Konstigt formulerad rubrik kanske men jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Köpte villa för 2 år sedan. Enplansvilla från 70-talet utan källare.

I princip allt såg bra ut i besiktningsprotokollet men har haft lite problem med mögel på vinden men jag tror inte detta är relaterat.

I två av rummen luktar det, underligt. Inte fuktigt, snarare tortt, inte mögel, utan mer "gammalt" eller "gubbe" eller "stillastående" kanske. Jag tänker alltid på hur det luktade hemma hos min morfar när jag är i det rummet.

Jag kan vädra hur mycket som helst och doften försvinner men kommer tillbaka så fort man stänger fönstret. Om dörren till rummet står öppen hela tiden upplever jag inte heller samma doft, det är mest när dörren är stängd.

Jag har 3 teorier:
1. Det är det enda rummet i huset som har plastgolv, kanske bör man slita upp det och lägga nytt? Kanske även byta väggar och tak?
2. De som bodde i huset innan har dragit internetkabel till alla rum i huset via vinden. Det finns borrhåll i taket i detta rum som inte är tätade där det går kablar. Kan det vara doft från vinden?
3. Dålig ventilation utifrån. Se till att få till lite friskluftsventiler.

Min fråga är egentligen hur man felsöker detta. Sen kanske även hur man åtgärdar såklart men vem vänder man sig till? En snickare? Anticimex? Ventilationstekniker?

Man vill ju att det ska komma över någon kunnig, ta en titt och säga "Ja men det luktar pga X och Y och det åtgärdar vi så här och så här"

Vad är det för ventilation i huset i övrigt?
Spontant skulle jag nog säga att det kan vara de tre sakerna du radar upp.

Att täta de där hålen till vinden är en bra idé oavsett, har ni mekanisk frånluft i huset så drar du ner luft från vinden eftersom det är undertryck i bostadsytorna.

Är det inte FTX-system så är det vettigt med tilluft i varje sovrum.

Claes Sörmland
Knepigt med lukter. Om det har bott äldre människor i huset och det luktar av dem så finns det två trista källor till lukt som man som åldring avger, det ena är vetenskapligt dåligt förstådda organiska och oljiga aldehyder från vårt skinn och det andra är urin. Båda är minst sagt knepiga att luktsanera, de går t ex inte att tvätta bort med vanligt diskmedelsvatten.

Om det istället inte handlar om hur din morfar luktade utan om hur hans 70-tals hus luktade kan man ju gissa ingjutna träreglar impregnerade med klorfenoler i betongen. Detta är mycket vanligt i 70-talshus och också ett litet elände att sanera, träreglerna måste bort eller i alla fall bli torra. De börjar alltså lukta när de impregnerade träreglarna blir fuktiga via betongen, vanligen på sensommaren.

Kanske prova att hyra en ozongenerator?Jag får inte ihop det riktigt, är det ett eller två rum du har problem med?

/Höghus

S
Hos mig var det innerväggar som gav en unken lukt. Bättre ventilation förbättrade lukten, men fortsatt unket. Byte av heltäckningsmatta och måla över tapeten på vägg hjälpte lite i ett rum. Reparationsgips på innervägg och nytt trägolv hjälpte mera i ett annat.
Har några skivor gammal innervägg, träfiberskivor, som ligger under huset sedan >10 år, de luktar fortfarande.

Jag gissar ändå på plastmattan, om det inte luktar i andra rum. Eller vad finns mer kvar från 70-talet i det rummet?

Det får mig att tänka på vår gästwc, där plattsättaren la kakel på kakel utan att fråga oss. Det fanns alltså ett 70-talsbadrum under det nya kaklet han hade lagt. Det luktade gammalt och unket där och vi förstod inte riktigt varför, förrän vi gjorde om gästwc:n ige och rev ut både 70-talskaklet och det nya från början av 2000-talet. Då försvann den unkna lukten.

Har du läst den här? https://www.byggahus.se/kopa-och-renovera-1970-talshus-12-vanliga-fel-som-kan-ge-dalig-lukt

Satsuki
Har du mekanisk frånluft som ventilation? I så fall skulle jag absolut rekommendera att sätta in en tilluftsventil i rummet. Du skriver ju också att det är mindre lukt om dörren till rummet är öppen, dvs det sker ett luftbyte i rummet.

