Just det där med att testa ifall där är ström innan man bryter om man kan är väl vettigt?
Så man ser att mätaren man använder fungerar menar jag.
Eller det är bara okunniga hemmapulare som gör så? :P

När jag praktiserade som elektriker hade vi kortslutningsledare, som man först skruvade fast i ett lämpligt fundament. Sedan duttade man lite försiktigt på den ledare som man skulle jorda. Det gick förstås åt 3 st kortslutningsledare.

Jag ska kanske tillägga att de var märkta att klara 36kA under 1s.

Blindnit skrev:
Just det där med att testa ifall där är ström innan man bryter om man kan är väl vettigt?
Det där är riktigt lurigt, om man mäter med en högohmig multimeter, kan man mäta inducerade spänningar, som det inte finns någon ström bakom.

Mer praktiskt, kanske är att använda en hederlig glödlampa.

Blindnit skrev:
Absolut inte - det är en god praxis att 1) mäta spänning, 2) bryta och 3) mäta spänningslöshet som jag alltid praktiserar, fast jag är ju i.o.f. sig en okunnig hempulare :blushing:
Även med en billig DMM så ser man en skillnad före och efter som bekräftar att det var rätt säkring.
Men inte ens då är man 100% säker som jag skrev ovan.

Kan min metod ha brister? Jag sätter i dammsugaren och startar den. När den tystnar har jag hittat rätt säkring och kan börja jobba. Har funkat i alla år...

Den lär funka i många år till. Den kan t.o.m anses vara fullt tillräcklig om elinstallationen är sund.
Jag skulle dock inte lita på denna enda kontroll, utan göra en till, t.ex kortsluta ledarna (fas-nolla och/eller fas-jord, inte jord-nolla om det finns JFB).

haavard skrev:
Kan min metod ha brister? Jag sätter i dammsugaren och startar den. När den tystnar har jag hittat rätt säkring och kan börja jobba. Har funkat i alla år...
Inte så bra att bryta en proppsäkring under hög last, blir lätt fina brännmärken på säkring och passkontakt, i värsta fall kan det bli en ljusbåge och det vill man absolut inte ha. En kollega till mig skruvade ur fel säkring en gång, det var en 25A grupp till en motor, som då var i drift, men det bröt aldrig, det blev en ljusbåge som smälte bort hela säkringshållaren på några ögonblick innan han hann slå ifrån huvudbrytaren.

Lossar man huvudsäkringarna i mätarskåpet utanför huset bör man ta med sig dessa i fickan, annars kan det komma någon hjälpsam typ från elbolaget som tycker att dom sitter löst och skruvar åt dem igen.

Jo, det har hänt här i trakten.

Förutom att mäta, bryta och mäta som redan nämnts, så är jordfelsbrytaren ett bra skyddsnät om man trots allt skulle klanta sig.

Det beror lite på vilket mätinstrument jag använder. Fluke T5:an: Slår ifrån, mäter och börja sedan skruva.
Spänningspennan (oftast om man ska koppla i en dosa där det är så krångligt att mäta med spänningsprovaren): kollar om det är spänning, bryter, mäter igen och sedan börjar pilla.
Spänningspennan litar man ju inte på till 100 %.

Sedan när det kommer till spänningsprovaren så mäter man ju ofta några gånger på olika ställen automatiskt när man jobbar så då vet man att det instrumentet funkar.

//Patrik

mycke_nu skrev:
Lossar man huvudsäkringarna i mätarskåpet utanför huset bör man ta med sig dessa i fickan, annars kan det komma någon hjälpsam typ från elbolaget som tycker att dom sitter löst och skruvar åt dem igen.

Jo, det har hänt här i trakten.
Trots att jag ibland framstår som en rätt oseriös hempulare så har jag faktiskt en såndär "reparation pågår - får ej startas"-varningsskylt med tillhörande snöre att hänga på ställen där man inte vill att nån slår på strömmen. Det är en rätt bra grej att ha.

Man kan inte skylla på att det inte fanns några i lager heller, ett papper, en bit tejp och en penna funkar i stort sett lika bra.

Hmm, att slicka på fingrarna och känna på kablar eller att köra in spikar och skoja med folk bör man nog passa sig för att göra. Iaf bör man vara säker på vem man skojar med, förr eller senare är det nån dåre (eller kanske barn) som ser på och ska apa efter...

Tyresö
Smurfjävel skrev:
Hmm, att slicka på fingrarna och känna på kablar eller att köra in spikar och skoja med folk bör man nog passa sig för att göra. Iaf bör man vara säker på vem man skojar med, förr eller senare är det nån dåre (eller kanske barn) som ser på och ska apa efter...

Det enda barnet på bygget som såg på när min pappa skämtade på det viset, var jag, och jag har sett dom skämten under hela min uppväxt.
Givetvis visste min pappa till 100 % vad han gjorde när han skämtade på det viset.
Att han sen kanske var omdömeslös att ta med mej på byggen, redan när jag var 5 år gammal, är en annan sak - själv skulle jag aldrig ta med en 5-åring på ett bygge pga alla olycksrisker.

Suhagg skrev:
Tänkte lära in en bra rutin till mig själv när man jobbar med el och tänkte höra hur "proffsen" gör.

Det handlar ju om små saker. Ett proppskåp och en liten stuga, eller ett skåp och ett större hus. Inga avancerade grejer.

Idag har jag med en testpenna kollat om det är ström vid ett uttag, slår av automatsäkringen går tillbaka och kollar. Sen börjar jag pilla med uttaget. När jag har alla trådar synliga så kollar jag en gång till på det jag kommer åt. Är ändå försiktig trots att det ska vara lugnt.

Hur gör ni?
Jag gör exakt samma.. Har inte fallerat än iallfall på 12-14 år..

Mikael_L
Tyresö skrev:
Det enda barnet på bygget som såg på när min pappa skämtade på det viset, var jag, och jag har sett dom skämten under hela min uppväxt.
Givetvis visste min pappa till 100 % vad han gjorde när han skämtade på det viset.
Det är ändock omdömeslöst.

Förr eller senare sitter någon (som inte vet tillräckligt) och berättar för någon (som inte heller vet tillräckligt) att "230V är faktiskt inte farligt för t.o.m elektrikerna gör så här: ...."

Ontopic:
Det är bra att kolla spänning först, koppla från, kolla spänning sen. Det är en relativt bra metod.

Men den är långt ifrån helsäker.
De första farorna jag direkt kommer på är:

att den bortbrutna fasen tillhör en grupp med blandade en och flerfasiga laster.
Då håller man på och pillrar i godan ro, till dess att någon slår på spisen eller varmvattenberedarens termostat slår igång. Och godnatt kanske då ... :S
Detta är det mycket goda skälet att i första hand aldrig blanda enfas och två eller trefaslaster.
I andra hand ha trepoliga säkringar till dessa riskkonstruktioner.

att den grupp man håller på med inte är bra/korrekt kopplad. T.ex. brytare som bryter nollan, att det man tror är spänningsfritt egentligen är en tokigt kopplad tändtråd osv osv.

Denna andra felkategori kräver väl i princip att det är kopplat regelvidrigt, men det vet man ju aldrig i förhand.

Ung exakt vad jag skrev i inlägg #7, så om vi nu är två som kommit på samma metod och faror så måste detta vara bibeln för kontroll av frånkoppling :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.