A Ants skrev:
Sluta sitta fast och tjata om icke-problemet. Det har inte blivit dyrare att tillverka el det senaste året/åren.( Ok, marginellt pga att mer tillverkas mha olja/kol.) Så vad är då problemet? ÄR det RIMLIGT?
Det är så mycket som är fel här... över allt.
Är det sannolikt att en person på ett kärnkraftverk kan starta värmen utan att det finns vatten i så att den går sönder. Hur dum i huvudet får man vara? (Det finns säkerhetsrutiner för att förebygga sånt och min vattenkokare för 79:- har skydd mot det)

Vad är pengar?
Förstår inte hur ditt svar har något att göra med det jag skrev.

Jag tycker det är mer skevt med subventioner av flygbränsle och olika kommunala bidrag för att hålla flygplatser igång. Vi som inte flyger alls är ju via skatten med och subventionerar ett klimatskadligt bettens. Stödjer ändå elbilssubvention men bra att det satts ett tak på inköpskostnad. QUOTE="Hubbe73, post: 4923994, member: 189065"]Elbilssubventionerna är ju en miljöpolitisk åtgärd för att snabba på omställningen. Håller med om att det är skevt att subventionera den elkostnaden i dagsläget, inget jag föreslår. Däremot är det miljömässigt rätt att elda olja i karlshamn för att driva elbilar, jämfört med att tanka bensin eller diesel i bilen direkt, bättre verkningsgrad och rening.
Ditt förslag att straffskatta elbilar förstår jag inte över huvudtaget, av vilken anledning?[/QUOTE]

P
J Jontha skrev:
Elsubventioner är fruktansvärt fel. Tänk på alla dom som investerat i energisparande utrustning och som har sin kostnad lagd på lån istället! De kommer alltså fortfarande betala sina lån, med höjda räntor, samtidigt som den besparing de gör blir mycket mindre jämfört med grannen som ändå får sitt betalt av staten.

Amorteringskravet är ju inte heller helt optimalt att ta bort. Det är ju trots allt en åtgärd som också minskar skuldsättning.
Nej det är det inte.
Det är fruktansvärt fel att en svensk betalar så jävla olika beroende på om man bor i norra Sverige eller i södra. Så det är med all rätta att vi får tillbaka pengar.

Och det är vettigt att inte ha amorteringskrav när man betala ocker på elen och när räntan går upp samtidigt som mat, bränsle och alla varor går upp i vågen av allt.

Man tycker såklart det är helt rätt att inte göra något åt ockerpriset som sker om man gillar misären som kommer.

Jag har investerat i energibesparande utrustning men jag skulle inte ens tycka det är fel att priserna kommer ner på vettiga nivåer för den som inte har råd att byta ut allt nu. Men inte ens om man byter värmesystem blir det billigt. Farmor exempelvis ångrar ju att farfar fick lov att sätta in luft/vattenpump då den är ganska dyr i driften.
Ja i helhet blir det dyrare för henne att flytta till en lägenhet nu. Tråkigt.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Förstår inte hur ditt svar har något att göra med det jag skrev.
Du fokuserar som alla andra på fel sak. Lyft blicken fokusera på de verkliga problemen och rotorsakerna inte konsekvenser.

G
Återigen en Flashback tråd! Föd inte trollet.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Nej det är det inte.
Det är fruktansvärt fel att en svensk betalar så jävla olika beroende på om man bor i norra Sverige eller i södra. Så det är med all rätta att vi får tillbaka pengar.
[\QUOTE]

Det är oxå fruktansvärt fel att Skåne blev av med så mycket baskraftsproduktion - 99 och - 05, tänk om man byggde nya planerbara fosilfria eller åtminstånde klimatneutrala elproduktionsanläggningar för alla miljarderna istället så vi fick mer och billigare kraft i framtiden.

P
[QUOTE="fribygg, Det är oxå fruktansvärt fel att Skåne blev av med så mycket baskraftsproduktion - 99 och - 05, tänk om man byggde nya planerbara fosilfria eller åtminstånde klimatneutrala elproduktionsanläggningar för alla miljarderna istället så vi fick mer och billigare kraft i framtiden.[/QUOTE]

Ja det är de verkligen. De som drog ur proppen mår nog tyvärr inte ens dåligt. Och DK som klagade med undrar man om de kanske ångrar sig idag.

Men självförsörjning gäller enbart enskild person i detta landet och inte kollektivt märker man på politiker.

S
J JohanLun skrev:
Vad skulle vara svårt med att sätta ett maxtak på antalet kwh man kan få bidrag för? Visst kan man inte skilja en slösaktig person i en etta från en sparsam i 200kvm, men det gör iallafall att alla får lite tillbaka och den som förbrukar massor tvingas spara. Orättvisan jag ser här är att en person med 3 hus(elabonnemang) skulle kunna få mer bidrag än en stor familj med bara en bostad. Men mitt svar skulle vara att lägga till att är man flera skrivna på abonnemangets adress ökar antalet kwh man får bidrag för med exvis 20% per person. Är ingen skriven där minskar det lika mkt. Givetvis borde man inte kunna få bidrag för mer än man verkligen gjort av med liksom att bidraget tex säkrar att ingen betalar mer än säg 4kr/kwh. Men under det betalar man själv.
Skönt sätt att rikta bidragen till de som redan är rikast hörru :D
Den som inte har råd med ett nytt modernt hus får minst relativt bidrag medans den som har mycket pengar och råd med ett nytt välisolerat hus får mest relativt bidrag.

