83 245 läst ·
793 svar
83k läst
793 svar
Hur fattiga blir medelklassen av höga elräkningar?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
men skämtar du eller? Om något, så ska bidraget prövas mot belåningsgrad. Var man med och förstörde bostadsmarknaden 2020-2021-2022(delvis) så ska man inte ha något elstöd alls. Antingen har man så mycket pengar att man klarar vad som helst, eller så har man maxbelånat sig och låst ute mer ansvarsfulla från bostadsmarknaden. Oavsett vad ska inte ett enda bidrag gå deras håll, de kan sälja istället.L Lakritsianen skrev:Då syftade jag på dem som har ingångslön (som man har i ca 6 år innan man har medellön) undersköterskor, kassapersonal, diskare, resurspersonal på dagis, städare, servitörer, administrativa personal mfl
Och jag har redan länkat flera gånger. Tyvärr har undersköterskor en ingångslön på 17500 kr.
Och sedan förstår jag inte din upprördhet angående att elbidrag måste inkomstbeprövas då jag i flera inlägg har jag skrivit att ett rimligt inkomsttak (med bidragstrappa) för hushåll med två vuxna inte överstiga kan en månadsinkomst på 100 000 kr! Är inte det ett generöst tak? Herregud hur mycket tjänar du själv och ändaå ska ha bidrag? Är det inte bättre att de grannar som verkligen behöver hjälp får det ordentligt?
Nu tänker jag inte svara på samma fråga om och om igen. Ursäkta mig men du är nog dement OCH girig!
Alla som köpte innan 2020 har sett sina bostäder skena i värde och belåningsgraden borde därmed ha sjunkit ordentligt bara pga. Det.
har man lånat på kåken utifrån denna rusning så förtjänar man inte heller en spänn i elbidrag.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Du e rätt kul du! Belåningsgrad? Och vad det med elpris att göra? De flesta, säkert du med anser att spekulation ska inte gynnas men det är väldigt svårt att mäta efteråt.S SueCia skrev:men skämtar du eller? Om något, så ska bidraget prövas mot belåningsgrad. Var man med och förstörde bostadsmarknaden 2020-2021-2022(delvis) så ska man inte ha något elstöd alls. Antingen har man så mycket pengar att man klarar vad som helst, eller så har man maxbelånat sig och låst ute mer ansvarsfulla från bostadsmarknaden. Oavsett vad ska inte ett enda bidrag gå deras håll, de kan sälja istället.
Alla som köpte innan 2020 har sett sina bostäder skena i värde och belåningsgraden borde därmed ha sjunkit ordentligt bara pga. Det.
har man lånat på kåken utifrån denna rusning så förtjänar man inte heller en spänn i elbidrag.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Ska vi vända på det och se vad du säger då? De som tjänar under 20 000kr ska naturligtvis inte ha något då de bidragit alldeles för lite till det du kallar statskassan…..L Lakritsianen skrev:Då syftade jag på dem som har ingångslön (som man har i ca 6 år innan man har medellön) undersköterskor, kassapersonal, diskare, resurspersonal på dagis, städare, servitörer, administrativa personal mfl
Och jag har redan länkat flera gånger. Tyvärr har undersköterskor en ingångslön på 17500 kr.
Och sedan förstår jag inte din upprördhet angående att elbidrag måste inkomstbeprövas då jag i flera inlägg har jag skrivit att ett rimligt inkomsttak (med bidragstrappa) för hushåll med två vuxna inte överstiga kan en månadsinkomst på 100 000 kr! Är inte det ett generöst tak? Herregud hur mycket tjänar du själv och ändaå ska ha bidrag? Är det inte bättre att de grannar som verkligen behöver hjälp får det ordentligt?
Nu tänker jag inte svara på samma fråga om och om igen. Ursäkta mig men du är nog dement OCH girig!
Bidraget räcker ju inte till alla så varför ska de som bidragit minst få något alls?
*OBS! IRONI* för er som är ovana vid flugan internet.
Du borde efter alla inlägg ändå förstått 2 saker kan man tycka..
1: Vi bor i Sverige där vi alla behandlas lika, oavsett inkomst (bidrag, sjukvård, etc.)
2: Att du personligen hyser agg mot alla som tjänar mer än dig är 100% ditt eget fel. Att du inte lyckats ta dig nånstans är ingen annans fel än dig själv.
Så då har du valt en väg som du tror är lättare, du väljer att vara vänster för att kunna skylla på någon annan.
”det är inte mitt fel att jag tjänar piss, det är de rikas fel.
De borde dela med sig för ööööhhh jag har kämpat lika mycket och bidragit till samhället lika mycket”
VÄX UPP STFU
"Industri och service med mera står för majoriteten av elanvändningen i Sverige, totalt 95 procent. I service ingår bland annat transporter, offentlig service (till exempel sjukhus) samt hotell, handel och byggverksamhet."P Pin skrev:
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/miljo/elektricitet-i-sverige/
Oavsett så är många drabbade och all VILL HA men frågan är vilka behöver för att klara sig
Men du, är det inte rimligt att de som på riktigt drabbas hårdast ska få mest hjälp, de som måste välja på värme eller mat? Inte är det dem med Spa-bad som ska få mest bidrag. Såvida de inte röstat vänster förståsR RalleB skrev:Ska vi vända på det och se vad du säger då? De som tjänar under 20 000kr ska naturligtvis inte ha något då de bidragit alldeles för lite till det du kallar statskassan…..
Bidraget räcker ju inte till alla så varför ska de som bidragit minst få något alls?
