Hej!
Jag har köpt en äldre hylla som är klädd med både ek- och teak-fanér på solid furu(?), eller iaf något som inte är spån. Hyllan är generellt i bra skick, men färgen har påverkats av UV över tiden, och på några ställen finns skador av vatten. Från början tror jag att hyllan är lackad, men i så fall i en ganska matt lack, och ytan har en påfallande trä-struktrur som är fin, och inte så där blank och plastig som det kan bli av vissa klarlacker.
Jag bifogar 3 bilder för helhet + detaljer.
Hur tycker ni att jag ska gå tillväga för att fräscha upp ytan? Helst skulle jag vilja slipa om allt och behandla med matt hårdvax, men det är på tok för mycket jobb. Vad kan jag göra för att bara snygga till det värsta? Slipa lätt och lacka? Men med vad?
Eller enbart polish?
Tacksam för alla förslag!
Jag har köpt en äldre hylla som är klädd med både ek- och teak-fanér på solid furu(?), eller iaf något som inte är spån. Hyllan är generellt i bra skick, men färgen har påverkats av UV över tiden, och på några ställen finns skador av vatten. Från början tror jag att hyllan är lackad, men i så fall i en ganska matt lack, och ytan har en påfallande trä-struktrur som är fin, och inte så där blank och plastig som det kan bli av vissa klarlacker.
Jag bifogar 3 bilder för helhet + detaljer.
Hur tycker ni att jag ska gå tillväga för att fräscha upp ytan? Helst skulle jag vilja slipa om allt och behandla med matt hårdvax, men det är på tok för mycket jobb. Vad kan jag göra för att bara snygga till det värsta? Slipa lätt och lacka? Men med vad?
Eller enbart polish?
Tacksam för alla förslag!
Delarna som varit exponerade för UV-ljus är mörkare/gulnade, men de blir ljusare direkt när man slipar lite. Kanske är det mest någon klarlack som gulnat?
Jag känner mig fortfarande osäker på om jag ska lacka eller våga mig på hårdvaxolja När jag känner mig nöjd med slipningen.
Jag känner mig fortfarande osäker på om jag ska lacka eller våga mig på hårdvaxolja När jag känner mig nöjd med slipningen.
Så här blev det!
Först slipade jag med 240-papper. Därefter testade jag att bleka det missfärgade med utspädd saltsyra. Det funkade faktiskt!
Sedan lite slipning till. Se första bilden.
Till sist på med Osmo hårdvaxolja som blev över från golven. Se bild två. UV-påverkan kom tillbaka, och perfekt är det ju inte, men bättre än innan iaf. Till saken hör att jag har många fler moduler som behöver liknande behandling, så det här matchar ambitionsnivån ungefär.
Först slipade jag med 240-papper. Därefter testade jag att bleka det missfärgade med utspädd saltsyra. Det funkade faktiskt!
Sedan lite slipning till. Se första bilden.
Till sist på med Osmo hårdvaxolja som blev över från golven. Se bild två. UV-påverkan kom tillbaka, och perfekt är det ju inte, men bättre än innan iaf. Till saken hör att jag har många fler moduler som behöver liknande behandling, så det här matchar ambitionsnivån ungefär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara


