19 609 läst ·
23 svar
20k läst
23 svar
Hur fixa stavsläpp fiskbensparkett?
Ja exakt så, eller borrar ett litet hål och sprutar in med spruta med nål.hanseman_net skrev:
Alla som jobbat med primer vet att det limmar fast korken ordentligt på dunkarna, det är ju typ flytande plast som härdar/torkar
Vi fick samma problem efter slipning. Finns det nåt snarliknande än Ardex P51? Den säljs inte på så många ställen. Vad för slags spruta ska man köpa?
Hittade ett ställe nu. Räcker 1kg långt eller ska man slå till på 5 direkt? Rätt dyr produkt
Hittade ett ställe nu. Räcker 1kg långt eller ska man slå till på 5 direkt? Rätt dyr produkt
Redigerat:
Har du några stavar bara som lossnat så räcker det gott med 1l
Beror ju lite på hur mycket du kan lyfta en stav, om du kommer under eller om du måste borra.
Du kan nog ta vilken primer som helst egentligen, det är väl mer eller mindre samma smörja.
Beror ju lite på hur mycket du kan lyfta en stav, om du kommer under eller om du måste borra.
Du kan nog ta vilken primer som helst egentligen, det är väl mer eller mindre samma smörja.
Hej! Jag har samma problem som trådskaparen. Någon som kan tipsa om en bra primer för ändamålet? Jag har ganska mycket stavsläpp så tänker mig limma ett område i taget genom att lyfta på de jag kan lyfta och spruta in primer under de närliggande.
Jag testade primer men hos oss kom det inte ner under utan bara i springorna så det blev inte bra. Till slut tog jag fram dyckertpistolen o jag spacklade spikhålen med träspackel. Man måste veta vart jag spikat för att se det.
Ett tips till alla som slipar gamla golv. Lacka inte, olja istället. Lacken får stavarna att släppa. Vi slipade lika gammalt golv i annat rum och den sliparen skulle aldrig i hela sitt liv lacka sa han pga stavsläpp. Han hårdvaxoljade och vi fick inga stavsläpp i det rummet.
Ett tips till alla som slipar gamla golv. Lacka inte, olja istället. Lacken får stavarna att släppa. Vi slipade lika gammalt golv i annat rum och den sliparen skulle aldrig i hela sitt liv lacka sa han pga stavsläpp. Han hårdvaxoljade och vi fick inga stavsläpp i det rummet.
Jag lackade … men köpte lacken av proffsfirma som inte nämnde något alls om stavsläpp.
Min parkett är lagd 1960 och av lamelltyp. Jag slipade den under maj 2025. Golvet såg fantastiskt ut fram till november då stavarna (kanske 3 mm tjocka efter slipningen) började släppa från understrukturen. Köpte huset februari 2025 och började med att dränera sista (och värsta) tredjedelen av huset så huset är ju torrare nu, helt klart. La dessutom in golvvärme i toaletten så betongplattan är ju dessutom varmare. Dock så har inte släppet varit värst närmast badrummet varför jag inte riktigt trott att det var orsaken.
När jag nu började kika efter om andra haft liknande problem (och bland annat hittade denna tråden) hittade jag nedan citat från en golvfirma:
”Gemensamt för alla stavsläpp är att de drabbar alla parkettfabrikat, alla dimensioner och förekommer i alla olika miljöer”
dvs det verkar vara lite slumpmässigt. Att din golvslipare så tydligt pekade ut lack var intressant att läsa.
Min parkett är lagd 1960 och av lamelltyp. Jag slipade den under maj 2025. Golvet såg fantastiskt ut fram till november då stavarna (kanske 3 mm tjocka efter slipningen) började släppa från understrukturen. Köpte huset februari 2025 och började med att dränera sista (och värsta) tredjedelen av huset så huset är ju torrare nu, helt klart. La dessutom in golvvärme i toaletten så betongplattan är ju dessutom varmare. Dock så har inte släppet varit värst närmast badrummet varför jag inte riktigt trott att det var orsaken.
När jag nu började kika efter om andra haft liknande problem (och bland annat hittade denna tråden) hittade jag nedan citat från en golvfirma:
”Gemensamt för alla stavsläpp är att de drabbar alla parkettfabrikat, alla dimensioner och förekommer i alla olika miljöer”
dvs det verkar vara lite slumpmässigt. Att din golvslipare så tydligt pekade ut lack var intressant att läsa.
Men är det någon här i tråden som faktiskt åtgärdat stavsläpp genom att kanske bryta loss enstaka stavar och lyfta upp omkringliggande stavar lite grann och spruta primer inunder? Kanske blir väl kladdigt?
Jag funderar på att göra som någon beskrev och hyra en dyckertpistol, skjuta fast tillräckligt många stavar för att slitskiktet ska upplevas som att det sitter fast och inte sviktar och sedan spackla över de ytterst små hålen efter skallarna.
Jag funderar på att göra som någon beskrev och hyra en dyckertpistol, skjuta fast tillräckligt många stavar för att slitskiktet ska upplevas som att det sitter fast och inte sviktar och sedan spackla över de ytterst små hålen efter skallarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden