729 läst ·
28 svar
729 läst
28 svar
Hur FÖREBYGGER man bäst mögel på råspont?
Det värsta är att träindustrin vet om precis vad som orsakar allt mögel och skyller på förvaring och slutkund. Här är en artikel från 90-talet som behandlar ämnet. https://www.google.com/url?sa=i&sou...aw0HRWyS55nTd1yvaXzWAEmt&ust=1787547939235000Exostor skrev:
Bläddra ner till botten så ser du den karaktäristiska bilden på mögel på brädorna förutom där ströpinnarna legat i ugnen.
Det här var den mest häpnadsväckande tråden på länge. Man ska alltså flambera takbrädorna! Men ska det vara chokladsmak eller vanilj på sockret?Exostor skrev:
Ja jag får rätta mig där, det är allt jämt enligt min mening själva splintvedsvirket i kombination med torkningen som orsakar den känslighet för mögeltillväxt vi ser. Läste en annan artikel som jämförde 70 graders torkning med 110 graders och dess effekter på mögeltillväxt på ytan efter torkning. https://www.researchgate.net/figure...e-stacked-board-pairs-with-the_fig3_283144797P PerOF skrev:
OT: Har du Magnus en <10år gammal bod med ett pågående takläckage som du inte bryr dej om att åtgärda?Magnus E K skrev:
Intressant. Jag satte tunn billig råspont som innertak i min lilla sommarsnickarbod (ouppvärmd och till största delen oisolerad före detta friggebod), ovanför bara vindpapp och plåttak. Blev påväxt på delar av några brädor första vintern och jag tänkte att jag kanske borde förbättra ventilationen för att det inte skulle bli mer. Blev dock aldrig av att jag gjorde något annat än att slipa bort möglet och det har inte kommit något nytt på andra ställen de sju-åtta säsonger som sen gått (utom på ett ställe nära nocken där taket läcker lite).
Frågan är om det är så enkelt då sockerlösningen sitter 2 mm in i trät. Snarare krävs hyvel. Om sockret även reagerat med andra ämnen och så att säga skapat en Maillard reaktion (karamelliserats) så är det inte så lätt att bara lösa upp hur som helst.D datja skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 726 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 726 inlägg
Ja och nej... Taket (och större delen av stommen och fasaden) är drygt 30 år gammalt; jag byggde om den (bytte grund, öppnade till nock och allt invändigt) 2017-18. Men det läcker bara lite i kanten vid kraftiga skurar (typ en gång denna sommar) så inget akut. Ska byta taket till tegel av estetiska skäl så småningom.F fribygg skrev:
Redigerat:
OT: Det är nog underlagspappen som är viktigast att byta, vintrarna blir sannolikt varmare och fuktigare framöver och fixar du inte taket nu kanske du behöver riva alltihop om du får röta i boden för att du prioriterat det estetiska framför det väsentliga.Magnus E K skrev:
Ja och nej... Taket (och större delen av stommen och fasaden) är drygt 30 år gammalt; jag byggde om den (bytte grund, öppnade till nock och allt invändigt) 2017-18. Men det läcker bara lite i kanten vid kraftiga skurar (typ en gång denna sommar) så inget akut. Ska byta taket till tegel av estetiska skäl så småningom.
Teoretisk överarbetning är mitt mellannamn. Jag är dock trött på folk som skyller problemet på allt från slutkund som förvaringen hos bygghandlare när problemet uppkommer pga torkmetoderna och valet av virke...A AndersS skrev:
En del av taket i senaste förrådet efter tre år, finns inget svart någonstans.
Virket ligger alltid täckt och ströat före det sätts på plats efter hemtransport. Blir det blött av regn är det inte bra. Så har aldrig drabbats av de problem du beskriver trots ett tiotal byggnader under 50 års tid.😃
Virket ligger alltid täckt och ströat före det sätts på plats efter hemtransport. Blir det blött av regn är det inte bra. Så har aldrig drabbats av de problem du beskriver trots ett tiotal byggnader under 50 års tid.😃
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 726 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 726 inlägg
Idag är taket bara plåt med någon form av vindpapp under. Vid byte till tegel (ska försöka hitta begagnat) blir det ett riktigt tak med råspont och takpapp under, och förstärkning av takbjälkarna om jag tycker det behövs för den ökade vikten.F fribygg skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden