83 244 läst ·
793 svar
83k läst
793 svar
Hur fattiga blir medelklassen av höga elräkningar?
Vi är ett av de hushåll som får det riktigt svårt i vinter. Sparar allt vi kan men kommer antagligen det att landa på 8000kr/mån oktober till mars. En månad klarar vi lugnt. Antagligen två. Om vi drar ner till 18 grader inne. Men 6 månader? Det är 1/3 av vår nettolön… Kollar historiken och snittet ligger på 1200kwh i månaden de månaderna (mellersta dalarna). Ska bli spännande detta…
surt att bo nån kilometer ifrån kraftverket och ändå kanske måsta flytta härifrån pga elbristen…
gällande topic så tycker jag nog att man kan ge bidrag till de som behöver. Sätt upp en e-tjänst där man fyller i årsinkomst i hushållet och sen beräknas det mot elpriset och nånting typ som ”jag lovar på heder och samvete att jag inte har onödig elförbrukning igång” och att det kan generera böter och indraget tillstånd.
För företag borde man ta hela vinsterna från bolagen rakt av i sann kommunistisk anda och fördela till de företag som behöver. Det skulle inte ha privatiserats och öppnats marknad på detta i första läget.
surt att bo nån kilometer ifrån kraftverket och ändå kanske måsta flytta härifrån pga elbristen…
gällande topic så tycker jag nog att man kan ge bidrag till de som behöver. Sätt upp en e-tjänst där man fyller i årsinkomst i hushållet och sen beräknas det mot elpriset och nånting typ som ”jag lovar på heder och samvete att jag inte har onödig elförbrukning igång” och att det kan generera böter och indraget tillstånd.
För företag borde man ta hela vinsterna från bolagen rakt av i sann kommunistisk anda och fördela till de företag som behöver. Det skulle inte ha privatiserats och öppnats marknad på detta i första läget.
IMHO så borde man sätta ett pristak på elen och att el-leverantörer i Sverige måste prioritera Sverige först och skita i vad EU säger. Tycker inte EU om det och ger Sverige böter tar Sverige bara och minskar EU pengen med samma belopp.
Motivering "Vi anser att nuvarande elpris prismodell inte fungerar och vägrar därmed betala extra för att andra länder gjort sig beroende av Rysk gas. Vi kommer INTE att backa på denna punkt. Lev med det."
Men det kommer ju inte att ske.
Vad näst bästa alternativet är ... tja
ev en steg modell där man subventionerar 80% av priset de fösta 500kWh, 60% de nästa 500kWh , osv nedåt el liknande samt ett maxtak på priset på 3-4 kr / kWh så att folk inte behöver gå i KK.
Då kostar det ju mer för varje kWh du använder upp till maxtaket som är så pass högt att det svider rejält men inte tvingar folk från hus och hem.
Motivering "Vi anser att nuvarande elpris prismodell inte fungerar och vägrar därmed betala extra för att andra länder gjort sig beroende av Rysk gas. Vi kommer INTE att backa på denna punkt. Lev med det."
Men det kommer ju inte att ske.
Vad näst bästa alternativet är ... tja
ev en steg modell där man subventionerar 80% av priset de fösta 500kWh, 60% de nästa 500kWh , osv nedåt el liknande samt ett maxtak på priset på 3-4 kr / kWh så att folk inte behöver gå i KK.
Då kostar det ju mer för varje kWh du använder upp till maxtaket som är så pass högt att det svider rejält men inte tvingar folk från hus och hem.
Ett litet försvar till dem i norr är ju att de har mycket kallare och längre vintrar.Hubbe73 skrev:
Absolut måste subventionerna göras så det uppmanar till sparande av el, det är det som gör det hela svårt. Håller med om att det är orimligt att subventionera spabadsuppvärmning till exempel. Det viktiga är att man maxprissätter normalförbrukning minus kanske 10% och sen allt däröver är prissatt enligt dagstariff. Men som sagt, svårt att göra på ett bra sätt. Fjolärets var ju ett fiasko, där trappmodellen uppmanade till att förbruka mer så man hamnade över maxnivån om man låg nära. samt att den inte tog hänsyn till differenser i prisområden. Många i norr hade ju lägre räkningar än innan, eller till och med minusräkningar. Jag anser att regeringen försökte köpa röster med skattemedel i sina redan starka fästen.
