83 244 läst ·
793 svar
83k läst
793 svar
Hur fattiga blir medelklassen av höga elräkningar?
Tror man menar en samordnad minskning snarare än en individuell.P Perha skrev:Förstår inte varför det ska vara så svårt, men ingen expert på det området så lämnar det till de som kanIn länkning nedan som tar upp ett läckt dokument från EU nämns faktiskt bl.a. ”För slutkonsumenter som hushåll kan en minskning av efterfrågan uppmuntras genom att belöna de som minskar sin konsumtion, enligt kommissionen.” och även ”Kommissionen föreslår också att sätta ett pristak för el – men endast för viss typ av producerad el….den elen som är billigare att producera.”. Sista meningen troligen då förnyelsebar och kärnkraft, vilket är väldigt positivt för våra priser.
[länk]
Att sätta ett tak är inga problem då Sverige i vintras hade ett tak på 2000 kWh och Norge 5000 kWh. Men att samköra med folkbokföringen tar dels alldeles för lång tid och kan lätt leda till fusk då individer kommer folkbokföra sig på adresser de ej bor på.J JohanLun skrev:Vad skulle vara svårt med att sätta ett maxtak på antalet kwh man kan få bidrag för? Visst kan man inte skilja en slösaktig person i en etta från en sparsam i 200kvm, men det gör iallafall att alla får lite tillbaka och den som förbrukar massor tvingas spara. Orättvisan jag ser här är att en person med 3 hus(elabonnemang) skulle kunna få mer bidrag än en stor familj med bara en bostad. Men mitt svar skulle vara att lägga till att är man flera skrivna på abonnemangets adress ökar antalet kwh man får bidrag för med exvis 20% per person. Är ingen skriven där minskar det lika mkt. Givetvis borde man inte kunna få bidrag för mer än man verkligen gjort av med liksom att bidraget tex säkrar att ingen betalar mer än säg 4kr/kwh. Men under det betalar man själv.
Redigerat:
Svårt att se det utbredda fusket då det kräver att du både har elavtal och folkbokförd på samma adress. Och även om det blir visst fusk så är frågan om det överstiger det positiva med en bättre fördelning av bidraget.Lill72 skrev:
Kanske inget utbrett fusk men frågan är när vi ska få lättnader i elkostnader om det ska kontrolleras och samköras, vilket inte är gjort i en handvändning. Lättnader behövs väldigt snart.P Perha skrev:
Smurf och sossegam?K kurlakarl skrev:Kan också handla om hur mycket man vill dela med sig till andra som redan har mer än sig själv. Vem som ska få mycket pengar och vem som ska få lite är ingen naturlag även om ni smurfar ofta verkar tro det. Så på det sättet är det mycket riktigt en principfråga, men inte så som du tror.
Det värsta är nog också att jag är höginkomsttagare, så du kan inte beskylla mig för att vara en sån där sossegam som bara vill ha rättvisa när det gäller att få saker från andra.
Det finns en och annan som har mer än jag själv men aldrig kan jag påminna mig om att jag har känt att dessa personer får saker från staten som jag inte tycker de ska ha? Har de mer än vad jag har så är det också så att de i 99% av fallen också bidrar mer eller mycket mer till statskassan genom inkomstskatt, moms, andra skatter osv. Då har jag inga som helst problem med att de också tar del av ev bidrag/bonusar/lättnader från statskassa. Det kan vara elbilsstöd, barnbidrag eller elstöd. Om man inkomstprövar dessa saker betyder det bara att det totala skattetrycket ökar ännu mer och det är inte ok.
Att du har problem med detta men inte jag kanske beror på att du är lite mer missunnsam och avundsjuk än vad jag är. Eller är det bara någon identitetskris du har om du varken är smurf eller sossegam?
Med tanke på prion så får de allt skynda på tänker jag. Blir otroligt resursslöseri med missriktade subventioner.Lill72 skrev:
Man kan ju bara vara folkbokförd på en adress, visst, man skulle kunna skriva sig på nån som har höga elkostnader (tex sin mamma) om man själv bor i hyresrätt med betald värme, men å andra sidan så brukar så mycket mera (skatt, bidrag av andra slag etc) påverkas av var man är skriven, så frågan är om det är relevant? Jag vet inte hur många som skriver sig hos en bekant för att få lägre skatt tex, det kan skilja flera procent, vilket nog kan vara mer än elbidraget.P Perha skrev:
Men framförallt, om en adress med ett elabonnemang får säg ett tak på 2000kWh/månad och man om man är 2 skrivna får 2400, 3 skrivna 2800 osv så gör det inte en jätteskillnad. Om man inte är skriven alls på adressen skulle man då få 1600kWh, vilket jag tycker är mer än nog för att tex underhållsvärma en sommarstuga - och vi ska tänka på att de som tex har en sommarstuga faktiskt skattar för den och betalar kostnader för elabonnemanget.
Min take på detta är att man ska tvingas att stänga av det mesta onödiga ÄVEN om man har ganska god ekonomi. Om man betalar 4kr/kWh och har en förbrukning på 1600kWh på en "tom" sommarstuga så kostar det rätt mycket flis ändå. Men jag vet ju inte var de olika gränserna skulle kunna tänkas gå. nånstans maxpris på 2-4sek/kWh tycker jag är en rimlig nivå. Även på 2kr/kWh så blir det jäkligt dyrt att underhållsvärma en sommarstuga.
Den som duschar och lagar mat för mer än 400kWh per månad bör kunna snåla ned till det utan att lita för svårt. Den som värmer ett hus för mer än 1600kWh/månad bör kunna kallställa ett par rum. Alla bör kunna ha varmt kök och sovrum, och laga mat och upprätthålla hygien med de gränserna. Om de som bor i villa skaffar en luft-luft pump så tror jag de flesta kommer kunna värma sin kåk helt ok, men de med direktverkande el i dåligt isolerat hus kan nog få jobba rätt hårt med övriga besparingar...
Läste detta av Andreas Cervenka och kom och tänka på byggahustrådar likt denna 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ommer-ett-fattig-sverige-ni-inte-trodde-fanns
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ommer-ett-fattig-sverige-ni-inte-trodde-fanns
Nä det kommer från rika människor som betalar skatt! Men det betyder inte att de med lägre inkomst jobbar mindre! Många har alldeles för höga löner och många har alldeles för låga löner.Rkarlsson skrev:
Vad tycker du är lösningen? Trycka mer pengar och få ännu mer inflation ?
Svaret är enkelt, pengarna måste fördeles och ska inte hamna utomlands.
Det är flaskhalsintäkterna som kommer användas till elstödet.
https://www.regeringen.se/artiklar/2022/09/fragor-och-svar-om-hogkostnadsskydd-for-hoga-elpriser/
https://www.regeringen.se/artiklar/2022/09/fragor-och-svar-om-hogkostnadsskydd-for-hoga-elpriser/