R RalleB skrev:
Ni kan önska att det blir på olika sätt men det kommer inte hända.

För mycket administration som skulle kosta mer än att bara betala ut samt att ett ev. bidrag skulle dröja alldeles för länge med att kunna betalas ut.

Det kommer säkerligen att bli ett liknande upplägg som förra gången. Skillnaden lär bli att SE1 kommer förmodligen bli utan. Ev. SE2 med eller mindre bidrag.

priserna har ökat där med men är en piss i havet jämfört med SE3/4.
Orättvist om bara södra halvan ska få pengar, vi vill ha ha rabatt också! Slippa moms och skatt hade varit fint. Då kan man köra byggfläkten på infarten istället för att skotta.

M maria01 skrev:
CSN täcker inte om man är vuxen med familj redan väldigt svårt då att börja
Tänkte du ensamstående vuxen med barn kan jag hålla med dig men ett par med barn där den ena studerar ska inte vara några problem.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P Pin skrev:
[länk]
väldigt generöst faktiskt, 80% av lönen.
hur funkar det med att vabba som student

M maria01 skrev:
hur funkar det med att vabba som student
Precis som om man haft ett arbete.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Precis som om man haft ett arbete.
så man får sitta proven igen då intressant

M maria01 skrev:
Tja, det beror lite på. Ibland går det att skriva tentor vid ett senare tillfälle, ibland får man vänta tills nästa gång kursen ges, så får man skriva den "ihop" med en annan grupp...

Nu har jag inte läst hela er diskussion om (vad jag antar) handlar om att vidareutbilda sig senare i livet, men generellt så är det likadant att studera med barn, som att arbeta med barn. Ibland är det enkelt, och ibland är det svårt...

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Samma som när man har ett arbete med stort eget ansvar. Är man sjuk läggs uppgifterna på hög och det är ingen som gör dem åt dig vid kortare sjukfrånvaro eller VAB.

Som student har man dessutom oftast flexibla tider som man själv avgör när man vill studera då det inte brukar vara 40 timmar föreläsning schemalagt per vecka.

R RalleB skrev:
Nej vad har det med saken att göra? Det betalar redan vi andra för de som behöver. Likaså socialbidrag etc.
Du menar att vi ska betala ännu mer bidrag som vi inte ska få ta del av.
VAR går gränsen för när man kan skita i att jobba för man får ändå ut mer i bidrag än att jobba.

Du kan sitta i din lägenhet och gråta över att får 500kr mer i elräkning. Kom in i matchen när du drabbas av 20 000kr. Att då säga att vissa har råd att betala det, visst men de är också hårdast beskattade i hela världen.
Så att inte få nått tillbaka för det… ja, varför ska de fortsätta o slita för den lönen o inte få nått tillbaka.
Bättre hela samhället slutar jobba? Det är väl det du vill. Sen kan vi ju bo i tält för inte en jävel betalar skatt.
Du förstod nog precis vad jag menade och förlöjligar mig för du har endast dollartecken i huvudet.
Det handlar varken om mig eller dig det handlar om det svenska statsskick och statens välmående! Hur kan du vara så närsynt?
Om inflationen rasar vidare till 1930- talets inflation och depression blir det svält och ganstervärlden tar över. Går dina barn i privat skola? Har du privata sjukförsäkringar? Oavsett kommer allt kollapsa och den svarta marknaden kommer att ta över allt.
Om du har mycket pengar och inte börjat köpa guld är det dags!
Men vem sjutton vill hamna där igen? Vi kan ju historian och facit och kan bromsa inflationen så den blir långsamt plågsam där vi kan reda ut den under ca 5 år istället för ett snabbt förlopp där alla kastas utför ett stup! Varför ska vi göra om samma misstag?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag pratar om dagens tyskar, och deras koppling till sitt nazistiska förflutna.

En annan skillnad på de tyska nazister som faktiskt deltog i folkmordet du nämner, och de nazister som var med och startade SD, är att de förra upplevde en ganska tung period efter första världskriget som öppnade upp dörrarna för en galning att komma till makten. Det är nog ganska många som inte var speciellt frivilliga i krigsinsatsen på Tysklands sida under andra världskriget.
Om man blev ny-nazist i Sverige för 20-30 år sedan var det ett högst frivilligt val.
Det va 10st av 30st som va sk. Nazister som startade SD. De 10 va med i Hitler Jugend. I den åldern dessa personer då va i innan dom emigrerade till Sverige fanns det inget val, man va tvungen att gå med i HJ.Vi har ett nazistiskt parti i Sverige, SD är inte det partiet utan NSF ( eller vad dom kallar sig nu för tiden).

