J
Stopp nu här ett tag, att man sparat och kunnat köpa en liten båt eller till och med en stuga gör väl inte att man ska behöva sälja allt för att ha råd med en vinters el, orsakat av galna makthavare och politiker?

Jag är helt för att ha ett tak på förbrukningen som ev bidrag eller maxpris ska gälla. Säg tex 10.000kWh per person och år, och max 40.000kWh per hushåll. Dvs en familj på 4 får förbruka 40.000kWh med ett maxpris på säg 4kr/kWh i snitt. Har man bundit till lägre pris än det får man inget bidrag. Har man rörligt pris och får ett lägre snittpris får man inget bidrag. Gör man av med mer än sin "kvot" får man betala det "sjuka" marknadspriset. Men de flesta torde kunna stänga ned och sänka tempen och fortfarande ha ett litet rum så varmt att livskvaliten inte blir hemsk.

Om en multimiljonär får samma bidrag som en fattigpensionär stör mig inte om deras förbrukning är lika. Men om miljonären har ett 2000kvm slott som värms med direktverkande el så får hen betala ett "marknadspris" för allt över kvoten.

För lägenheter som har värmen inbakad i hyran (eller villor med fjärrvärme om den går upp i priis) blir det svårare, då både förening/företag och de boende förbrukar el. Här kunde man ha så att det gick att tex växla 50% av sin kvot mot ett bidrag till hyra/fjärrvärme (mot att man kan visa att det är det det går till)

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Det finns många som inte äger sitt boende utan betalar ockerhyror som ökas ytterligare nu för fastighetsägarna kommer inte stå för den ökade fjärrvärmekostnaden.
Nu har vi ju något som heter hyresreglering i Sverige vilket innebär att hyresnivån ej får sättas fritt. Möjligen kan man råka ut för ockerhyra om man hyr i andra eller tredje hand men även det är reglerat i lag. Självklart är det även hyresgästen som får stå för ökade värmekostnader.

P
Excel Excel skrev:
Gillar inte dessa tramsinlägg, har både båt och sommarstuga, Detta gör mig inte till miljonär.
Hoppas admin raderar tråden!!!!!
Mycket sant att äga en massa prylar gör en bara prylrik, inte rik...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M maria01 skrev:
först bor inte alla i stockholm sen är dom rankingen lite miss visande på många punkter tar inte med vänte tider och annat och det finns många andra länder en usa vet inte riktigt vart du fick det ifrån men okej

om man nu inte bor i stockholm så kan du glömma dom där listorna helt
Vi är topp 8 på canceröverlevad i världen också. Men jag kan hålla med om att det finns många problem också, inför en riktig vårdgaranti, se till att det går att boka läkarbesök. I min kommun är det extremt svårt att boka en icke akut tid. Nästan omöjligt faktiskt. Sen vet jag inget om hue det är i resten av landet men jag tror att det går att få adekvat hjälp där också

Jag blir inte fattig på elräkningen (om de nu inte lyckas riva upp ett avtal)
Men på räntorna och övriga ökande kostnader.
Om det fortsätter uppåt får man väl börja med att dra in på sparande.

B
Vi subventionerar redan alla fattiglappar med att de får betala lägre inkomstskatt... :rolleyes:

• Gilla
Lutte och 2 till
  • Laddar…
P
Personligen anser jag att det är fel fokus på diskussionen.
Oaktat rik eller fattig är energi en basvara i ett modernt samhälle. Har inget med din inkomst att göra.
Mår du bättre av att spy galla på människor med annan inkomst än dig själv så gör gärna det. Fast i tysthet tack.

Att vi har dom här priserna på el är bara orimligt. Vi har väldigt få val att göra mer än att som vi alla försöker febrilt att göra, köpa dyra solceller, elda ved, stänga av värmen och så vidare. Du kan ju knappt välja bort el. Den som dragit fram ledningen äger den, i mitt fall Vattenfall Eldistribution AB. Hur ska jag påverka det?

Det är olika politiska beslut som gjorde att vi medborgare nu står här med svarte petter.

