Hej, eftersom vi har ganska många som promenerar förbi vår tomt och diverse regler säger att vi inte får sätta upp något permanent insynsskydd köpte jag och frun ett utdragbart sådant.
Fast nu efteråt blev jag osäker på bästa sättet att sätta ut det på gräsmattan.
Längst ner finns en platta på ca 20cm x 13 cm med 6 hål och man fick med 6 expanderbultar där meningen verkar vara att man ska dra dum upp genom en regel på en altan eller liknande och genom plattan.
Men nu när jag inte har en altan att fästa i vad är bäst/lättast? Är det gjuta själv man måste göra eller finns det snabbare sätt? Ska helst kunna avmontera dem också för när de slutar fungera.
 

Bästa svaret

Hur ser det här "insynsskydet" ut?
Bilder? Länkar på nätet?
Lite mer uppgifter om det skull nog hjälpa till för att lösa ert problem.
 
Jag undrar om inte det bästa här är att gjuta plintar, i alla fall för centralstolpen/stolparna.
Det kan ju bli rätt stora krafter i tio meter vindskydd om det blåser lite.
Alltså gräv en djup grop, gjut en plint t.ex. 50 cm djup, och jämna av ovansidan på plinten så bottenplåtarna kan skruvas fast.
Helst även plintar för ändstolparna. Så tre gjutna betongplintar, så är det snart klart :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag undrar om inte det bästa här är att gjuta plintar, i alla fall för centralstolpen/stolparna.
Det kan ju bli rätt stora krafter i tio meter vindskydd om det blåser lite.
Alltså gräv en djup grop, gjut en plint t.ex. 50 cm djup, och jämna av ovansidan på plinten så bottenplåtarna kan skruvas fast.
Helst även plintar för ändstolparna. Så tre gjutna betongplintar, så är det snart klart :)
Tack för svaret!
Hur mycket betong tror du behövs utanför de yttersta hålen? Har inte med mig plattan men tror det var ca 20 cm på diagonalen mellan yttersta skruvhålen skulle 25cm gjutrör räcka då?
Är det spikplugg jag borde använda för att fästa?
 
S Swind skrev:
Hur mycket betong tror du behövs utanför de yttersta hålen?
5 cm kanske.
Men jag skulle nog gjuta plinten men ingjutna bultar, med huvudet nere i betongen och den gängade delen upp, fäst i bottenplattan på plats när betongen härdar.

Kanske du skulle ta hjälp och råd av en vän/granne som kan det här med altaner och markarbeten?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
5 cm kanske.
Men jag skulle nog gjuta plinten men ingjutna bultar, med huvudet nere i betongen och den gängade delen upp, fäst i bottenplattan på plats när betongen härdar.

Kanske du skulle ta hjälp och råd av en vän/granne som kan det här med altaner och markarbeten?
Ja låter ju såklart smart.

Tack för hjälpen kommer nog bli bra!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.