Keiller Keiller skrev:
Ska bara de som bor i hyresrätt få bidrag och subventione
Varför ska någon hyresgäst med varmhyra få nåt överhuvudtaget?

Rimligtvis så ska en subvention/bidrag ENDAST gå till den del som motsvarar uppvärmningen.

• Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Sa jag det någonstans?
Det är enorma summor som ska ut om du med flera vill behålla er " standard"

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ja det är synd att vi gått från att spara till konsumption till att låna för konsumption.

Att i praktiken leva på/av morgondagens förväntade inkomst är inte sunt och straffar sig nu. Det är väldigt synd att de låga räntorna och subventioner uppmuntrat ett sådant beteende i över ett årtionde.
Ja sant förvisso när hus och bostadsrätts priserna har varit sjukt höja och bankerna har lånat ut mångmiljonbelopp så nu kommer det sluta med för många stt bankerna äger bostäderna.
Men det var inte alls det jsg menade från början, utan att många har bara pengar så det går runt. Det finns många som inte äger sitt boende utan betalar ockerhyror som ökas ytterligare nu för fastighetsägarna kommer inte stå för den ökade fjärrvärmekostnaden. Förstår du inte? Många har inte haft några pengar att lägga undan.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Jag anser att alla har ett eget ansvar att se över vilken form av uppvärmning och isolering ens boende har (om man nu äger boendet). Man bör ha kalkylerat vilka evt förbättringar som bör göras redan när man planerar köpa ett visst objekt. På samma sätt man håller koll på om taket, grunden eller övrigt behöver läggas pengar på inom snar framtid.

Köper man ett hus med direktverkande el får man kolla om solceller är något som skulle löna sig eller ännu bättre kalkylera med installering av vattenburet system för mer valfrihet ang uppvärmningen.

Jag fick ingen el-peng. Med all rätt faktiskt. Ändå hade jag en värmeförbrukning på 36 000 kWh förra året. + 6 000 kWh i hushållsel. Jag fick ingen el-peng eftersom jag hade fjärrvärme. Och den överdrivet höga värmeförbrukningen var egen förskyllan blandat med att jag vill ha det varmt.. även där det inte är nödvändigt. Har dock haft förmånliga priser på allt samt bundet tills 2024. I år har jag dock valt att installera llvp duo samt fixat till ett stort fel som dragit väldigt mycket värme. Har även kommit fram till det onödiga med att hålla över 17 grader i mitt garage/hobbyrum vintertid.

En stor skillnad mellan elområden är ju inte bara var och hur vi får vår energi från. Det är ju även ett avlångt land med stora temperaturskillnader. område 4 ser sällan en vecka eller månad med -25 grader exempelvis.

Var bidragen bör gå? Mer till elberoende företag anser jag. Risken finns att många företag går under och då kommer många att förlora sina jobb o inkomster oavsett hur mycket de planerat sin förbrukning. Sen kan jag tycka att det är konstigt att just de som valt rörliga avtal på el ska få pengar, men de som valt samma risktagning med sina lån får skylla sig själv..

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Hur kan man ha 1 miljon arbetslösa och arbetskraftsbrist samtidigt?

Finns massor med välbetalda jobb att tillgå om man har rätt kompetens.

• Gilla
DaliMannen och 1 till
  • Laddar…
Hur klara sig folk för inte hade dom plus 20 inomhus svenskarna har blivit som engelsmännen där det bastu inomhus. Min favorit temperatur inomhus är 17 till 18 plus efter det är jag tvungen att börja ta av mig kläderna

folk får helt enkelt klä på sig hemma som man gjorde för om åren

• Gilla
SirMayo
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:
Hur kan man ha 1 miljon arbetslösa och arbetskraftsbrist samtidigt?

Finns massor med välbetalda jobb att tillgå om man har rätt kompetens.
Hur ska dom ha råd att skaffa sig den kompetens då speciellt dom som redan har familj och hus o bil

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
S
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Vi är ett av de hushåll som får det riktigt svårt i vinter. Sparar allt vi kan men kommer antagligen det att landa på 8000kr/mån oktober till mars. En månad klarar vi lugnt. Antagligen två. Om vi drar ner till 18 grader inne. Men 6 månader? Det är 1/3 av vår nettolön… Kollar historiken och snittet ligger på 1200kwh i månaden de månaderna (mellersta dalarna). Ska bli spännande detta…

surt att bo nån kilometer ifrån kraftverket och ändå kanske måsta flytta härifrån pga elbristen…

gällande topic så tycker jag nog att man kan ge bidrag till de som behöver. Sätt upp en e-tjänst där man fyller i årsinkomst i hushållet och sen beräknas det mot elpriset och nånting typ som ”jag lovar på heder och samvete att jag inte har onödig elförbrukning igång” och att det kan generera böter och indraget tillstånd.
För företag borde man ta hela vinsterna från bolagen rakt av i sann kommunistisk anda och fördela till de företag som behöver. Det skulle inte ha privatiserats och öppnats marknad på detta i första läget.

Nog för att jag tycker man ska kvalificera sig för subventionerna, men kanske inte baserat på inkomst…

Har man köpt ett 70talshus för över 3 millar eller något annat lika omdömeslöst så bör man vara diskvalificerad från subventioner omedelbart.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur hjälper det dom icke rika ?
Modernt vänstertänk går inte ut på att hjälpa fattiga, att hata dem som har det bättre ställt är huvudinnehållet.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
Öckeröhus och 16 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Hur ska dom ha råd att skaffa sig den kompetens då speciellt dom som redan har familj och hus o bil
Bidrag och studielån

• Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bidrag och studielån
Så lätt är det inte fast sd säger det

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Så lätt är det inte fast sd säger det
Jag vet inte vad SD säger men verkar inte så svårt.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
P
L Lakritsianen skrev:
Arbetar miljonärer mer?? Källa på det!
De få jag känner jobbar betydligt mer än en normal svensk.
Min chef bland annat jobbar varje vaken minut.
Har väldigt närstående utöver det som jobbar allt mellan 10-18 timmar om dagen.

Du är ju en sån som tror att alla med mycket pengar föds in i rikedomen utan att lyfta ett finger.

• Gilla
  • Älska
Öckeröhus och 8 till
  • Laddar…
P
L Lakritsianen skrev:
Skatter är inga pengar som är undanlagda som personer får tillbaka med samma summa de har betalat in. Skatter är ett utjämningssystem som ska skapa en välfärd för alla. De är bra för överklassen om alla andra har det hyfsat bra, hur ska de annars njuta av sin välfärd? Ska vi ha grindsamhälle som i USA, Argentina med fler?
Om inte min chef blir undantagen och får ett normalt elpris så blir vi kanske av med jobbet när kassan är borta. Men sånt tycker du nog är bra att 100 man blir arbetslösa ???

Grindsamhälle är jag för ja. Och då är jag inte medelklass. Jag är bara så jävla trött på patrask som inte kan låta hederligt folk vara. =)

Välfärd är när man tjänar på att arbeta. Och de som inte kan arbeta pga sjukdom får hjälp medans de som kan arbeta ska inte kunna leva flott på bidragen.

• Gilla
  • Älska
Bangan och 12 till
  • Laddar…
P
J Jonas_81 skrev:
Där är ett problem då de försöker hjälpa de som har "HÖGA" elkostnader
Försöker man spara hamnar man undet trapstäget och mindre fyrk kvar i näven efter elräkningen. Så de indikerar ju på slösa på bara så betalar vi...
Hamnade du precis på rätt sida trappan så tjänade du ju på att slösa mer än den som sparade. Hur funtat det är egentligen.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.