15 069 läst ·
9 svar
15k läst
9 svar
Hur flyttar man eluttag, lampa knappar
Vi ska snart påbörja våra renovering av huset. Och mycket gör jag själv. E duktig på praktiskt men dock inte på fackspråk. Så hoppas ni förstår vad jag menar.
Kommer anlita elektriker till det som behövs. Men nyfiken på hur det funkat. Och bra att veta vad som måste "ner".
Ovanför en dörr sitter en dosan intapetserad som har "huvudströmmen" till rummet. Sen går det vidare till tex lamp knappen.
Om man ska flytta lamp knappen hur gör man då? Måste väggen öppnas. Eller kan man tex fräsa, såga upp ett spår från "huvudströmmen" till nya knappen. Och lägga i rör. Sen spackla igen det?
Och om detta är ok skulle en elektriker godkänna att man gör så. Så han bara dra in kabeln och ansluta allt?
Kommer anlita elektriker till det som behövs. Men nyfiken på hur det funkat. Och bra att veta vad som måste "ner".
Ovanför en dörr sitter en dosan intapetserad som har "huvudströmmen" till rummet. Sen går det vidare till tex lamp knappen.
Om man ska flytta lamp knappen hur gör man då? Måste väggen öppnas. Eller kan man tex fräsa, såga upp ett spår från "huvudströmmen" till nya knappen. Och lägga i rör. Sen spackla igen det?
Och om detta är ok skulle en elektriker godkänna att man gör så. Så han bara dra in kabeln och ansluta allt?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Först och främst: Vad består väggarna av?
Och innan du gör nått så fråga den elektriker du tänker anlita, han och du måste komma överens om vilka moment han kan tänka sig att låta dig göra. För även att tex lägga tomma rör är behörighetskrävande och om ni inte är överens innan kan det vara svårt att få någon att komma och göra resten av jobbet. Dessutom är det många många gånger så enkelt att på plats se vad och hur saker ska göras.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Fråga ett: Varför vill du flytta strömbrytaren?
Skall hela dörren flyttas/ändras, så är det väl lämpligt att ändra eldragningen samtidigt med detta jobb.
Då måste ju väggen troligen "öppnas upp ändå.
Skall hela dörren flyttas/ändras, så är det väl lämpligt att ändra eldragningen samtidigt med detta jobb.
Då måste ju väggen troligen "öppnas upp ändå.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Ska man renovera fullt ut så byter man all el. Byter i stort sett alla dosor som finns mm. Beroender hur få väggar/tak man sparar så får man försöka styra elinstallationen från detta.
En duktig elektriker som får möjlighet att öppna alla väggar kan i stortsett bli av med varenda kopplingsdosa som finns i kåken idag och ersätter de med nya takdosor istället.
Fråga din elektriker som sagt. Hade jag varit då så hade jag mer lyssnat på elektriker än att skynda fram för att det är jobbigt med ett par extra rördragningar i väggarna mm.
En duktig elektriker som får möjlighet att öppna alla väggar kan i stortsett bli av med varenda kopplingsdosa som finns i kåken idag och ersätter de med nya takdosor istället.
Fråga din elektriker som sagt. Hade jag varit då så hade jag mer lyssnat på elektriker än att skynda fram för att det är jobbigt med ett par extra rördragningar i väggarna mm.
Ja oj. Man kan göra på massor av olika sätt, allt beroende på situation.jonaslatt skrev:Ovanför en dörr sitter en dosan intapetserad som har "huvudströmmen" till rummet. Sen går det vidare till tex lamp knappen.
* Lägga ny el utanpåliggande.
* Riva ner väggskivmaterial och dra nytt under innan man bygger igen väggarna igen.
* Fräsa in rör i väggarna
* trixa med ROT-dosor och minimala hål här och var och försöka få till det utan att riva väggar.
* Hitta nya dosor, nya vägar att gå
osv
Det beror som sagt helt på hur det ser ut och vad man som minst nöjer sig med kontra tid och kostnad.
Tja, vad menar du med att godkänna.
Har du förberett lite slang/dosor/kabeldragning så har du begått ett lagbrott som ingen kan "godkänna" bort.
Sen lär det ju knappast hända att du blir åtalad för det ändå. Bara om någon dör av det finns det nog en möjlig liten chans att det kommer därhän.
Men du kanske menar att elektrikern godkänner ditt jobb såtillvida att han fortsätter och tar över det sista arbetet. Och det är ju väldigt individuellt. En del elektriker vägrar alltid att ta vid, andra vägrar bara om det som är gjort före är tveksamt utfört. Och så finns det nog elektriker som nästan aldrig vägrar att ta ett jobb, men däremot kan dom vara noga med att få göra om allt som dom inte tycker uppfyller deras krav.
Och precis här gäller elmonts råd. Börja gärna med att hitta en elektriker och dryfta detta innan, så blir det mindre krångligt halvvägs.
Slutligen kanske du med godkänna menar att elektrikern godkänner hela installationen. Och det kan han väl på något vis göra. Han kan ju t.ex. säga till dig "Nu är allt fint och bra!"
Men någon juridisk verkan har inte elektrikerns godkännande av installationen.
Tack för all info.
Ska flytta en lamp knapp pog av att väggen ska ner.
Spisen ska flyttas två meter och det e 380v.
Ska dela upp mitt ena sovrum som ska bli en tvättstuga och en korridor. Så behöver ha in ström till maskinerna plus lampor mm.
Jag vet max en vecka innan när jag behöver ha hjälp. Och då måste det gå någorlunda snabbt.
Kan en elektriker komma med så kort varsel tro?
Sen kanske det e lika bra att dra in jord direkt?
Huset e bara 70kvd. Vad kan något sånt här kosta med nytt proppskåp. 50.000.?
Ska dela upp mitt ena sovrum som ska bli en tvättstuga och en korridor. Så behöver ha in ström till maskinerna plus lampor mm.
Jag vet max en vecka innan när jag behöver ha hjälp. Och då måste det gå någorlunda snabbt.
För 50 000 bör du kunna få dina ändringar gjorda samt ny tråd, jordat och nya strömbrytare och vägguttag i hela huset. En helt ny villa i standardutförande brukar ligga på ca 110 000:-jonaslatt skrev:Tack för all info.
Förutsatt att du har all tråd i väggen.
Skall det spikas kabel så tar det oerhört mycket längre tid.
Men det bästa är om du tar in offert såklart.
Klicka här för att svara