Den här kanske? Det måste ju inte vara ett hörn på presenningen

/Höghus

Om det inte är en lättviktspresenning, och du vill ha ett så avancerat fäste av rep så att du till och med planerar för kaus med splits i öljetter, så är det ju för bruk i många år framåt?

Om du har en grov presenning som har en stabil (fållad?) kan som håller för draget i hål/öljetter så kan man nog få hjälp av en segelmakare att slå i tillräckligt stora öljetter att det kanske går att trä i metallkaus (om man lyckas att öppna kausen något, de i plast går nog inte att få in).

Jag har fått sådana öljetter i seglet, för att kunna reva vid behov. Men jag tycker att det är en fördel att kunna ha löstagbara revhakar istället för fasta kaus (även om det är en helt annan situation. De som jag använder är flexibla karbinhakar eller spärrhakar i tillräcklig storlek för att klara öljetten.
Det är mer flexibelt om man behöver byta trasiga, eller längd, på presenningsrepet. Se exempel

• Karbinhake i metall, 98 mm, storlek 3.
  • Rostfri spärrhake 100x10 mm, artikelnummer 11083, i metall.
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Om det inte är en lättviktspresenning, och du vill ha ett så avancerat fäste av rep så att du till och med planerar för kaus med splits i öljetter, så är det ju för bruk i många år framåt?

Om du har en grov presenning som har en stabil (fållad?) kan som håller för draget i hål/öljetter så kan man nog få hjälp av en segelmakare att slå i tillräckligt stora öljetter att det kanske går att trä i metallkaus (om man lyckas att öppna kausen något, de i plast går nog inte att få in).

Jag har fått sådana öljetter i seglet, för att kunna reva vid behov. Men jag tycker att det är en fördel att kunna ha löstagbara revhakar istället för fasta kaus (även om det är en helt annan situation. De som jag använder är flexibla karbinhakar eller spärrhakar i tillräcklig storlek för att klara öljetten.
Det är mer flexibelt om man behöver byta trasiga, eller längd, på presenningsrepet. Se exempel
Jag undvek att rekommendera mer metall där än öljetten för det kan lätt slå och nöta på annat som är i närheten.

Revning föredrar jag permanent på plats, när det behövs så kan det vara hårt och mörkt, men kappseglar förvisso inte.

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
C
S sepani skrev:
pressenning ska ligga över båtvagga i hamnen
Tjuvkika på hur de andra båtägarna löst det. Det är som sagt en utmaning att surra utan att det blåser sönder. Du behöver något som ger med sig lagom mycket.

• Gilla
Spikbjörn
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Jag undvek att rekommendera mer metall där än öljetten för det kan lätt slå och nöta på annat som är i närheten.

Revning föredrar jag permanent på plats, när det behövs så kan det vara hårt och mörkt, men kappseglar förvisso inte.
Absolut, det håller ju bra även utan metall, det finns ju både mjuka och hårda lösningar.
Man kan ju med lite segelverktyg tagla en ögla också om man inte känner för att splitsa, och hur flexibelt eller fast arrangemanget skall användas. Jag slöseglar bara jag också, och vill gärna ha enkla okomplicerade lösningar. Men på en rejäl presenning fungerar ju inte lösningarna för lättviktspressar.

• Flätad repögla med lindning av snöre på ett träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karbinhake med ett rep som löper genom öglan, användbart för olika fästlösningar vid segling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flätade rep med taglade öglor och en grövre metallring för segling och presenning.
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
En kaus går ju inte att få in i öljetten så det går nog bort. Jag gör som redarn i #15. Viktigt är att se var man lägger linan för att spänna. man ska ju undvika att linan under kölen åker till ett ställer med mindre båtstjocklek och bir lös. Det är bra om man lägger linorna lite diagonalt under båten. Bogen och aktern ska tittas extra noga på så att inte vinden kommer under. Fladdrande material brukar gå söder.

• Gilla
redarn
  • Laddar…
Suvi5700
S sepani skrev:
pålstek bra tips även om den tar lite mer rep än stopp8. pressenning ska ligga över båtvagga i hamnen
Varför snåla på rep. En stopknop är ingen knop att använda till det du skriver om. Be någon av dom äldre gubbarna i hamnen om råd om du är osäker.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Många bra tips! 👍😀

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
[länk]

Finns flera varianter av detta
De såg bra ut! Jag har presenning i carporten, öljetter tidigare som slitits loss. Hittade tältklämmor som är större. Får bli en sväng till biltema och byta ut de jag har!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.