Om du undrar så har jag varit fattig en gång i tiden. Sovit dåligt. Ätit nudlar. Skämts. You name it.
Nu är jag inte fattig längre och jag vill inte tillbaka till det - Det tjänar ingen på.

Eller blir din el billigare om jag tömmer mitt bankkonto?

• Gilla
Iggmo och 15 till
  • Laddar…
J
P Pjer Polanski skrev:
Personligen anser jag att det är fel fokus på diskussionen.
Oaktat rik eller fattig är energi en basvara i ett modernt samhälle. Har inget med din inkomst att göra.
Mår du bättre av att spy galla på människor med annan inkomst än dig själv så gör gärna det. Fast i tysthet tack.

Att vi har dom här priserna på el är bara orimligt. Vi har väldigt få val att göra mer än att som vi alla försöker febrilt att göra, köpa dyra solceller, elda ved, stänga av värmen och så vidare. Du kan ju knappt välja bort el. Den som dragit fram ledningen äger den, i mitt fall Vattenfall Eldistribution AB. Hur ska jag påverka det?

Det är olika politiska beslut som gjorde att vi medborgare nu står här med svarte petter.

Om du undrar så har jag varit fattig en gång i tiden. Sovit dåligt. Ätit nudlar. Skämts. You name it.
Nu är jag inte fattig längre och jag vill inte tillbaka till det - Det tjänar ingen på.

Eller blir din el billigare om jag tömmer mitt bankkonto?
Om skatt skall användas som bidrag till el är det rimligt att ha ett tak på vad man kan få.

Jag vill inte min skatt ska öka för att betala andras lyxförbrukning. Rimligt dock att vi använder delar av det som statligt ägda elbolag dragit in till att ge rimliga elpriser för de med en normal förbrukning.

Jag skulle hellre se reglerade elpriser, men det lär vara svårare att få till.

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
L Lakritsianen skrev:
Ja sant förvisso när hus och bostadsrätts priserna har varit sjukt höja och bankerna har lånat ut mångmiljonbelopp så nu kommer det sluta med för många stt bankerna äger bostäderna.
Men det var inte alls det jsg menade från början, utan att många har bara pengar så det går runt. Det finns många som inte äger sitt boende utan betalar ockerhyror som ökas ytterligare nu för fastighetsägarna kommer inte stå för den ökade fjärrvärmekostnaden. Förstår du inte? Många har inte haft några pengar att lägga undan.
Har du ett exempel på en ockerhyra?

Jag känner ingen som är fattig "på riktigt". Men jag känner några som prioriterar konsumption framför sparande trots att det utrymme egentligen inte finns.

Med detta är väl inte en tråd om ekonomiska prioriteringar? Jag tycker bra energi ska vara billig, även för krösus med pool, fläskig suv och osköna värderingar i överlag.

Det man får ha i åtanke med komplicerade, riktade behovsprövade subventioner är att de kräver en armé av pappersvändare som administrerar den.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Syftet med subventioner ska vara att avlasta en tuff period men det måste vara en logisk modell, dvs. att det fortfarande måste löna sig att minska konsumtionen. Precis som att det alltid borde löna sig att arbeta.

Även i SE3 lönade det sig att öka konsumtionen för att få ta del av högre bidrag vissa perioder då priset inte var som högst. Jag slutade att elda inköpt ved eftersom veden kostade pengar samtidigt som den minskad elförbrukning innebar en högre elkostnad på månadsbasis, dvs. en dubbelsmäll.

Ska det vara någon subvention hade jag förespråkat tillfälligt slopad moms på både elhandel, nätavgift och energiskatt, samt slopad energiskatt under november - mars för förbrukning upp till ca 2000 kWh/mån. Då skulle alla från norr till söder få lägre elkostnad, den skulle bli proportionerlig, men viktigast: det skulle alltid löna sig att fortsätta spara på elen. Och har man en extremt hög förbrukning så lönar det sig extra mycket att få ner den till rimlig nivå. Sitter man i en uppvärmd utomhuspool på vintern skulle man därmed få betala ett dyrt pris för den lyxen helt enkelt.

