1 694 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Hur förbereder man en vägg som ser ut så här, för målning?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 083 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 083 inlägg
Speedheater i ena handen, värmer ca 15x30cm. Skrapa MED KVALITETSSKÄR i andra, skrapa nyvärmd färg och växla hand, repetera i tiotals timmar, tills det är klart.
Bryter man bort läkten först (och sätter ny sen) går det avsevärt fortare.
Bryter man bort läkten först (och sätter ny sen) går det avsevärt fortare.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
401 kr inkl moms
Läs mer
Finns billigare alternativ:M maria01 skrev:
https://www.bauhaus.se/farghyvel-scheppach-lfr720-720w
Även Lidl har sålt en Parkside-variant av exakt samma verktyg för under tusenlappen.
Men jag har testat att använda en på min fasad och det funkar väl si så där... För helt plana ytor utan spik och ojämnheter funkar den säkert bra.
Du har nog inte provat eller haft en värmepistol med för dålig effekt eller använt den felaktigt.Farstatjej90 skrev:
En värmepistol avsedd för uppgiften värmer upp snabbt, och med rätt teknik värmer nan INTE ett stort område.
Kolla filmen:
Nej, hon skrev ”pyttelitet område”.useless skrev:
Tips: om du glömt vad hon skrev så går det att läsa igen.
Hon rekommenderade något annat än värmepistol trots att det fungerar riktigt bra. Om du inte förstår, så kan du ju kolla filmen jag länkade till för att alla skulle begripa. Tydligen funkade det inte ändå…
En fråga från en ovetande.
Är det nån risk att man tuttar eld på kåken med en speedheater eller liknande?
Jag tänker som så att det är inte helt otroligt att det är en glipa både här o där i underbräder eller läkt.
Kan ju ligga o glöda länge i papp och sågspån.
Är det nån risk att man tuttar eld på kåken med en speedheater eller liknande?
Jag tänker som så att det är inte helt otroligt att det är en glipa både här o där i underbräder eller läkt.
Kan ju ligga o glöda länge i papp och sågspån.
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 849 kr inkl moms
Läs mer
Vad är det som skall glöda?H Hybro skrev:
Såg du videon några mess upp? Hur skulle det kunna börja glöda menar du?
Ok. I min sinnevärld ärNissens skrev:
"bara tillräckligt varmt för att skrapa på ett pyttelitet utrymme i taget,"
och
"med rätt teknik värmer nan INTE ett stort område."
ungefär samma sak.
Varför i hela friden vill TS ha en slät fasad utan att det syns att huset varit målat tidigare?
För mycket tid?
För mycket pengar?
För lite förstånd?😀
Nej. Sitter färgen fast, så sitter den fast! Den behöver verkligen inte fräsas bort utan kan med gott resultat övermålas.
Själv tycker jag det ger ett gammalt hus karaktär när man ser att det är flera lager färg på fasaden.
För mycket tid?
För mycket pengar?
För lite förstånd?😀
Nej. Sitter färgen fast, så sitter den fast! Den behöver verkligen inte fräsas bort utan kan med gott resultat övermålas.
Själv tycker jag det ger ett gammalt hus karaktär när man ser att det är flera lager färg på fasaden.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 083 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 083 inlägg
För att det är en blandning av olika färgtyper som förståsigpåare säger inte ska kombineras kanske?Intet skrev:
Varför i hela friden vill TS ha en slät fasad utan att det syns att huset varit målat tidigare?
För mycket tid?
För mycket pengar?
För lite förstånd?😀
Klicka här för att svara