Bara för att man beskattas mer betyder inte det att man ska få tillbaka lika stor del i subventioner som el, rot och rut. I så fall kan vi skippa all skatt?Hubbe73 skrev:
Idag i Sverige beskattas redan en med hög inkomst mer än den med låg inkomst. Dels innebär kommunalskattesatsen att den med högre lön betalar mer i kronor och ören. Sen utöver det så läggs det ytterligare 20% i statlig skatt över ett visst belopp, och sen ytterligare 5% i nästa steg i inkomstskalan.
Det innebär att de här "rika" som är så hatade bland vänsterfolk är de som faktiskt betalar sjukvård, skola, barnomsorg, bidrag etc. till de som har låg inkomst. Hur många skulle satsa 5-10 år extra i skolan om det sen inte lönar sig i form av högre levnadsstandard? Sverige hade blivit ett u-land rent kunskapsmässigt. Att tycka att elpriser ska vara högre för de som har hög inkomst än de med låg är lika snedvridet som att anse att vi ska ha differentierade bränslepriser, matpriser, etc.
Skatter är till för att det ska finnas en grundtrygghet för alla med välfärd.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Nja, begreppet ”arbetarklass” har nog nästintill spelat ut sin roll, åtminstone i Sverige, eftersom gränsen mellan arbetarklass och medelklass till stor del har suddats ut de senaste årtiondena. Det räcker oftast att ha ett arbete, nästan vilket som, för att vara medelklass.M maria01 skrev:
Om man ska försöka dela in dagens samhälle i klasser blir det snarare överklass, medelklass och underklass (eller kanske bidragsklass).
Nja skulle säga överklass, övre medelklass , undre medelklass och bidragsklass.Kilrain skrev:
Nja, begreppet ”arbetarklass” har nog nästintill spelat ut sin roll, åtminstone i Sverige, eftersom gränsen mellan arbetarklass och medelklass till stor del har suddats ut de senaste årtiondena. Det räcker oftast att ha ett arbete, nästan vilket som, för att vara medelklass.
Om man ska försöka dela in dagens samhälle i klasser blir det snarare överklass, medelklass och underklass (eller kanske bidragsklass).
Skillnaden mellan övre medelklass , undre medelklass är om man är en eller två med arbete i hushållet
Nu hör jag till de som har rörligt och får betala mångfalt för det nu, men det klarar jag även om det är surt. Men det är också extremt mångas om har försäkrat sig och valt fast. men bindningstider på 1-2 år innebär att en mycket stor del kastas in i dessa priser trots det. Så jag anser nog att alla som drabbas skall hjälpas.C Costanza skrev:Det är ingen lätt fråga.
På sätt och vis håller jag med om att bidrag ska gå till dem som behöver det.
Samtidigt kan jag bli lite provocerad av tanken på att någon som exempelvis valt rörligt elpris med under lång tid låg kostnad ska få hjälp när det plötsligt blivit dyrt, medan jag som under lång tid betalat lite högre pris just som ”försäkring” inte ska få något.
Det är ju dock också så att vi alla (även de här på ByggaHus med väldigt hög svansföring) i slutändan blir drabbade på ett eller annat sätt om vi/staten låter alltför många hamna i djupa problem.
/C
Däremot helt otroligt korkat att ge S1 och S2 subventiner när de inte drabbats av högre priser över huvud taget. Det är verkligen bara korkade politiker som kan komma på en sån ide. Men det är ju precis lika korkat att ge subventioner till folk med ingågna (låga) fastavtal innan priserna stack 2021. Här är väl iden som M dryfatde innan valet med ett "högkostnadsskydd" ganska vettigt. Det innebär att upp till tex 100 öre står alla för själva. Därefter träder skyddet in.
Lika pris i alla områden är inte heller helt bra. S1 och S2 har ju helt andra krav på uppvärmning än vi i s3 och s4. I kombination med långa avstånd och behov av bil, så är de ju i betydligt större behov av låga priser än många i s3 och s4.
