Ingen snabb fix för några tusenlappar...men om det varit mitt hus hade jag tagit bort "balkongen" och byggt en "normal" entrétrappa. Eftersom dörren sitter lite offset jämfört med takutsprånget (man undrar ju lite hur arkitekten tänkte där...:thinking:) kan trappan anläggas längs husväggen, istället för ut från den som nu, med en liten "landing" framför dörren. Sen skulle jag anlagt gräsmatta fram till trappan med en rabatt som avslutning.

• Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
En bild ifrån andra vinkeln.. dvs mot dörren / trappen ? :)

Fortsätt med samma staket som ni har runt källartrappan, utefter hela långsidan så blir det ett lugnare intryck

M Mikedigitize skrev:
Fortsätt med samma staket som ni har runt källartrappan, utefter hela långsidan så blir det ett lugnare intryck
Ja det kan ju vara en idé, att lösningen måste inte vara att täcka in utrymmet under entrén, utan bryta siktlinjen framför.

Staketet vid källartrappan är ett problem i sig då det är rätt fult i nuvarande version. Har tanke att ta bort och bara ha två horisontella plankor.

L LoTiX skrev:
Se bild - vi tror det främsta problemet är det stora hålet undertill som gör att entren ser rörig och topptung ut.

Nu lite stökigt också men brukar ha det välstädat för att inte förvärra situationen.

På sikt finns flera vis att fixa det. Exempelvis ta bort mycket av staketet och stöta stentrappa längst med både kort och långsida men tid och energi finns inte just nu.

Vad för ideer har ni på kort sikt och med max några tusenlappar budget som skulle kunna göra det trevligare?
Det ger fel intryck när trappan är till höger. Riv räcket och trappan, köp nya räcken som är skurna med mönster, tänk snickarglädje, centrera trappan till mitten och gör den bred med tjocka stolpar och räcke Täck under med spalje och trappan ska också vara täckt. Välkomna folk med stora lerkrukor med barrväxter och utebelysning.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P PiaHelena skrev:
Det ger fel intryck när trappan är till höger. Riv räcket och trappan, köp nya räcken som är skurna med mönster, tänk snickarglädje, centrera trappan till mitten och gör den bred med tjocka stolpar och räcke Täck under med spalje och trappan ska också vara täckt. Välkomna folk med stora lerkrukor med barrväxter och utebelysning.
Flera bra ide'er, men just snickarglädje skulle nog inte jag blanda in här. Tycker inte det passar huset.

• Gilla
PiaHelena och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar hittills!

Jag fick en egen tanke... Vad tror ni om att sätta spalje undertill sedan låta murgröna växa och ta över hela utskjutande delen av husets entre?

Ingen kompletterande bild rakt framifrån (mot yttterdörren sett..)?

Det ska vara snyggt både från ena hållet och andra.. :)

Något ni gillar? och absolut INTE gillar?

(något ni saknar vid/runt entren idag?)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.