1: Vi bor i Sverige där vi alla behandlas lika, oavsett inkomst (bidrag, sjukvård, etc.)
2: Att du personligen hyser agg mot alla som tjänar mer än dig är 100% ditt eget fel. Att du inte lyckats ta dig nånstans är ingen annans fel än dig själv.
Så då har du valt en väg som du tror är lättare, du väljer att vara vänster för att kunna skylla på någon annan.
De borde dela med sig för ööööhhh jag har kämpat lika mycket och bidragit till samhället lika mycket”
VÄX UPP STFU
Har du bostadsbidrag?R RalleB skrev:Ska vi vända på det och se vad du säger då? De som tjänar under 20 000kr ska naturligtvis inte ha något då de bidragit alldeles för lite till det du kallar statskassan…..
VÄX UPP STFU
Hyser ingen agg men varje dag dyker det upp nya svarta överraskande moln på himlen. Katastrofen är ett faktum! Och nu måste vi hushålla och bara rädda dem som verkligen behöver hjälp.P Perha skrev:
Titta på Storbritannien som sänker skatten och alla får mer pengar, inflationen skenar iväg. Oansvarigt!
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Nej vad har det med saken att göra? Det betalar redan vi andra för de som behöver. Likaså socialbidrag etc.L Lakritsianen skrev:
Du menar att vi ska betala ännu mer bidrag som vi inte ska få ta del av.
VAR går gränsen för när man kan skita i att jobba för man får ändå ut mer i bidrag än att jobba.
Du kan sitta i din lägenhet och gråta över att får 500kr mer i elräkning. Kom in i matchen när du drabbas av 20 000kr. Att då säga att vissa har råd att betala det, visst men de är också hårdast beskattade i hela världen.
Så att inte få nått tillbaka för det… ja, varför ska de fortsätta o slita för den lönen o inte få nått tillbaka.
Bättre hela samhället slutar jobba? Det är väl det du vill. Sen kan vi ju bo i tält för inte en jävel betalar skatt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Ibland har du vettiga saker.S SueCia skrev:men skämtar du eller? Om något, så ska bidraget prövas mot belåningsgrad. Var man med och förstörde bostadsmarknaden 2020-2021-2022(delvis) så ska man inte ha något elstöd alls. Antingen har man så mycket pengar att man klarar vad som helst, eller så har man maxbelånat sig och låst ute mer ansvarsfulla från bostadsmarknaden. Oavsett vad ska inte ett enda bidrag gå deras håll, de kan sälja istället.
Nu är du ju inte vettig nånstans.
Du menar att alla som köpte 20-21-22 är dumma i huvudet för att de ville flytta och det blev budgivningar på typ allt.?
Liksom, nu ska vi strama åt allt som fan tycker jag om man ska tramsa.
"ska man ha bidrag ska du lämna in deklaration på alla dina inköp 2022" Allt onödigt dras av från elbidraget.
Jävla tramstråd haha
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Hahaha ja jag kände själv att trolleriet spårade ur igår.Rkarlsson skrev:Ibland har du vettiga saker.
Nu är du ju inte vettig nånstans.
Du menar att alla som köpte 20-21-22 är dumma i huvudet för att de ville flytta och det blev budgivningar på typ allt.?
Liksom, nu ska vi strama åt allt som fan tycker jag om man ska tramsa.
"ska man ha bidrag ska du lämna in deklaration på alla dina inköp 2022" Allt onödigt dras av från elbidraget.
Jävla tramstråd haha![]()
Jag vidhåller att man får skylla sig själv om man belånat sig högt för att köpa hus sedan pandemin, men att det skulle vara grund för elbidraget tyckte jag inte ens efter jag skickat iväg inlägget xD
I morsans villaområde såldes villor för mellan 600 000 till 1 000 000 (För ett hus i helrenoverat skick) före pandemin, exakt samma hus såldes för 2,2 Miljoner 2021, nu ligger de ute för 1,6 Millar och säljer inte. Jag anser att de som betalade 2,2 Miljoner är dumma i huvet, absolut, det står jag för.
Om man överbelånat sig så har man nog med problemS SueCia skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
De tyckte folk om mej också när vi köpte 1992, då hade vi väldigt mycke lån i förhållande till inkomst, några år senare tyckte samma "folk" att vi skulle betala högre fastighetskatt då huset hade ökat jättemycket i värde pga vi helt själva renoverat och att det varit inflation i husen här. I våras innan raset va det väldigt många som tyckte vi va jätterika och gärna vill skatta oss och skulle vi flyttat innan raset innom samma prisklass då hade vi behövt betala enorma belopp i olika skatter, tex reavinst lagfart pantbrev.S SueCia skrev:Hahaha ja jag kände själv att trolleriet spårade ur igår.
Jag vidhåller att man får skylla sig själv om man belånat sig högt för att köpa hus sedan pandemin, men att det skulle vara grund för elbidraget tyckte jag inte ens efter jag skickat iväg inlägget xD
I morsans villaområde såldes villor för mellan 600 000 till 1 000 000 (För ett hus i helrenoverat skick) före pandemin, exakt samma hus såldes för 2,2 Miljoner 2021, nu ligger de ute för 1,6 Millar och säljer inte. Jag anser att de som betalade 2,2 Miljoner är dumma i huvet, absolut, det står jag för.
Så alla som tex pga ändrade familjeförhållanden fått barn osv och köpt större bostad de senaste åren är alltså "dumma i huvudet"? Vilket synsätt!