2 698 läst ·
45 svar
3k läst
45 svar
Hur förbereder man en vägg som ser ut så här, för målning?
Huset är från mitten av 60-talet och har förstås skrapats och målats om några gånger. Det är olika tjocklek på lagren och dessutom misstänker jag att det ursprungligen målats med oljefärg och sedan med akrylat. Det är ett rent helsike att skrapa och på de ställen där färgen är som tjockast blir det tjocka fula kanter ner till träet. Där det är akrylat på olja är det nästan omöjligt att slipa kanterna med sandpapper och slipmaskinen är för bred på vissa ställen. Den tar dessutom inte tillräckligt mycket men jag kanske har för finkornigt papper (p80). Jag har även provat en spot heater, med klent resultat.
Tar tacksamt emot tips på allt från medel till maskiner.
J jsmohshm skrev:För stora jobb som en hel fasad. Hyr en rejäla maskiner istället för att stå en hel sommar + och skrapa för hand eller slipa med en liten fjuttig hushållsslip. Är mitt
J jsmohshm skrev:Jag har läst att det kan vara svårt att styra hur mycket man slipar bort just när det gäller trä. Vad skulle du säga om den saken?slothy skrev:
Nu blev det konstigt med mina svar som hamnade helt fel😅. Hur som helst - jag är rädd för att satineringsmaskin kommer att ta ojämnt och kanske ta ner träet för mycket på sina ställen.
När det kommer till rejäla maskiner - tänker du på något sånt här?
När det kommer till rejäla maskiner - tänker du på något sånt här?
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Har du testat värmepistol när du skrapar?J Johanna Brännström skrev:Huset är från mitten av 60-talet och har förstås skrapats och målats om några gånger. Det är olika tjocklek på lagren och dessutom misstänker jag att det ursprungligen målats med oljefärg och sedan med akrylat. Det är ett rent helsike att skrapa och på de ställen där färgen är som tjockast blir det tjocka fula kanter ner till träet. Där det är akrylat på olja är det nästan omöjligt att slipa kanterna med sandpapper och slipmaskinen är för bred på vissa ställen. Den tar dessutom inte tillräckligt mycket men jag kanske har för finkornigt papper (p80). Jag har även provat en spot heater, med klent resultat.
Skulle inte vilja ta med en sådan på stege kanske, men med rätt förutsättningar så…Farstatjej90 skrev:
Men varmluftspistol har en fläkt som blåser varmluften över en större yta om man vill, så jag tror att den funkar väl så bra som den du klistrade in eftersom den inte blåser alls.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
https://www.rutlands.com/products/paint-removerJ Johanna Brännström skrev:Huset är från mitten av 60-talet och har förstås skrapats och målats om några gånger. Det är olika tjocklek på lagren och dessutom misstänker jag att det ursprungligen målats med oljefärg och sedan med akrylat. Det är ett rent helsike att skrapa och på de ställen där färgen är som tjockast blir det tjocka fula kanter ner till träet. Där det är akrylat på olja är det nästan omöjligt att slipa kanterna med sandpapper och slipmaskinen är för bred på vissa ställen. Den tar dessutom inte tillräckligt mycket men jag kanske har för finkornigt papper (p80). Jag har även provat en spot heater, med klent resultat.
du köper en sån