• Gilla
NyHusägare2021 och 5 till
  • Laddar…
Tycker det är ett så intressant ämne så jag bara måste skriva av mig lite, för det första som svar på trådskaparens rubrik så tror jag att medelklassen generellt kan investera sig ur problematiken och även om det inte går tror jag 10 kr kwh är hanterbart för vad jag definierar som medelklass. Som exempel så lever vi fyra personer (två vuxna två barn på i princip en undersköterskelön) och vi sparar i snitt 13000 kr per månad, dock har vi fortfarande bundet elpris men marginalen är okej och vi vet av erfarenhet att vi kan bo i ett rum och vi börjar förberedda oss på tuffa tider, jag har t ex gått ner på ett fyra timmars äta fönster vilket kompenserar för ökningarna i matpriser då jag inte kan äta så mycket inom nämnda intervall. Jag skulle ändå definiera oss som övre underklass, om vi kan klara oss så kommer en medelklass familj som har förmodligen dubbla disponibla pengarna klara sig galant. Det kanske dock är värt att nämna att jag förmodligen har Sveriges lägsta livsinkomst för en husägare och frugan studerat på universitet med 100 kr i disponibla medel per månad efter hyra så vi är väl generellt något räddare om pengar än gemene man. Lite trist att det verkar som man är på väg tillbaka till gamla marginaler igen dock men jaja.

De verkliga problemen kommer uppstå för den riktiga underklassen. Den riktiga underklassen är körda om dagens priser generellt håller i sig är min bedömning, jag tror en del till och med kommer dö, du kan inte gå till socialen med mössan i hand förrän allt är förlorat och stiger du in där är du livegen, du får pengar men det mesta går till en hyresvärd och du har helt lämnat över självbestämmandet året runt i princip, för mig vore det högre livskvalite att bo i skogen är jag övertygad om.

Själv har jag räddat mitt halva hus och mestadels undkommit socialen med diverse okonventionella lösningar genom åren som att t ex bo i ett rum och låta andra bo i resten av huset. Minns när jag träffade frugan, jag hade 500 kr i månaden eftersom borgarna bestämt att man kan max vara sjuk ett år, hon hade noll inkomst, vi bodde i ett rum i mitt halva hus, resten lät vi ett par använda mot att de betalade husräkningarna, vi fick använda kök/tvättstuga bestämd tid. Jag fick ett jobb/praktik och tjänade vad jag brukar tjäna dvs 20-30 kr i timmen före skatt har jag för mig, iallafall paret flyttade ut och vi klarade räkningarna. Min fruga är ju dock en maskin och snart hade hon två jobb samtidigt som hon klarade heltidsstudier galant så snart hade vi investerat i allt möjligt, dock bor vi kvar i huset då vi inte kan sälja halva huset och där vill vi inte lägga nåt då vi potentiellt måste betala det två gånger och vi vet inte om/när det säljs so go figure. Men inget hade gått idag då bara Eons fasta är typ 700 kr, alltså fattiga husägare är så körda, de kommer få se sina hus säljas till underpris och det är sista gången de är fria förmodligen. Skulle gissa att dagens läge snarare är ett tillfälle för medelklassen och uppåt, då fynd kanske kommer framöver på husmarknaden men från min synvinkel är det inte perfekt men alla får ju tycka vad de vill. Det jag är nyfiken på är om politikerna kommer göra en attack på de svagaste för att försäkra sig om att de kommer förlora allt då det ju är ett ypperligt tillfälle att köra en ny omfördelning från botten till toppen så att säga med tanke på alla prisökningar, allt de behöver göra är att kapa bidrag och hänvisa till att socialen finns och hux flux är det game over för den riktiga underklassen.

• Gilla
  • Älska
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
J
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du ett exempel på en ockerhyra?

Jag känner ingen som är fattig "på riktigt". Men jag känner några som prioriterar konsumption framför sparande trots att det utrymme egentligen inte finns.

