Tack för snabbt svar. Huset är cirka 180 kvadrat, 10*18 meter. Det vi funderar mest över är hur vi ska rikta stenarna, alltså hur vi ska säkra att stenarna sitter och om vi exempelvis ska gjuta underifrån eller emellan stenarna för att rikta upp där det sjunkit? Bifogar en bild på stenarnaGoForIt skrev:
Först skulle jag försöka se om det är en gammal sättning eller om det fortfarande sättnar. Till exempel genom att smeta dit klumpar av murbruk över sprickorna här och var och se om och i såfall hur bruket spricker.
Gamla tiders grunder sättnade ofta den första tiden innan allt hade hittat sin plats och har du tur kan det vara en sådan skada. Då blir det att numrera stenarna och ta ned dem och rikta underlaget och sätta upp dem på nytt.
Har du otur är det en aktiv sättning och då skall det vara antingen pålar eller fyllning till fast botten följd av en betongsula som du sedan monterar upp de gamla stenarna på.
En del gamla hus kan ha träpålar eller stockbädd någon meter under mark. När okunnigt folk dränerar kommer luften åt träet så det ruttnar och då sättnar grunden.
Gamla tiders grunder sättnade ofta den första tiden innan allt hade hittat sin plats och har du tur kan det vara en sådan skada. Då blir det att numrera stenarna och ta ned dem och rikta underlaget och sätta upp dem på nytt.
Har du otur är det en aktiv sättning och då skall det vara antingen pålar eller fyllning till fast botten följd av en betongsula som du sedan monterar upp de gamla stenarna på.
En del gamla hus kan ha träpålar eller stockbädd någon meter under mark. När okunnigt folk dränerar kommer luften åt träet så det ruttnar och då sättnar grunden.
Tack för ditt svar! Då husknuten där det sjunkit flyger i luften, alltså stenarna har sjunkit och ger inget stöd alls, är vi ganska säkra på att det är en aktiv sättning. Vi funderar på att gjuta pålar från fast botten som du skrev med en betongsula på toppen nära markytan för att få tillbaka de gamla stenarna. När vi ändå håller på har vi diskuterat om vi ska gjuta pålar på fler ställen runt det utsatta området för att säkra upp ordentligt, eller är det onödigt? Det vi är mest oroliga för är att höja huset, tror du att det fungerar med några domkrafter under halva husgrunden som man väldigt försiktigt hissar?H heimlaga skrev:Först skulle jag försöka se om det är en gammal sättning eller om det fortfarande sättnar. Till exempel genom att smeta dit klumpar av murbruk över sprickorna här och var och se om och i såfall hur bruket spricker.
Jag är inte så säker på att det är en aktiv sättning. Jag tror snarst att den är gammal. Sen gissar jag att det är timmerstomme, vilket gör att väggen inte behöver stöd överallt.N Nathalied skrev:Tack för ditt svar! Då husknuten där det sjunkit flyger i luften, alltså stenarna har sjunkit och ger inget stöd alls, är vi ganska säkra på att det är en aktiv sättning. Vi funderar på att gjuta pålar från fast botten som du skrev med en betongsula på toppen nära markytan för att få tillbaka de gamla stenarna. När vi ändå håller på har vi diskuterat om vi ska gjuta pålar på fler ställen runt det utsatta området för att säkra upp ordentligt, eller är det onödigt? Det vi är mest oroliga för är att höja huset, tror du att det fungerar med några domkrafter under halva husgrunden som man väldigt försiktigt hissar?
Detsamma hade hänt i mitt hus. Grunden hade satt sig på precis så sätt men huset var ganska rakt. Jag spikade bara fast en bit syllpapp underst på stockarna som låg i luften. Sen blandade jag bara murbruk och murade/putsade så det blev tätt. Det har hållt i 25år.
Sen skadar det nog inte att gräva ur litegrand, och iallafall fixa en ytdränering, om det trots allt är så att det fortsatt sjunker.
Sätt även en plåt i nederkant av panelen, så att vatten led ner framför grundstenarna.
Tack för ditt svar. Saken är den att vi vill ha ett så rakt hus som möjligt då vi ska renovera hela och byta tak samt att man känner när man går i den änden där det sjunkit att golvet lutar rätt så rejält. Det känns då som en bra första-grej att fixa. Men bra idé att sätta plåt i nederkant, det ska vi tänka på.A AG A skrev:Jag är inte så säker på att det är en aktiv sättning. Jag tror snarst att den är gammal. Sen gissar jag att det är timmerstomme, vilket gör att väggen inte behöver stöd överallt.
Detsamma hade hänt i mitt hus. Grunden hade satt sig på precis så sätt men huset var ganska rakt. Jag spikade bara fast en bit syllpapp underst på stockarna som låg i luften. Sen blandade jag bara murbruk och murade/putsade så det blev tätt. Det har hållt i 25år.
Sen skadar det nog inte att gräva ur litegrand, och iallafall fixa en ytdränering, om det trots allt är så att det fortsatt sjunker.
Sätt även en plåt i nederkant av panelen, så att vatten led ner framför grundstenarna.
Vill ni ha huset i nästan våg. Så blir det nog proffs som ska rikta upp. Säkert blir det stålbalk och domkrafter tvärs under för att inte huset ska dela sig vid lyft. I ert fall skulle jag inte ge mig på att lyfta, även om jag har kunskap om hur.N Nathalied skrev:Tack för ditt svar. Saken är den att vi vill ha ett så rakt hus som möjligt då vi ska renovera hela och byta tak samt att man känner när man går i den änden där det sjunkit att golvet lutar rätt så rejält. Det känns då som en bra första-grej att fixa. Men bra idé att sätta plåt i nederkant, det ska vi tänka på.
Har ni kollat upp hur huset är konstruerat. I gamla hus är det inte säkert att bjälklaget/golvet sitter fast i väggarna. I mitt hus så är golvet byggt på stockar som ligger direkt på marken under huset. Alla golv var sneda då stockarna sjunkit ner, samt att flera hade ruttnat. Men de hade ändå klarat sig i drygt hundra år. Nu är det bara ett rum som har kvar orginalgolvet. Resten har jag fått ta bort, gräva ur, fylla med lite grus och byggt nytt bjälklag.N Nathalied skrev:Tack för ditt svar. Saken är den att vi vill ha ett så rakt hus som möjligt då vi ska renovera hela och byta tak samt att man känner när man går i den änden där det sjunkit att golvet lutar rätt så rejält. Det känns då som en bra första-grej att fixa. Men bra idé att sätta plåt i nederkant, det ska vi tänka på.
Så kolla om det är en riktig torpargrund ni har. För annars hjälper det inte att lyfta väggarna.
Klicka här för att svara