7 913 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Hur fästa glasvägg i dusch?
Skall fixa en måttbeställd glasvägg i duschen från glasmästaren, eller snarare 2st. Mindre skivor, ca 40cm breda, o från golv upp ca 180cm.
Jag funderar på hur man skall fästa dem. En kompis limmade sin glasvägg direkt i golvet o väggen, men jag är inte så förtjust i silicon, det blir fult med tiden oavsett vad tillverkaren säger .
Funderade på "glasskenor" i aliminium som man kanske kan borra eller limma(silicon) i golv o vägg (siliconet kommer inte synas)
Eller köpa beslag som håller i glaset, 2-3st i väggen o 2 i golvet. Men eftersom jag har elslingor o för att det är ett duschutrymme så känns det inte ok att borra i golvet, kanske dessa chromade metallbeslag också går att limma?
Det skall vara snyggt, o inte samla smuts allt för väl. Golvet kan ha vissa ojämnhetern/lutning men eftersom de är ganska små diffar så borde jag nog inte behöva ta så stor hänsyn till detta - lite.
Jag funderar på hur man skall fästa dem. En kompis limmade sin glasvägg direkt i golvet o väggen, men jag är inte så förtjust i silicon, det blir fult med tiden oavsett vad tillverkaren säger .
Funderade på "glasskenor" i aliminium som man kanske kan borra eller limma(silicon) i golv o vägg (siliconet kommer inte synas)
Eller köpa beslag som håller i glaset, 2-3st i väggen o 2 i golvet. Men eftersom jag har elslingor o för att det är ett duschutrymme så känns det inte ok att borra i golvet, kanske dessa chromade metallbeslag också går att limma?
Det skall vara snyggt, o inte samla smuts allt för väl. Golvet kan ha vissa ojämnhetern/lutning men eftersom de är ganska små diffar så borde jag nog inte behöva ta så stor hänsyn till detta - lite.
Vi har en duschvägg, lr 2 rättare sagt, som sitter i en list som jag skruvade i väggen så en sån lösning tror jag fungerar för dej också. Det är ju bara 40 cm brett så om listen är skruvad i väggen måste det räcka om den limmas mot golvet, det blir väl inga stora påfrestningar i sidled på en sån? Listen har fördelen att det blir tätt mot väggen jmf med beslag så fuktmässigt bättre men stabilare också.
INR har snygga fästen till väggar och dörrar.
http://www.inr.se/sv/produkter/Tillval_INR_Duschar/Beslag/Victoria_klamfaste_sida/

http://www.inr.se/sv/produkter/Tillval_INR_Duschar/Beslag/Victoria_klamfaste_sida/

Tror något sådant som jag vill ha, sålänge de går att limma i golvet, o skruva i väggen, ...så bör det nog fungera som bra stöd.rqu skrev:
Em aliminuimlist i väggen skulle funka också, rädd att mna väggar inte är helt raka bara så jag tror beslagen får duga, de är ju snygga också. Att lite vatten kommer imellan gör inget i mitt fall.
Det borde väl gå att limma i golvet, det är ju inte så stora krafter i sidled... Eller måste det vara helt tätt vid golvet?nattugglan11 skrev:Tror något sådant som jag vill ha, sålänge de går att limma i golvet, o skruva i väggen, ...så bör det nog fungera som bra stöd.
Em aliminuimlist i väggen skulle funka också, rädd att mna väggar inte är helt raka bara så jag tror beslagen får duga, de är ju snygga också. Att lite vatten kommer imellan gör inget i mitt fall.

Klicka här för att svara