Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Ung exakt vad jag skrev i inlägg #7,
Jooo ... :blushing:

Men om vi upprepar det lite extra kanske någon fler överlever de närmaste åren ... :)

Amen d^_^b

Appropå ingenting, var på en utbildning för att få vistas i spårområde på järnväg. Där gick vi bl.a. igenom lite om vad el är för något och kontaktledningar och dyl. Utbildaren sa att det inte finns något personskydd för kontaktledningar som det t.ex. finns för vägguttag... han påstod att vägguttag var konstruerade på så sätt att man inte kunde få en dödlig stöt genom att pilla där.
Jag trodde jag hörde fel och var tvungen att säga till att vägguttag är konstruerade så att man får problem med att komma åt, men kommer man åt så kan man mycket väl dö, om omständigheterna är till ens nackdel.

//Patrik

Min rutin nu blir så här. Gäller mitt 230-400V hemmapul.

- Kolla att det är ström på platsen jag ska koppla ur
- Slår av rätt säkring och funderar om det kan vara mer än en fas
- Märk på en tejp eller liknande att det jobbas med denna
- Mät vid platsen igen att det är strömlöst
- När det är lösa trådar dutta ihop dessa för att försäkra sig igen.

Ja, det låter bra. Du kan sätta en lång tejpbit över säkringen/arna.

//Patrik

Jag brukar faktiskt köra med att även kontrollera mätinstrumentet EFTER att jag genom mätning ser att det är strömlöst. Dvs mät en gång till på ett uttag med spänning. Något kan vara fel med mätningen.

Lite allmänt, sedan ska man ju inte mäta och kontrollera till absurdum heller.. man måste ju få något gjort också. ;)

//Patrik

Snailman
Läste i någon återkommande tidskrift om elolycksfall, att en elektirker dött, och att det var tre saker som gjorde att det inte kunde hända, dels skulle det vara brutet, dels skulle det vara jordat och dels skulle han ha skyddsutrustning...

Så det kan nog bli så att det slarvas ibland...

Är väl inte alla brytare som går att lita på heller, en del kan det väl fastna inuti (fast knappen går till off) eller att avståndet är för litet?

Elektriker och skämt, vad är det med er egentligen?:D En kollega som jobbat som elektriker sa att det var standard att man i princip ALLTID körde skämtet med att stå med båda armarna rakt ut, vråla "AAAAHHHHHHGGGG!!!" samt skaka på huvudet som en zombie varje gång man tar i en strömbruten ledning. Och han sa att varenda gång gick man på det med. Han ångrade att han inte sparkade undan benen på den som gjorde det nån gång. ;)

Jag behandlar i princip alla ledare som om dom vore spänningsförande, även om det är brutet och verifierat.

Dvs, jag försöker alltid stå på isolerat underlag, lutar mej aldrig mot något som är jordat, tar aldrig fasen i en hand och nollan i den andra osv.

Om jag bara är 99.9% säker på att det är brutet händer det att jag kortsluter först. OK, det kan bli en dj-kla smäll men det är bättre än att stå där med fasen i handen och fötterna i vatten. Gör det ALDRIG om det är säkrat mer än 10A, ljusbågar är extremt farliga!

Min elektriker säger alltid att jag ska ha en hand bakom ryggen då är man säker...

---------------------------------------------------------
"Säger jag som lärde mig Amperemätning genom att kortsluta trefas."

mycke_nu skrev:
Jag behandlar i princip alla ledare som om dom vore spänningsförande, även om det är brutet och verifierat.
Jag har gjort så också.
Är en kabel skalad och framme så har jag även fast jag kollat allt flera gånger varit försiktigt. Kanske klokt att vara försiktig ändå.

Tyresö
Måste göra en rättelse på mitt inlägg #8 ang. alt. nr 2, med att min pappa körde in 2 spikar i vägguttaget.
Det var ju så många år sedan och att spikarna han använde var "förprepparerade" 3"-spik med avklippta skallar och sen hade han trätt på genomskinlig akvarieslang på den yttersta delen som han höll i.

Det var alltså hemmafixade "specialspikar" han hade. Jag som i hela mitt liv trott att han bara spontant tog upp några spik ur fickan....men det gjorde han alltså inte. Djä#"% gubbe till att luras.

Redigerat:
Tyresö skrev:
Måste göra en rättelse på mitt inlägg #8 ang. alt. nr 2, med att min pappa körde in 2 spikar i vägguttaget.
Det var ju så många år sedan och att spikarna han använde var "förprepparerade" 3"-spik med avklippta skallar och sen hade han trätt på genomskinlig akvarieslang på den yttersta delen som han höll i.

Det var alltså hemmafixade "specialspikar" han hade. Jag som i hela mitt liv trott att han bara spontant tog upp några spik ur fickan....men det gjorde han alltså inte. Djä#"% gubbe till att luras.
Hehe Har du pratat med honom om det eller? :)

//Patrik

Tyresö
Patrik_Hed skrev:
Hehe Har du pratat med honom om det eller? :)

//Patrik

Han sa att han kan vara väldigt omdömeslös med många saker, men att sticka in 2 oisolerade spikar i ett vägguttag på ett bygge....då är man rent av korkad....

Däremot kommer jag ihåg när han skulle göra en felsökning i en industricentral, fullt med 100 och 200 A-säkringar (kanske ännu högre A).

Plötsligt small det till - det var en rejäl smäll - och en blåfärgad eldlåga slog ut i rummet. Pappas långa 5 mm spårskruvmejsel flög genom rummet. Skruvmejseln var avsvetsad 4 cm när vi hittade den. Det är nog enda gången jag sett min pappa i ett chocktillstånd - så chockad att hans kollega fick köra hem honom och mej. Jag var för liten för att förstå vad som hände - men jag kommer ihåg det. Brännskadorna han fick såg rätt otrevliga ut.
Efter det fick jag inte följa med på fler industrijobb.

Elektrikerjobbet måste nog räknas som ett av dom farligaste jobben i byggbranschen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.