
Jag har då ingen värme alls i källaren. Den håller angenäma 15 grader en het sommardag och är snustorr. Men det är en stor öppen källare utan inneväggar. En Woods-avfuktare går på sommarhalvåret.
Jag kan rekommendera att hålla varmt och därmed torrt i källaren, om huset från början är byggt med radiatorer där nere.
Fördel för både skönare golv ovanför samt att risken minimeras för att det ska bli skador o mögel.
Rör mm mår också bättre av att det är vältempererat i de nedre regionerna som källaren.
Fördel för både skönare golv ovanför samt att risken minimeras för att det ska bli skador o mögel.
Rör mm mår också bättre av att det är vältempererat i de nedre regionerna som källaren.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Det finns en forist som nästan militant förespråkar att värma ordentligt i källaren. Han gör det mestadels för han pysslar mycket därnere men gör gällande att det är för att det värmar huset ovanför (sköna golv mm).
Jag håller inte alls med. Det är lika ineffektivt som om man tänder en brasa utanför huset för att värma inne. Han påstod också att värme alltid stiger upp men det stämmer ju inte genom ett golv.
Jag har 12-14 C i källaren och ingen fukt eller mögel alls. På sommaren stänger jag av ventiler och kör en liten Woods avfuktare.
Jag håller inte alls med. Det är lika ineffektivt som om man tänder en brasa utanför huset för att värma inne. Han påstod också att värme alltid stiger upp men det stämmer ju inte genom ett golv.
Jag har 12-14 C i källaren och ingen fukt eller mögel alls. På sommaren stänger jag av ventiler och kör en liten Woods avfuktare.
Förklara gärna detta påstående.T Tysta musen skrev:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej, oj det var inte min mening att orsaka någon debatt, det är bara ett tips som jag kommer med som fungerar. Vi har ett flerfamiljshus i form av ett radhus, där vi i BRF har experimenterat med hur man kan få ner kostnad. Det har visat sig att teorin om att kallställa utrymmen absolut inte har sänkt kostnaden, tvärt om, och det som skulle vara en lösning med luftavfuktare enbart ökade elräkningen. Räkningen från fjärrvärmeverket blev densamma. Däremot så fick vi problem med att rör som gick i källaren kloggades igen. Efter analys så berodde det på att värmen var avstängd och fettmassor hade stelnat. Så vi har nu kommit fram till vår lösning att hålla god värme och det var även det som försäkringsbolaget föresperåkade. No hard feelingsT Thomas_Blekinge skrev:Det finns en forist som nästan militant förespråkar att värma ordentligt i källaren. Han gör det mestadels för han pysslar mycket därnere men gör gällande att det är för att det värmar huset ovanför (sköna golv mm).
Förklara gärna detta påstående.
Hej, du menar om rör osv i källaren som jag nämnde?- jo det problem vi fick var att fett hade ansamlats i va rör efter att vi kallställt källaren. Vi lärde oss av misstaget efter att både rörmokare och försäkringsbolag gav oss bassning och räkning som grundade sig i självförvållat problem som uppstod och tron om att spara pengar genom att kallställa källaren. Det blev en dyr lärdom. Nu har vi elementen på där nere, och det blir inte högre räkningar från värmeverket. Vi kan tillockmed hålla värmen lite lägre på våningen ovanför då vi får lite golvvärme på köpet.Vi slipper ha luftavfuktare som står o bullrar o drar el. Mycket bättre faktiskt.T Thomas_Blekinge skrev:Det finns en forist som nästan militant förespråkar att värma ordentligt i källaren. Han gör det mestadels för han pysslar mycket därnere men gör gällande att det är för att det värmar huset ovanför (sköna golv mm).
Förklara gärna detta påstående.
Konsten är att hålla fukten borta. Klassiska och bästa metoden är att ha god vent och värma källaren. Det är ofta så som det är konstruerat från början att ha. Vi gjorde misstaget att kallställa källaren o hade en bullrande luftavfuktare istället. Det blev ett dyrt misstag. Fett samlades i va rör med dyrt rörmokeri som följd. Vi fick lära oss att gå tillbaka till uppvärmd källare, vilket var det bästa. Dessutom så började det lukta illa i källaren när vi kallställde, fukt i hörn o andra rum trots luftavfuktaren. Nu har vi slängt ut luftavfuktaren och har värme på, i kombination med god vent. Utmärkt bra.Och inga högre räkningar. Vi har fjärrvärme.U umeafoto skrev:Hur kallt och fuktigt är det rimligt/ok att det ska vara på de kallaste ställena i en källare?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden