Hej !

Jag har i några år tjatat på våran samfäldighet att vi borde undersöka möjligheterna att kunna dra en fiber till vårat området.
Eftersom jag är den i området som "kan det där med data" så fick jag nu bollen att kolla detta i mitt knä. Visst, jag kan väl tekniken och sådana saker. Men när det gäller avtal och sådant kan jag ingenting. JAg vet inte ens i vilken ände jag skall börja.

Det finns inget stadsnät i närheten som går att använda.
Jag har sett att i ena änden av området finns det en fiberbrunn, där det verkar vara en skarv. Ingen aning om vem som äger fibern dock. Enl pts så verkar den enda som äger fiber inärheten vara telia.

Så, i vilken ände skall jag börja?

Blir väl till att kontakta de större leverantörerna, sen kanske din kommun har något?
Tele2 satsar mycket på utbyggnad, men det kanske skiljer regionellt.
Kanske kan maila intresseanmälan då det är mycket svårt att komma i kontakt med en del av dessa företag för privatperson.
Skanova äger mycket nät men vill inte ha kontakt med dig.
https://www.skanova.se/SKAWEB/KontaktSupport/Kopplainbredbandrapporterafel/index.htm

Vi har ju ett kabelnät från tele2. Dock så tycker jag att det har fungerat dåligt. Men man kan ju kanske börja där.

Hur kan man ta reda på vem som äger fibern som jag har hittat?

Ring Öppenfiber för att ta reda på hur de ser på saken. Jag gjorde så och där jag bor räcker det med att samla in intresse anmälan från hushållen. När det är gjort (inte än) kan jag åter kontakta oppenfiber och då få en offert ifall vi är tillräckligt många. Annars blir det väl att skapa en fiberförening...

www.oppenfiber.se
Ring dem och "anmäl" ditt område. Samla ihop intressenter och skicka in så får ni ett svar och ev. projektering.

Mvh,
Aders

Öppen fiber verkar vara det som gäller alltså. Skall kontakta dem och se vad som händer. Finns det några bidrag/avdrag som man kan göra i samband med detta?

Kolla även med Tele2 som sagt..De subventionerar en stor del av installationen om du har tur.

peternicklas
Ska ni ansluta ett flertal lägenheter/villor under er samfäldighet så är det inte öppen fiber som gäller. Har Telia fiber i närheten så får ni säkert inte ansluta till denna. Jag har ett skåp för fiberinkoppling i min gräns men denna är då inte öppen fiber utan är just till en samfäldighet eller en bostadsrätt där de har skälj bekostat framdragning.
Ring till Telia så får du hjälp där.

Kolla med Tele2 om ni kan köra bredband via deras kabelnät, eller om ändutrustningarna kan uppgraderas så att det går. Om det funkar så slipper ni grävning för fiber, och tele2s pris för 100 Mbit/s är konkurrenskraftigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.