Max pris kunde ju vara något nere i "EU" så har de ju något maxpris liknande på gasen som tvingar bolag att sälja gas på förlust.
Att prioritera område 3 o 4 så kanske inte är en helt rätt uträkning heller även i norr så är elen dyrate än tidigare, och nu kanske vi behöver ta fram "LÖNEKARTAN" var bor de med de höga lönerna som har råd att värma sin pol och ändå flyga till varmare länder för att ta sig ett dopp.
Att prioritera område 3 o 4 så kanske inte är en helt rätt uträkning heller även i norr så är elen dyrate än tidigare, och nu kanske vi behöver ta fram "LÖNEKARTAN" var bor de med de höga lönerna som har råd att värma sin pol och ändå flyga till varmare länder för att ta sig ett dopp.
Så iden jag nyss sa medM mojjen skrev:Nu hör jag till de som har rörligt och får betala mångfalt för det nu, men det klarar jag även om det är surt. Men det är också extremt mångas om har försäkrat sig och valt fast. men bindningstider på 1-2 år innebär att en mycket stor del kastas in i dessa priser trots det. Så jag anser nog att alla som drabbas skall hjälpas.
Däremot helt otroligt korkat att ge S1 och S2 subventiner när de inte drabbats av högre priser över huvud taget. Det är verkligen bara korkade politiker som kan komma på en sån ide. Men det är ju precis lika korkat att ge subventioner till folk med ingågna (låga) fastavtal innan priserna stack 2021. Här är väl iden som M dryfatde innan valet med ett "högkostnadsskydd" ganska vettigt. Det innebär att upp till tex 100 öre står alla för själva. Därefter träder skyddet in.
Lika pris i alla områden är inte heller helt bra. S1 och S2 har ju helt andra krav på uppvärmning än vi i s3 och s4. I kombination med långa avstånd och behov av bil, så är de ju i betydligt större behov av låga priser än många i s3 och s4.
80% subvention upp till 500kWh / mån , 60% på det mellan 500-1000kWh, 40% på det mellan 1000-1500 kWh och 20% på 1500-2000 kWh , allt över ingen subvention. samt ett max tak / högkostnadsskydd (på säg 3- 4 kr ) borde väl kunna tecka in hela Sverige.
De i norr som behöver använda mer än södra får lite och hjälper till med att minska Svenska totala effekttoppen.
Och de i söder slipper gå i personlig KK (får man hoppas)
Borde väl då vara en bra ide eller??
Jag har alltid antagit att det är många som skulle det. Jag pluggade till ingenjör för att kunna jobba med sånt som intresserar mig. Det hade jag gjort även om jag tjänade lika mycket som utan examen. Det finns så mycket mer än pengar som kan skilja mellan yrken. Arbetsmiljö, -villkor, anställningstrygghet. Det kan vara en otrolig skillnad mellan den tillfredsställelse jobbet ger.Hubbe73 skrev:
Skatt på arbete i Sverige är visserligen ganska hög, men man får också mycket för pengarna. Men vad gäller skatt på kapitalinkomster där är vi nästan världsledande. Få västländer har skapat så många miljardärer per capita som Sverige. Min personliga åsikt är att dessa, på riktigt rika (ej dyr-bostad-med-lånade-pengar-rika) gott kan bidra lite merHubbe73 skrev:
Idag i Sverige beskattas redan en med hög inkomst mer än den med låg inkomst. Dels innebär kommunalskattesatsen att den med högre lön betalar mer i kronor och ören. Sen utöver det så läggs det ytterligare 20% i statlig skatt över ett visst belopp, och sen ytterligare 5% i nästa steg i inkomstskalan.
Det innebär att de här "rika" som är så hatade bland vänsterfolk är de som faktiskt betalar sjukvård, skola, barnomsorg, bidrag etc. till de som har låg inkomst. Hur många skulle satsa 5-10 år extra i skolan om det sen inte lönar sig i form av högre levnadsstandard? Sverige hade blivit ett u-land rent kunskapsmässigt. Att tycka att elpriser ska vara högre för de som har hög inkomst än de med låg är lika snedvridet som att anse att vi ska ha differentierade bränslepriser, matpriser, etc.