Ska bygga på ett loft i en gammal ladugård med timmerstomme. Funderar på hur jag ska göra för att få det både hållbart och snyggt (och passa in någorlunda i det gamla).

Ska göra ett loft för att utnyttja takhöjden till förvaring av möbler etc. Ingen stor belastning kommer alltså att finnas, men man vill ändå inte behöva vara orolig då man ska upp och hämta grejer, därför måste det alltså bli stabilt.

Stommen är uppbyggd av stockar samt rejäla bjälkar på ca 13x13 cm. Bifogar en ritning, sedd uppifrån. Det svarta är bjälkarna som bygger upp stommen i ladugården. Som synes är det ett hörn jag ska göra loft på. Till vänster om bilden finns redan ett tak över ett klädförråd, ovanpå vilket vi redan idag förvarar en del möbler och annat. Det nya loftet kommer att utöka ytan till det dubbla.

Det gula jag ritat upp är de tänkta reglar (125 x 45) som jag vill sätta dit. Spännvidden är ca 3.5 m. Det nya loftet blir ca 5 m x 3.5 m.

loft-uppifran.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade först funderingar på att köpa timmer och försöka göra snygga fogar, som passar in i det gamla där allt är fogat enligt gamla metoder. Dock är det lättare att få tag i vanliga byggreglar, och sedan skulle hela stockar bli tungt att hantera.

Undrar då hur jag ska göra för att fästa reglarna i bjälkarna.

Har ritat upp fyra alternativ.
loftreglar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(tar dom i oordning, då nummerföljden på bilden blev ologisk).
Alternativ 1. Regeln ligger an mot bjälken, fäst t.ex. med balkskor. Borde vara hållbart och bra, dock ej vackert med metallfästena som skulle se för moderna ut.

Alternativ 3. Regeln ligger ovanpå bjälken. Stabilt och bra, snyggare än alt. 1, men fortfarande skulle det se lite märkligt ut, samt att man tappar en del i takhöjd på loftet.

Alternativ 2. Såga ur en kloss ur bjälken, så att regeln går ihop mer likt allt det gamla. Hållbart? Man borde ju tappa en del i hållfasthet, då hälften av regeln liksom bara hänger. Endast den övre delen av regeln vilar på bjälken. Man tappar väl också lite stabilitet i bjälken?

Alternativ 4. Göra ett mindre urtag i bjälken. En liten del av regeln hamnar ovanpå. Under regeln får man då plats med en stödkloss (blå) som ytterligare stadgar upp regeln.

Vad tycker ni? Hur ska jag göra? Har ni andra alternativ som vore bättre?

Redigerat:
Som jag ser det...
Dumt att göra ingrepp i befintlig konstruktion, 5"x5" är inte så starkt som man tror.
Däremot kan du fästa nya reglar på befintliga bjälkar och då har du lite större frihet, laxstjärtar t ex? Menar att du då gör uttagen i den nya regeln.

Enligt mig är 45x125 inte tillräckligt utan du bör minst gå upp till nästa dimension 45x170.

/Kent

Ok. Kanske är 45 x 170 bättre att satsa på.

Hur menar du med att göra uttagen för laxstjärtar i den nya regeln? Eller, ja, nu fattar jag. Du menar att jag spikar fast en regel jäms med den gamla bjälken som jag sedan fäster dom nya, tvärgående, reglarna i?

Jag hade nog skruvat och sen satt plugg så man slipper se skruvarna om man vill antikbehandla det.
Laxstjärtar håller, lite pyssel men tidsenligt med.
Du har hittat exakt vad jag menar :-)

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.