Hej,
Köpte ett hus för något år sedan och börjar känna att det är dags att fina till fasaden. Bifogat en bild, hur passa akut är det, skulle det kunna vänta något år till med omfogning?
Är det bara omfogning som gäller eller kan man förfina på något annat sätt, ändra nyans på teglet?🙂
Tack
Köpte ett hus för något år sedan och börjar känna att det är dags att fina till fasaden. Bifogat en bild, hur passa akut är det, skulle det kunna vänta något år till med omfogning?
Är det bara omfogning som gäller eller kan man förfina på något annat sätt, ändra nyans på teglet?🙂
Tack
Ja omfogning är det dags för, se till att få fräst minst 25mm i djup och tvätta ordentligt innan omfogning med nytt bruk..
Hur länge du kan vänta beror på hus utsatta dina fasader är för regn och vind samt hur höga fasaderna är.
Har du några läckage i huset?
Att måla eller färga tegel är inte så lämpligt om du vill behålla teglets natur..
Hur länge du kan vänta beror på hus utsatta dina fasader är för regn och vind samt hur höga fasaderna är.
Har du några läckage i huset?
Att måla eller färga tegel är inte så lämpligt om du vill behålla teglets natur..
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Jag hade väntat något år till.
Är bara estetiskt.
Och om du tänkte göra det själv, tror jag inte det blir snyggare efter.
Omfogning alltså.
Man kan inte ändra nyans på teglet.
Men man kan ju dra på bruk på teglet, och slamma det.
Och sen färga med valfri kulör med kalkfärg.
Men då ska man ju helst använda kalkfärg, för att vara tydlig.
Slammning blir rätt levande och fint, och blir en helt annan karaktär på huset.
Är bara estetiskt.
Och om du tänkte göra det själv, tror jag inte det blir snyggare efter.
Omfogning alltså.
Man kan inte ändra nyans på teglet.
Men man kan ju dra på bruk på teglet, och slamma det.
Och sen färga med valfri kulör med kalkfärg.
Men då ska man ju helst använda kalkfärg, för att vara tydlig.
Slammning blir rätt levande och fint, och blir en helt annan karaktär på huset.
Tack för era svar. Inga läckage ännu vad jag vet men de är utsatta för mycket vind och vertikalt regn 😬 Då lutar det mot att jag borde sätta bruk på teglet ifall det inte blir snyggt med omfogning. Slamma är det samma som putsa misstänker jag?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Ja, slamma är väl samma sak som att putsa, men tunnare.
Man drar på hela fasaden med bruk, och penslar/slammar med stora plafondpenslar.
Men man gör det bara en gång, så man ser tegelstrukturen och penseldragen i bruket.
Billigare att göra om man gör det själv.
Men ser ingen helhet i din bild.
Så ska det byggas ställning, täckas fönster mm.
Så tror jag ett företag tar nära samma pris som att putsa slätputs.
Man drar på hela fasaden med bruk, och penslar/slammar med stora plafondpenslar.
Men man gör det bara en gång, så man ser tegelstrukturen och penseldragen i bruket.
Billigare att göra om man gör det själv.
Men ser ingen helhet i din bild.
Så ska det byggas ställning, täckas fönster mm.
Så tror jag ett företag tar nära samma pris som att putsa slätputs.
Klicka här för att svara