17 412 läst ·
57 svar
17k läst
57 svar
Hur försäkrar sig en elektriker om att strömmen är bruten?
Sida 1 av 4
Tänkte lära in en bra rutin till mig själv när man jobbar med el och tänkte höra hur "proffsen" gör.
Det handlar ju om små saker. Ett proppskåp och en liten stuga, eller ett skåp och ett större hus. Inga avancerade grejer.
Idag har jag med en testpenna kollat om det är ström vid ett uttag, slår av automatsäkringen går tillbaka och kollar. Sen börjar jag pilla med uttaget. När jag har alla trådar synliga så kollar jag en gång till på det jag kommer åt. Är ändå försiktig trots att det ska vara lugnt.
Hur gör ni?
Det handlar ju om små saker. Ett proppskåp och en liten stuga, eller ett skåp och ett större hus. Inga avancerade grejer.
Idag har jag med en testpenna kollat om det är ström vid ett uttag, slår av automatsäkringen går tillbaka och kollar. Sen börjar jag pilla med uttaget. När jag har alla trådar synliga så kollar jag en gång till på det jag kommer åt. Är ändå försiktig trots att det ska vara lugnt.
Hur gör ni?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Köp en riktigt instrument och mät mellan fas - noll och fas - jord.
Är du någotsånär övertygad om att det är brutet så kortsluter du som sista test fas och nolla med varandra. Oftast kan du även kortsluta fas (men inte nolla) mot skyddsjord utan att JFB löser. Bryter du före JFB så kan du helt enkelt kortsluta alla ledare mot varandra.
Pen
Pen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Din rutin, plus Pen's kortslutningstest, är bra om du använder en spänningsprovare. Testpenna, typ "phasen" skulle inte jag lita på, även om den ser ut att indikera rätt.
Jag skulle också lägga till en tankepunkt, dvs tänk efter om detta verkligen är rätt säkring, stämmer det med gruppförteckningen, behöver en säkring till brytas etc (det kan ju va en tvåfasgrupp!!). Och slutligen, om det finns det risk för att någon kopplar in strömmen igen (t.ex om man bryter med en strömbrytare av något slag). I detta fall ska man också beakta ifall det verkligen är fasen som är bruten.
Jag skulle också lägga till en tankepunkt, dvs tänk efter om detta verkligen är rätt säkring, stämmer det med gruppförteckningen, behöver en säkring till brytas etc (det kan ju va en tvåfasgrupp!!). Och slutligen, om det finns det risk för att någon kopplar in strömmen igen (t.ex om man bryter med en strömbrytare av något slag). I detta fall ska man också beakta ifall det verkligen är fasen som är bruten.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Min pappa har drivit elföretag i många år och har som standardskämt om någon på ett bygge frågar om strömen i elcentralen, elkabeln etc, är bruten. Eftersom min pappa vet om strömmen är bruten, så brukar han slicka på tummen och pekfingret och kisa med ögonen och säga "vänta, jag ska bara göra en kontroll" - samtidigt som han tar på eltrådarna. Reaktionen på den som ställde frågan, brukar bli rätt underhållande att se.
Alternativ nr 2 i samma situation, brukar han hålla i två spik som han sticker in i vägguttaget och samtidigt säga "nej, det verkar som att strömen är bruten"
Alternativ nr 3, om det gäller en elkabel, då brukar han slå en knut på kabeln och säga "nu är strömmen bruten"......
Bygghumor för elektriker.....
Alternativ nr 2 i samma situation, brukar han hålla i två spik som han sticker in i vägguttaget och samtidigt säga "nej, det verkar som att strömen är bruten"
Alternativ nr 3, om det gäller en elkabel, då brukar han slå en knut på kabeln och säga "nu är strömmen bruten"......
Bygghumor för elektriker.....
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det gäller att verkligen veta att det är dött om man ska skämta så
Nja, ser man till att bara röra kablarna med fingrar på samma hand och ge fanken i att stå barfota på blöt jord så får man väl som mest lite brännskador på fingrarna? De gånger jag i min ungdom fick ström i fingrarna fick jag inte ens det. Senaste tillbudet var nog på gymnastiken i skolan där det hängde ut ett par kablar från väggen på ca 180cm höjd. Jag tog i dem och det pirrade till rejält. Det är preskiberat, snart 25 år sen.Rikard Ågren skrev:
Fast slicka på fingrarna känns ju som lite onödig överkurs... Är man lite extra lurig kanske man kan göra det stunten medan man bara rör isoleringen själv? Man borde kunna få det att se ut som om man tar i själva ledarna, om det nu är den effekten man vill få fram. Men visst är det ju egentligen väldigt onödigt, särskilt den dag någon annan hunnit slå på strömmen igen för att de "bara ska göra en snabb grej".
När jag var liten och följde med på jobb, så brukade pappa knäcka ett par säkringar och byta ut saltet mot proppsand, i saltkaren på lunchrestaurangerna.Rikard Ågren skrev:
Inte att rekomendera att visa det för ett barn - ganska omdömeslöst - även om jag tyckte det var för djä---a kul att se på när en lunchgäst "saltade"....och "saltade".....och......
Ytterligare tips på tidsfördriv för er elektriker.....
En annan kul grej som även lurar många elkunniga är att (med strömmen på och inomhus) ta en spik och köra ole, dole, doff på hålen i ett vägguttag. Sen sticker man i spiken i ett hål mha en isolerad tång, ser lite orolig ut och tar i spiken, pustar ut (för att man slapp en stöt). Därefter flyttar man spiken till nästa hål och ber någon ta i spiken, vilket denne till 99% vägrar att göra...Tyresö skrev:
Jorda du så slipper prästen....
I elsammanhang: Att man kopplar något till skyddsjorden (som i detta fall de övriga ledarna).
I kyrkliga sammanhang: Att man begraver en avliden person.
Eftersom underlåtenhet att jorda en elektrisk anläggning, inför ett arbete med en sådan, riskerar att leda till att vederbörande som utför arbetet, avlider till följd av elstöt, vilket i sin tur kan leda till att en präst får en begravning att utföra, så skulle jag tro att det är detta som inlägget åsyftar till.
Ordet "jorda" kan i olika sammanhang, betyda olika saker:Suhagg skrev:
I elsammanhang: Att man kopplar något till skyddsjorden (som i detta fall de övriga ledarna).
I kyrkliga sammanhang: Att man begraver en avliden person.
Eftersom underlåtenhet att jorda en elektrisk anläggning, inför ett arbete med en sådan, riskerar att leda till att vederbörande som utför arbetet, avlider till följd av elstöt, vilket i sin tur kan leda till att en präst får en begravning att utföra, så skulle jag tro att det är detta som inlägget åsyftar till.