S SueCia skrev:
Den som inte har råd med ett nytt modernt hus får minst relativt bidrag medans den som har mycket pengar och råd med ett nytt välisolerat hus får mest relativt bidrag.
"Ty den som har, åt honom ska varda givet så han får över nog" Matteus 13:12

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Ants skrev:
Sluta sitta fast och tjata om icke-problemet. Det har inte blivit dyrare att tillverka el det senaste året/åren.( Ok, marginellt pga att mer tillverkas mha olja/kol.) Så vad är då problemet? ÄR det RIMLIGT?
Är det sannolikt att en person på ett kärnkraftverk kan starta värmen utan att det finns vatten i så att den går sönder. Hur dum i huvudet får man vara? (Det finns säkerhetsrutiner för att förebygga sånt och min vattenkokare för 79:- har skydd mot det)

Vad är pengar?
Problemet är att marknaden styr priset och nu är efterfrågan hög pga Putineffekten alltså kan de privata bolagen ta ordentligt betalt! Vilket jag tycker är fel men nu har vi ju fri konkurrens med fri prissättning som kapitalister vill ha det så att nu efteråt komma med pekfinger och säga naughty boy är ju lite inkonsekvent!
Det som är förbjudet är karteller, där företag i hemlighet kommer överens om att inte sälja under ett visst pris. Elbolagen har tyvärr inte gjort något olagligt och att få dem att betala tillbaka av moraliska skäl kommer ta ett tag och många länder tillsammans komma att få kämpa för att få igenom detta.
För stt sådant här inte ska hända i framtiden igen måste alla samhällsviktiga företag förstatligas.

• Gilla
tslabot och 1 till
  • Laddar…
A Ants skrev:

Vad är pengar?
I krig och vid naturkatastrofer är kärnkraftverk en tickande bomb!

• Haha
  • Gilla
tslabot och 1 till
  • Laddar…
J
S SueCia skrev:
Nej, jag tänker att taket är så högt att alla med ett "normalt" hus oavsett breddgrad ska få större delen av räkningen täckt. Men har man inget tak kommer några att slösa på elen och glöm inte att elen faktiskt kan ta slut, så det måste finnas ett incitament att spara. Det gör att några där få personer bor i stora , oisolerade, direktverkande hus kanske måste stänga några rum och dra ned tempen. Liksom några får stänga pooler och spabad. Det är ju liksom syftet med högre priser vid elbrist.

J JohanLun skrev:
Nej, jag tänker att taket är så högt att alla med ett "normalt" hus oavsett breddgrad ska få större delen av räkningen täckt. Men har man inget tak kommer några att slösa på elen och glöm inte att elen faktiskt kan ta slut, så det måste finnas ett incitament att spara. Det gör att några där få personer bor i stora , oisolerade, direktverkande hus kanske måste stänga några rum och dra ned tempen. Liksom några får stänga pooler och spabad. Det är ju liksom syftet med högre priser vid elbrist.
Jag hoppas verkligen att alla har stängt av spabad och pooler redan nu!?

• Gilla
tslabot och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nu är det så att detta inte är ett bidrag utan en återbetalning pga systemfel där ett bolag drar in stora summor på bla överföringar. Det är svenska kraftnät som har fått uppdrag att se på hur man skall återbetala 90 miljarder till svenska folket. Det har inget med den vanliga statsbudgeten eller ordinära bidrag att göra. I ditt resonemang, tycker du även att en limpa bröd skall kosta 5ggr mer för en person som har högre lön?
Om man drar resonemanget vidare så innebär det att ingen kommer ha högre lön och vi hamnar i den renaste formen av kommunism. En intressant tanke men har ganska liten förankring i den verklighet vi lever i. Återbetalning från vårt gemensamma statliga bolag, kraftnät, skall självklart komma samtliga aktieägare/medborgare till gagn.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nu är det så att detta inte är ett bidrag utan en återbetalning pga systemfel där ett bolag drar in stora summor på bla överföringar. Det är svenska kraftnät som har fått uppdrag att se på hur man skall återbetala 90 miljarder till svenska folket. Det har inget med den vanliga statsbudgeten eller ordinära bidrag att göra. I ditt resonemang, tycker du även att en limpa bröd skall kosta 5ggr mer för en person som har högre lön?
Om man drar resonemanget vidare så innebär det att ingen kommer ha högre lön och vi hamnar i den renaste formen av kommunism. En intressant tanke men har ganska liten förankring i den verklighet vi lever i. Återbetalning från vårt gemensamma statliga bolag, kraftnät, skall självklart komma samtliga aktieägare/medborgare till gagn.
Systemfel! :D
Tänk om vi kunde använda det ordet till fastighetsägare som tar överpris för sina hyresrätter! Nej det heter frimarknad och efterfrågan styr priset och när de gör underhåll tar de lån och låter hyresgästerna betala för ATT DE KAN! Bruksvärdet styr! Hyresgästföreningen är tandlösa!
Vilken "myndighet" skall brottas med de stora privata elbolagen för att få tillbaka pengar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.