Lill72 Lill72 skrev:
Vi har fortfarande hyresavtalsreglering i Sverige (kallas bruksvärdeshyra) och hyran får ej sättas fritt. Men nu är det helt off-topic då tråden handlar om höga elräkningar.
Precis bruksvärdeshyra= efterfrågan styr hyran

• Haha
  • Wow
Myckling och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja fastighetsägarna till hyresrätter tror inte att de kommer att få tillbaka pengar från elbolag pga "överpriser" de har helt sonika höjt hyrorna. Alltså alla är drabbade av de höjda elpriserna. Tror du är väldigt insnöade på endast din egna ekonomiska livssituation.
Dags för popcorn…. Det här trollet är ju roligt att följa :rofl:

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
K
A AkutLumbago skrev:
Jag tror jag lägger till läsförståelse, förutom humor då.
(y):cool:
Upplys mig gärna om vad du menar - jag erkänner att jag trodde att du gjorde dig lustig över att han använde fel enhet. Men förklara gärna vad det är jag inte förstår.

/Krille

P
P
J Jeppson skrev:
Dags för popcorn…. Det här trollet är ju roligt att följa :rofl:
Det är lite kul ändå. Allt den skriver är falskt ju.

• Haha
Jeppson
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Vi har fortfarande hyresavtalsreglering i Sverige (bruksvärdeshyra) och hyran får ej sättas fritt. Men nu är det helt off-topic då tråden handlar om höga elräkningar.
Och hela grundprincipen försvann med Alliansen!
Nu är det inte standarden som styr utan efterfrågan. Om det t ex byggs nya lägenheter i ett område leder det till omgivningen också blir attraktivare och per automatik kan fastighetsägare höja hyran på lägenheter runt nybygget. Detta fenomen har pågått i 20 år nu och naturligtvis vill de inte folk ska fatta. De nya direktiven är inbakade i nygamla termer, poletten trillar ned först när man själv blir drabbad och det enda hyresgästföreningen kan göra att småbromsa.
Det enda som fungerar för att hålla nere hyressättningen är när idioter tänder eld på bilar i förorten. Hemskt men sant!

Man hängande på kors med texten "Always look on the bright side of life".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Upplys mig gärna om vad du menar - jag erkänner att jag trodde att du gjorde dig lustig över att han använde fel enhet. Men förklara gärna vad det är jag inte förstår.

/Krille
Nej du. Tänka får du göra själv. Tipset är att läsa både ditt svar samt mitt inlägg du svarar på.
(y):cool:

• Haha
Krille4
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Vi har hyresavtalsreglering vilket innebär att hyran ej får sättas fritt.
OT: Det är svårt att få ekonomi i att bygga hyresrätter eftersom man inte får ta den hyra som behövs, i bästa fall byggs det bostadsrätter i stället.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Det är svårt att få ekonomi i att bygga hyresrätter eftersom man inte får ta den hyra som behövs, i bästa fall byggs det bostadsrätter i stället.
Ja, det är en nackdel tyvärr, men samtidigt vill jag inte ha marknadshyror heller :thinking:

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Ja, det är en nackdel tyvärr, men samtidigt vill jag inte ha marknadshyror heller :thinking:
Vi har i praktiken marknadshyror redan där hyresgästföreningen bromssr lite.
"Den 1 januari 2011 infördes nya regler för hyressättningen. De kommunala bostadsföretagen har inte längre en hyresnormerande roll. I stället ska förhandlingsöverenskommelser enligt hyresförhandlingslagen utgöra normen för hyrorna – oavsett ägare"

Fairlane
L Lakritsianen skrev:
Vi har i praktiken marknadshyror redan där hyresgästföreningen bromssr lite.
"Den 1 januari 2011 infördes nya regler för hyressättningen. De kommunala bostadsföretagen har inte längre en hyresnormerande roll. I stället ska förhandlingsöverenskommelser enligt hyresförhandlingslagen utgöra normen för hyrorna – oavsett ägare"
Om det är så att vi i praktiken redan har marknadshyror så borde det ju inte vara någon som har något emot att vi släpper hyressättningen helt fri. Om vi nu redan i praktiken gjort det...

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
OT:Tycker du inte att det behöver byggas flera hyresrätter än vad som är ekonomiskt möjligt i dag?

P
F fribygg skrev:
OT:Tycker du inte att det behöver byggas flera hyresrätter än vad som är ekonomiskt möjligt i dag?
Det behöver byggas massor. Men samtidigt så måste entreprenörerna/fastighetsägarna tjäna på det inom rimlig tid.
Vi har en driftig kille i vår kommun som bygger så in i bomben, han köpte upp betongtillverkning med. De är inte jättebilliga hyresrätter, men han ser till att det blir gjort.

Gissa om han är omtyckt av folk som gnäller om priset :P Samtidigt som de gnäller om att de inte finns lägenheter.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.