Hej

Jag håller på med ett golv i mitt badrum som ska ha vattenburen golvvärme.

Jag har gjutit upp och stabiliserat bjälklaget med eps-betong, och ska sedan lägga vattenburen 20 mm golvvärme.

Min plan är följande räknat nerifrån och uppåt.

eps-betong
armeringsnät
golvvärmerör
flytspackel
tätskickt
klinker

Problemet är att man enligt beskrivningen ska ha minst 20 mm spackel över slangarna + lite extra för fallspackling, och slangarna är 20mm + armeringsnät så blir det ganska tjockt med spackel, och de spackel jag sett har en max tjocklet på 30mm eller 50mm.

Hur löser man detta? Är det den totala maxtjockleken som anges, eller är det max tjocklek per lager?

/Jonas

• Gilla
renoverande finsnickare
  • Laddar…
T
Flyt i två omgångar!

Första gången så flyter du så att det precis täcker slangaarna sedan andra omgången så flyter du fall.

Paul-Staffanstorp
Hänger på tank där och hade gjort likadant... ;)

tank å Paul har nog rätt men jag har flytat precis över slangen när det varit nödvändigt, inga 20 mm, med 12 mm slang bygger mina golv 35 mm totalt med klinkers.

Vad gäller höjden över slangen så är det inget jag tänker tumma på. Har sett måttet 20mm över slang från flera håll som ett krav om man ska följa bkr.

Har nog också kommit fram till att det nog är bäst att flyta först ett plant golv över slang, och sedan spackla fall. Måste man prima mellan lagren?

Rekommenderar ni något speciellt märke på spackel? Är lite inne på Finja 200 eller 280 beroende på tjocklek.

/Jonas

byggmax > golv >tillbehör >flytspackel. Deras sida ligger nere just nu därav utebliven länk.

ska det inte vara 1/10 av cc avståndet mellan slangarna över slangen

alltså har du cc 300mm mellan slingorna ska du ha 30mm spackel över slangen ( kommer inte ihåg vart jag fått det här ifrån.... kan vara helt fel :) )

JonasHolm skrev:
Måste man prima mellan lagren?
Ja.

Paul-Staffanstorp
Gladh skrev:
Ja.
Beroende på hur snabbt efter du flyter andra gången ja...

Oftast behöver man inte om man flyter igen inom 24tim , men det står på flytspacklet vilka krav de har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.