Med detta är väl inte en tråd om ekonomiska prioriteringar? Jag tycker bra energi ska vara billig, även för krösus med pool, fläskig suv och osköna värderingar i överlag.

Det man får ha i åtanke med komplicerade, riktade behovsprövade subventioner är att de kräver en armé av pappersvändare som administrerar den.
Låt oss inte glömma att obegränsade bidrag inte bara dränerar staten på pengar utan också inte leder till den besparing av el som faktiskt måste ske. Jag har inget emot att sänka min elförbrukning, även om jag inte skulle vinna så mycket på det. Men jag vet att vissa skiter totalt i det om de har fast pris.

Daniel 109 har rätt i att högt pris minskar efterfrågan. Men ockerhögt eller bara väldigt högt elpris kan inte få de som redan sänkt temp och stängt rum att slå av helt. 4-5-6 kr/kwh tror jag är högt nog för att de flesta ska försöka minska konsumtionen ganska mycket.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
Oftast just där det klämmer för många kvinnor har lägre lön så om det var du som skulle plugga hade det gått
Stämmer ju inte hos oss. Vi hade ungefär lika lön, hon hade betydligt lägre utgifter än mig att ta sig till jobbet. Så är det för många familjer.
Nu ska jag inte plugga, men om jag planerar att plugga inom 2-3 års tid så ser jag till att leva ännu snålare för att lägga undan pengar.
Sen kan man jobba samtidigt om man känner för det och fixar det.

• Gilla
Självbyggaren
  • Laddar…
P
Att el kostar orimligt mycket drabbar oss alla. Även om du har "lyckan" att ha fast lågt pris så drabbas du av att industrier stänger, bageriets bröd ökar i pris och så vidare.

Kan någon förklara vad som skulle vara bra med högt elpris?
Frågar du mig så verkar skadliga utsläpp öka bland annat från våra vedspisar men även från min bensinbil då jag ville beställa en elbil men anser att det är ovärt på grund av elkostnaden.
Plötsligt kändes eldrivet omodernt.

Förstå alla företag som måste stänga ner, priser som måste höjas för att täcka kostnadsmassan, människor som inte kan betala sina räkningar, barn som fryser, och annat elände. Detta drabbar fattig som rik.

Vi ska inte minska användningen av el, vi ska öka den med el från rätt källa som ger el över tid.
Vindkraft när det blåser, vattenkraft när det regnar, solceller på sommaren och kärnkraft däremellan.
Inte olja, inte kol.

Vem vet, kanske kommer någon på något ännu vassare - Om vi investerar i det, inte slutar använda det.

• Gilla
DaliMannen och 5 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Absolut måste subventionerna göras så det uppmanar till sparande av el, det är det som gör det hela svårt. Håller med om att det är orimligt att subventionera spabadsuppvärmning till exempel. Det viktiga är att man maxprissätter normalförbrukning minus kanske 10% och sen allt däröver är prissatt enligt dagstariff. Men som sagt, svårt att göra på ett bra sätt. Fjolärets var ju ett fiasko, där trappmodellen uppmanade till att förbruka mer så man hamnade över maxnivån om man låg nära. samt att den inte tog hänsyn till differenser i prisområden. Många i norr hade ju lägre räkningar än innan, eller till och med minusräkningar. Jag anser att regeringen försökte köpa röster med skattemedel i sina redan starka fästen.
Alla villor som omsatts de senaste 15åren har ju en energideklaration som visar förbrukningen utan lyx såsom spabad /elbil. Subventionera 70% av kostnaden över 3kr/kwh från energideklarationen - subventionera alla med nordpools medelspotpris så att dom med fastpris inte blir allt för kränkta (de som som tecknat nya fastpris har ju också ett behov...).

Då behålls incitament att bpde spara el och flytta förbrukning till billigare tid. Dom som energioptimerat sedan senaste deklaration får också ett litet extra tack...

Hur många villor har inte energideklarerats alls ännu? Subventionera nya deklarationer med 50% av kostnaden för besiktningspersonen...

• Gilla
Hubbe73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.