S
A AkutLumbago skrev:
Haha.
Jo det tror jag nog den är. Om du inte äger ett stålverk vill säga. ;):cool:
859bbaa27d89719533fa4295870bc60d5705cf6f02e75dacf32216cce0eabd73.jpg

• Gilla
  • Haha
AkutLumbago och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Hyresnivån är inte alls fri. Vi har hyresavtalsreglering vilket innebär att hyran ej får sättas fritt. Detta möjliggör att människor som inte är höginkomsttagare får tillgång till bra bostäder.
Hört talas om presumtionshyra? Har du sett statistiken i hyresnämndens domar...

S SueCia skrev:
Då bör man styra bidraget också utifrån behov.
70talshus - tak 23 000 kw/h
80talshus - tak 18 000 kw/h
90talshus - tak 14 000 kw/h
00talshus och framåt - tak 5000 kw/h

Det är helt orimligt att alla har samma tak.
Vi i 40-talshus då?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
S
B b8q skrev:
Vi i 40-talshus då?
Inte vet jag, vad vill du ha för tak?

S SueCia skrev:
Inte vet jag, vad vill du ha för tak?
Beror väl på boyta, men för egen del räcker 20 000.

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
Då bör man styra bidraget också utifrån behov.
70talshus - tak 23 000 kw/h
80talshus - tak 18 000 kw/h
90talshus - tak 14 000 kw/h
00talshus och framåt - tak 5000 kw/h

Det är helt orimligt att alla har samma tak.
Det var generöst. I skåne med 95kvm med hus från 45 så gjorde vi av med 2021 under 11000kWh, utan elbil. I år gör vi troligtvis av med under 10 000, bara laddat elbilen hemma en månad men börjar ladda troligtvis igen från 1 november.

Lite orimligt med 23 000 för ett hus runt 100kvm. Mina föräldrar har direktverkande el med kamin, 9000 kWh tror jag de gjorde av med 2021.

Elpriskompensationen bör väl ändå riktas åt där det blir hemula priser, dvs 3 och 4. Om 1 och 2 ligger där de varit innan så ska de såklart inte behöva då de har normala priser.

Det är väl från typ värmland/dalarna som den förbrukningen kan ses. Farbror utanför malung hade 22000 kWh 2021, och det är hus på 120kvm plus bilverkstad på 200 kvm plus gästhus på typ 40kvm. Då eldar han mest men har installerat en luftpump för de mildaste dagarna.

K
A AkutLumbago skrev:
Haha.
Jo det tror jag nog den är. Om du inte äger ett stålverk vill säga. ;):cool:
My misstake - trodde alla skulle förstå vad jag syftade på när meningarna står några centimeter från varandra ;)

/Krille

• Haha
AkutLumbago
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
My misstake - trodde alla skulle förstå vad jag syftade på när meningarna står några centimeter från varandra ;)

/Krille
Jag förstår vad du menar. Men du förstår nog inte min poäng. ;)

S
B b8q skrev:
Beror väl på boyta, men för egen del räcker 20 000.
Då fixar vi det! :)

K
A AkutLumbago skrev:
Jag förstår vad du menar. Men du förstår nog inte min poäng. ;)
Alla förstår vad du menar men det är nog få som tycker att det finns någon poäng i det du skrev ;) De flesta inkl du förstår att han skrev fel och menade kWh....

/Krille

• Gilla
  • Haha
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Problemet är att marknaden styr priset och nu är efterfrågan hög pga Putineffekten alltså kan de privata bolagen ta ordentligt betalt! Vilket jag tycker är fel men nu har vi ju fri konkurrens med fri prissättning som kapitalister vill ha det så att nu efteråt komma med pekfinger och säga naughty boy är ju lite inkonsekvent!
Det som är förbjudet är karteller, där företag i hemlighet kommer överens om att inte sälja under ett visst pris. Elbolagen har tyvärr inte gjort något olagligt och att få dem att betala tillbaka av moraliska skäl kommer ta ett tag och många länder tillsammans komma att få kämpa för att få igenom detta.
För stt sådant här inte ska hända i framtiden igen måste alla samhällsviktiga företag förstatligas.
Hej!
Nu börjar vi tänka utanför boxen etablisemanget vill att vi håller oss inom, fantastiskt att se. Det finns dock mycket kvar att upptäcka. Du har knappt skrapat på ytan av redan kända självklarheter men i rätt riktning. Har vad pengar är, något med systemet vi har att göra, kan det vara en del av problemet?
Vad är fri konkurrens? Menar du att något sådant existerar någon stans på jorden, på riktigt?
Det är faktiskt dags att börja funder på allvar kring dessa djupare frågor då de är fundamenta och det som verkligen har betydelse, inte teatern som folk upplever som verklighet.

• Gilla
tslabot
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
I krig och vid naturkatastrofer är kärnkraftverk en tickande bomb!
Nu har du gått på medias bild av kärnkraften som helhet och bilden av hur farlig kärnkraft är. Det borde nog grävas lite mer i hur det verkligen förhåller sig och vilka alternativa bränslen som kan användas...

K Krille4 skrev:
Alla förstår vad du menar men det är nog få som tycker att det finns någon poäng i det du skrev ;) De flesta inkl du förstår att han skrev fel och menade kWh....

/Krille
Alltid trevligt med folk som vet vad alla andra tycker och anser sig företräda samtliga på forumet. :crysmile::crysmile::cool:

• Gilla
guggen
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Hört talas om presumtionshyra? Har du sett statistiken i hyresnämndens domar...
Jorå, är medveten om hur hyressättning fungerar.

K
A AkutLumbago skrev:
Alltid trevligt med folk som vet vad alla andra tycker och anser sig företräda samtliga på forumet. :crysmile::crysmile::cool:
I det här fallet kan vi nog vara säkra på att alla förstod vad han menade och att din kommentar helt saknade poäng :cool:

Tror inte du behöver förklara det orimliga i att en villa skulle dra över 200 000 000 kWh per år.....:crysmile:

/Krille

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.