R RalleB skrev:
Nej vad har det med saken att göra? Det betalar redan vi andra för de som behöver. Likaså socialbidrag etc.
Du menar att vi ska betala ännu mer bidrag som vi inte ska få ta del av.
VAR går gränsen för när man kan skita i att jobba för man får ändå ut mer i bidrag än att jobba.

Du kan sitta i din lägenhet och gråta över att får 500kr mer i elräkning. Kom in i matchen när du drabbas av 20 000kr. Att då säga att vissa har råd att betala det, visst men de är också hårdast beskattade i hela världen.
Så att inte få nått tillbaka för det… ja, varför ska de fortsätta o slita för den lönen o inte få nått tillbaka.
Bättre hela samhället slutar jobba? Det är väl det du vill. Sen kan vi ju bo i tält för inte en jävel betalar skatt.
(Off record går inte på sociala!, jobbar utbildad med csnlån med ett icke löneutvecklande jobb inom välfärden)
Om det är nog tröst kommer alla få betala ett högt pris de kommande åren, rik som fattig! Vi måste hålla ihop för utan staten är vi helt splittrade, det är svenskens enda kit och utan den blir vi jäkligt utsatta.
Och om 10 år kommer miljoner klimatflyktingar, vill du att de tar över Sverige eller att de får bo här under svensk flagga?
Herregud många av er som barnungar i en godisaffär som gnäller när så mycket större problem står för dörren.

L Lakritsianen skrev:
Och om 10 år kommer miljoner klimatflyktingar, vill du att de tar över Sverige eller att de får bo här under svensk flagga?
Källa på detta?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Du förstod nog precis vad jag menade och förlöjligar mig för du har endast dollartecken i huvudet.
Det handlar varken om mig eller dig det handlar om det svenska statsskick och statens välmående! Hur kan du vara så närsynt?
Om inflationen rasar vidare till 1930- talets inflation och depression blir det svält och ganstervärlden tar över. Går dina barn i privat skola? Har du privata sjukförsäkringar? Oavsett kommer allt kollapsa och den svarta marknaden kommer att ta över allt.
Om du har mycket pengar och inte börjat köpa guld är det dags!
Men vem sjutton vill hamna där igen? Vi kan ju historian och facit och kan bromsa inflationen så den blir långsamt plågsam där vi kan reda ut den under ca 5 år istället för ett snabbt förlopp där alla kastas utför ett stup! Varför ska vi göra om samma misstag?
Men historien var ju inte så.
Sverige under depressionen präglades som i resten av världen av finanskris, massarbetslöshet och politisk oro.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sverige_under_depressionen

Ingen svält eller gangstervälde. Däremot kan man kanske säga att Socialdemokratin tog avstamp i depressionen, men det är knappast sossarna du varnar för när jag läser dina inlägg.

L Lakritsianen skrev:
(Off record går inte på sociala!, jobbar utbildad med csnlån med ett icke löneutvecklande jobb inom välfärden)
Om det är nog tröst kommer alla få betala ett högt pris de kommande åren, rik som fattig! Vi måste hålla ihop för utan staten är vi helt splittrade, det är svenskens enda kit och utan den blir vi jäkligt utsatta.
Herregud många av er som barnungar i en godisaffär som gnäller när så mycket större problem står för dörren.
Men de har inte asylskäl. Flyktinggrunder är ras, nationalitet, politisk eller religiös uppfattning, kön, sexuell läggning, eller tillhörighet till viss samhällsgrupp.
Alltså är det upp till oss själva om vi vill ha 10 miljoner till i Sverige eller inte. Det finns inte stöd i lag eller FN att de måste välkomnas.

Jag tvivlar inte på stora strömmar av migranter beroende på klimat, krig, svält, och även skälen jag listade ovanför. Men hur många de är och huruvida vi ska hjälpa dem och hur vi ska hjälpa dem kan diskuteras. För mig är det en självklarhet att bekämpa förföljelse av människor med avseende på listan av flyktinggrunderna. Detta görs bäst genom att införa demokrati. Problemen är störst i diktaturer och minimala (och går att påverka i rätt riktning) i demokratier. Det vore alltså mycket olyckligt om icke demokratiska värderingar och kultur som förtrycker minoriteter och avvikare från normen tog över Sverige. Var det detta du syftade på? Att bo här under svensk flagga dvs i en oförändrad demokrati är i teorin inget problem, men rent praktiskt tar det ju tid att ta in 10 miljoner till i landet. Samt att många av dem inte delar de värderingar som asylpolitiken faktiskt bygger på.

F fribygg skrev:
Källa på detta?

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
L Lakritsianen skrev:
Oavsett kommer allt kollapsa och den svarta marknaden kommer att ta över allt.
Vad är problemet med det svenska statsskicket demokrati och hur kommer "allt" (vad det nu är?) kollapsa?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.