Hej!
Vi håller på med en totalrenovering av vårt hus och har rivit ner till bjälklaget på markvåningen (övre våningen). Jag funderar nu på hur vi bäst hanterar isoleringen mellan markvåningen och källaren, som är fullt inredd.

Just nu ligger det lös glassfiberull direkt ovanpå spånskivorna som utgör taket i källaren. Planen är att ta bort dessa spånskivor när vi är färdiga med renoveringen av markvåningen och ska fortsätta med renoveringen i källaren. Problemet är att jag vill att isoleringen ska ligga kvar på plats mellan våningarna, även efter att spånskivorna tas bort.

Min fråga är:
Vad är bästa sättet att hålla isoleringen på plats?

Ska man använda byggplast (ångspärr) för att hålla upp den?

Eller är det bättre att använda någon form av nät eller duk?

Bilderna visar hur isoleringen ligger på spånskivorna samt hur taket i källaren ser ut.

Isolering av lös glassfiberull mellan träbjälkar i ett husunder uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glassfiberisolering placerad ovanpå spånskivor med en synlig plastslang i en hålighet, en del av en husrenovering visas.
Skapa konto
Bilden visar spånskivor som tak i en källare, med glassfiberull isolering ovanpå. Spånskivorna är skruvade ihop och visar viss fukt eller missfärgning.
Skapa konto

Byggplast och glespanel är nog det vanligaste

F fribygg skrev:
Byggplast och glespanel är nog det vanligaste
Om glespanel används kommer det dock sänka höjden på taket i källaren, vilket redan är 215 cm. Blir det inte dåligt också med byggplast för ångspärrens skull?

KoKarlsson KoKarlsson skrev:
Om glespanel används kommer det dock sänka höjden på taket i källaren, vilket redan är 215 cm. Blir det inte dåligt också med byggplast för ångspärrens skull?
Jag själv avstår gärna plast i hus (undantar plastmattor i våtutrymmen, det är ett vettigt område att bygga tätt med plast

KoKarlsson KoKarlsson skrev:
Om glespanel används kommer det dock sänka höjden på taket i källaren, vilket redan är 215 cm.
Du har väl svårt att få så mycket högre takhöjd, men kan väl fälla in kortlingar i bjälklaget eller bygga en blindbotten om du vill spara enstaka centimeter

F fribygg skrev:
Du har väl svårt att få så mycket högre takhöjd, men kan väl fälla in kortlingar i bjälklaget eller bygga en blindbotten om du vill spara enstaka centimeter
Det som blir det sämsta med detta upplägg är att jag måste ta bort spånskivorna redan nu plus all isolering för att få plats med glespanel under bjälklaget. Den lösning jag tänkte vara att ta insektsnät och sätta mellan bjälkarna längs ner mot spånskivan så att det blir som en hängmatta som isoleringen ligger på. Bilden tänker jag som en genomskärning där det grå är min "hängmatta" som är häftstiftad fast och spånskivan är borta. Genomskärning av bjälklag med isolering ovanpå grått insektsnät, som en hängmatta mellan bjälkarna. Spånskiva saknas.
Skapa konto

Funkar säkert, men verkar okonventionellt och dyrt

Plast ska du inte ha. Du kan använda vindpapp/duk istället som andas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.