M maria01 skrev:
Hur ska dom ha råd att skaffa sig den kompetens då speciellt dom som redan har familj och hus o bil
Handlar nog inte så mycket om att ha råd.
I Stockholms lokaltrafik passerar jag varje dag reklam för IT-företag som säger ”studera programmering i tre månader så garanterar vi att vi anställer dig för 30 000 i månaden sen”.
(Finns säkert någon finstild hake, för det låter för bra för att vara helt sant).

Hursomhelst - De flesta har nog tack varje CSN ekonomisk möjlighet att studera vidare, men inte alla har ”läshuvud” för att studera det som arbetsmarknaden efterfrågar.
Vi behöver behålla enkla ingångsjobb som knappt kräver förkunskaper, och inte effektivisera bort dem.

B b8q skrev:
Handlar nog inte så mycket om att ha råd.
I Stockholms lokaltrafik passerar jag varje dag reklam för IT-företag som säger ”studera programmering i tre månader så garanterar vi att vi anställer dig för 30 000 i månaden sen”.
(Finns säkert någon finstild hake, för det låter för bra för att vara helt sant).

Hursomhelst - De flesta har nog tack varje CSN ekonomisk möjlighet att studera vidare, men inte alla har ”läshuvud” för att studera det som arbetsmarknaden efterfrågar.
Vi behöver behålla enkla ingångsjobb som knappt kräver förkunskaper, och inte effektivisera bort dem.
CSN täcker inte om man är vuxen med familj redan väldigt svårt då att börja om

30 i månaden låter lite för it i Stockholm mins lönerna på slutet av 90 talet betydligt högre en 30

• Gilla
fremax
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
CSN täcker inte om man är vuxen med familj redan väldigt svårt då att börja om

30 i månaden låter lite för it i Stockholm mins lönerna på slutet av 90 talet betydligt högre en 30
Funkar rätt bra ändå om man är lite ekonomisk. Sambon började plugga nu. Och vi har barn. Måste man kasta bort alla pengarna för det ?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Självklart vill företaget få billig arbetskraft. Men jämfört med de flesta andra branscher är 30k en bra lön efter bara tre månaders utbildning.

T.ex är ingångslönen för en tandsköterska efter 2-3 års utbildning runt 24000.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Excel
L Lakritsianen skrev:
Först vill jag säga att jag är lika förfärad som alla andra av de höga elpriserna men kanske hälsosamt för samhället att fler får smaka på fattigdom. Att vända på slantarna och ha misär har många i Sverige det redan! De bor antagligen inte på din gata men jag lovar er de finns i förorterna!
Nu verkar det bli en borgerlig regering men
Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?
Gillar inte dessa tramsinlägg, har både båt och sommarstuga, Detta gör mig inte till miljonär.
Hoppas admin raderar tråden!!!!!

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Funkar rätt bra ändå om man är lite ekonomisk. Sambon började plugga nu. Och vi har barn. Måste man kasta bort alla pengarna för det ?
Oftast just där det klämmer för många kvinnor har lägre lön så om det var du som skulle plugga hade det gått

B b8q skrev:
Självklart vill företaget få billig arbetskraft. Men jämfört med de flesta andra branscher är 30k en bra lön efter bara tre månaders utbildning.

T.ex är ingångslönen för en efter 2-3 års utbildning runt 24000.
Jag menar inte att det inte finns dom som har lägre prata med en kvinna som just tandsköterska som prata om jobba stafett för att få upp lönen

Maxwells demon TotalControl skrev:
[länk]
Exakt det jag menar ska man då helt börja en ny kariär så täcks det inte om nu ska plugga universitet i flera år som oftast krävs då. Och i slut endan mer lån

Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Jag anser att alla har ett eget ansvar att se över vilken form av uppvärmning och isolering ens boende har (om man nu äger boendet). Man bör ha kalkylerat vilka evt förbättringar som bör göras redan när man planerar köpa ett visst objekt. På samma sätt man håller koll på om taket, grunden eller övrigt behöver läggas pengar på inom snar framtid.

Köper man ett hus med direktverkande el får man kolla om solceller är något som skulle löna sig eller ännu bättre kalkylera med installering av vattenburet system för mer valfrihet ang uppvärmningen.

