Har upptäckt hål i taket som ska åtgärdas av firma, men det h att läckt ner på underliggande balk så att nästan hela upplaget ovanpå tegelfasaden ruttnat bort, i övrigt är balken frisk och känns fortfarande stabil. Då balken ligger både under och över annan bärande konstruktion är det inte superenkelt att byta balken, finns det något rimligt sätt att förstärka upplaget med något typ av stål ner i tegelväggen?
Jag blir fundersam över vad den balken (med kvadratiskt tvärsnitt) har för funktion. Som det ser ut på din bild så ligger balken under golvåsarna (eller takåsarna) och som det ser ut så tillför den mer skada än nytta då åsarna har jackats ur för att rymma balken.
Den lilla balken kan inte tillföra någon bärande kraft på den spännvidden, men däremot ser det ut som att åsarna försvagats avsevärt av urjackningarna.
Den lilla balken kan inte tillföra någon bärande kraft på den spännvidden, men däremot ser det ut som att åsarna försvagats avsevärt av urjackningarna.
Redigerat:
Om jag fattar rätt vad du syftar på så är det en järnbalk/T-stål, så lite bärande förmåga har den, även om den troligen är något underdimensionerad.G Gabbe1 skrev:Jag blir fundersam över vad den balken (med kvadratiskt tvärsnitt) har för funktion. Som det ser ut på din bild så ligger balken under golvåsarna (eller takåsarna) och som det ser ut så tillför den mer skada än nytta då åsarna har jackats ur för att rymma balken.
Har du någon idé på hur man kan stärka upp/rädda den skadade balken/takåsen?
Klicka här för att svara