Som @Claes Sörmland är inne på kan syllarna avge lukt, det blir en speciell lukt som jag känner igen eftersom den fanns i mitt föräldrahem men som kan vara svår att definiera om man inte har känt lukten innan. Mest tydligt i rum med begränsad ventilation. Grundproblemet löses då genom att byta syllar, det är supervanligt och rutin, finns företag som nästan inte gör något annat.

När vi flyttade in i vår hus hade vi en del av en hall där det ibland luktade gammalt, finns nog en tråd här på forumet om det, säkert 17 år gammal. Den lukten försvann då vi rev ut den gamla (original) plastmattan som låg under ett furugolv från 90-talet.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vad är det för ventilation i huset i övrigt?
Spontant skulle jag nog säga att det kan vara de tre sakerna du radar upp.

Att täta de där hålen till vinden är en bra idé oavsett, har ni mekanisk frånluft i huset så drar du ner luft från vinden eftersom det är undertryck i bostadsytorna.

Är det inte FTX-system så är det vettigt med tilluft i varje sovrum.
I badrummet finns det en PAX-fläkt. I övrigt självdrag men inte i alla rum. Vi har framtidsplaner på att byta alla fönster och då installera fönster med ventilation för att slippa borra massa hål i fasadens tegel.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Knepigt med lukter. Om det har bott äldre människor i huset och det luktar av dem så finns det två trista källor till lukt som man som åldring avger, det ena är vetenskapligt dåligt förstådda organiska och oljiga aldehyder från vårt skinn och det andra är urin. Båda är minst sagt knepiga att luktsanera, de går t ex inte att tvätta bort med vanligt diskmedelsvatten.

Om det istället inte handlar om hur din morfar luktade utan om hur hans 70-tals hus luktade kan man ju gissa ingjutna träreglar impregnerade med klorfenoler i betongen. Detta är mycket vanligt i 70-talshus och också ett litet elände att sanera, träreglerna måste bort eller i alla fall bli torra. De börjar alltså lukta när de impregnerade träreglarna blir fuktiga via betongen, vanligen på sensommaren.
Jag skulle inte beskriva doften som kemisk eller "organisk" eller vad man ska säga. Luktar mer som "wow här har luften stått still i 1 vecka" om du förstår hur jag menar.

Höghus Höghus skrev:
Kanske prova att hyra en ozongenerator?Jag får inte ihop det riktigt, är det ett eller två rum du har problem med?

/Höghus
Förlåt, det var jag som var otydlig i posten. Vi har konstig doft i 2 rum men ett av dem är jag nästan helt säker på varför det doftar så mest detta jag behöver hjälp med.

Det andra rummet är dels egentligen ett gamalt förråd i anknytning till garaget (halvisolerat tror jag och utan ventilation) och dels har det en gammal sunkig heltäckningsmatta och under det originalplastgolv från 71.

S stugfar skrev:
Hos mig var det innerväggar som gav en unken lukt. Bättre ventilation förbättrade lukten, men fortsatt unket. Byte av heltäckningsmatta och måla över tapeten på vägg hjälpte lite i ett rum. Reparationsgips på innervägg och nytt trägolv hjälpte mera i ett annat.
Har några skivor gammal innervägg, träfiberskivor, som ligger under huset sedan >10 år, de luktar fortfarande.
Skulle inte förvåna mig om det var detta.

Jag tror att vi hade samma lukt. Gammal människor som bott och aldrig renoverat. Dessutom storrökare. (Det har vi inte känt av förutom att det blir gula fläckar i badrummet när det blir väldigt fuktigt)

Men i takt med att vi har lagt nya golv och satt vanlig gips ovanpå den gamla. Både väggar och tak så har lukten försvunnit. Nu senast var vi borta en vecka på sem och när vi kom tillbaka så luktade det oss och faktiskt inte ens instängt. Har två PAX utan speciellt tydlig tilluft.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.