Jag fick ingen el-peng. Med all rätt faktiskt. Ändå hade jag en värmeförbrukning på 36 000 kWh förra året. + 6 000 kWh i hushållsel. Jag fick ingen el-peng eftersom jag hade fjärrvärme. Och den överdrivet höga värmeförbrukningen var egen förskyllan blandat med att jag vill ha det varmt.. även där det inte är nödvändigt. Har dock haft förmånliga priser på allt samt bundet tills 2024. I år har jag dock valt att installera llvp duo samt fixat till ett stort fel som dragit väldigt mycket värme. Har även kommit fram till det onödiga med att hålla över 17 grader i mitt garage/hobbyrum vintertid.

En stor skillnad mellan elområden är ju inte bara var och hur vi får vår energi från. Det är ju även ett avlångt land med stora temperaturskillnader. område 4 ser sällan en vecka eller månad med -25 grader exempelvis.

Var bidragen bör gå? Mer till elberoende företag anser jag. Risken finns att många företag går under och då kommer många att förlora sina jobb o inkomster oavsett hur mycket de planerat sin förbrukning. Sen kan jag tycka att det är konstigt att just de som valt rörliga avtal på el ska få pengar, men de som valt samma risktagning med sina lån får skylla sig själv..
Stöd till företag men inte hushåll är en vinkel jag inte sett förut.

Angående bundna elavtal så kommer priserna sannolikt slå ut elbolag i en dominoeffekt i vinter om inte EU tycker in. Bundna elavtal blir då ett minne blott.

Det du missar i din analys är att el är som vatten för oss i Sverige, spelar ingen roll om du bor i Skåne, Stockholm eller Norrland. Utan el dör det moderna samhället.

Låga priser i Norrland håller heller inte för evigt, när fler industrier flyttar norrut så kan inte SE1 och SE2 exportera lika mycket och då kommer samma priser upp i norr. Redan i vinter kommer vi se en priskoppling upp i SE1 och SE2 när kärnkraften ligger nere.

Vissa verkar inte inse hur systemhotande dessa priserna är…

• Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Exakt det jag menar ska man då helt börja en ny kariär så täcks det inte om nu ska plugga universitet i flera år som oftast krävs då. Och i slut endan mer lån
Ja det räcker ju inte till civilingenjör eller liknade men tror inte hjälpen är riktad så.
Tror faktisk de är få personer som har universitetsbehörighet på de lite tyngre universitetutbildningarna som har sen börjat att jobba direkt efter gymnasiet.

Men en verkstadsarbetare som läser produktionsteknik eller liknade räcker ju 44 veckor förmodligen. Eller en röris som vill bli VVS-ingenjör. För det lär inte vara matte/fysik tunga utbildningar.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Gillar inte dessa tramsinlägg, har både båt och sommarstuga, Detta gör mig inte till miljonär.
Jag har också båt. Den kostade 1500 kr. :p
Någon sommarstuga har vi dock inte råd med.

S
Excel Excel skrev:
Du kan väl för fan sälja båten eller sommarstugan? Det är knappast såna som dig som ska ha subventioner, tycker du det själv??

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det räcker ju inte till civilingenjör eller liknade men tror inte hjälpen är riktad så.
Tror faktisk de är få personer som har universitetsbehörighet på de lite tyngre universitetutbildningarna som har sen börjat att jobba direkt efter gymnasiet.

Men en verkstadsarbetare som läser produktionsteknik eller liknade räcker ju 44 veckor förmodligen. Eller en röris som vill bli VVS-ingenjör. För det lär inte vara matte/fysik tunga utbildningar.
Du vet inte vad du snackar om. Är det någon del som är tung inom projektering inom vvs så är det just matematiken. Beräkningsteknik får 10-15% att hoppa av utbildningen för att dom inte klara av den. Du skall kunna räkna flödesscheman, k-värden, u-värden, clo, met, strålningstemperatur, konvektion etc etc som tillsammans utgör ett så bra inneklimat till så låg energiförbrukning som möjligt. Jag hade högsta betyg i både fysik A och B och det var ändå en svettig del för mig i början

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Ah jag är nog lite "biased" då, för mig är det där enkel matte/fysik.

• Gilla
pappel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.