Hej.
Håller på att renovera ett gammalt hus i småland.
Har rivit ur det gammla köket och gammla kökspannan.
Murat igen överblivna hålet i tegelväggen.
Ska istället öppna upp ett hål för kamin i rummet bredvid.
På murväggen i köket så tänkte jag sätta upp gips.
Har ni smarta här något bra sätt att montera gipsen.
När jag eldar med kaminen i vardagsrummet kommer säkert väggen bli lite varm.
Då kanske det inte är så bra att limma väggen? Med risk att det släpper?
Alternativ 2: Skruva och plugga i muren?
Ett tredje alternativ jag funderat på är att regla ut med plåtreglar (är väl inte så bra med träreglar mot muren?) kanske då sätta plywood istället?
Detta alternativ gör ju att jag kan ha infällda eluttag så kanske detta är alternativet att gå för eller vad tycker ni?
Väldigt tacksam för förslag och funderingar.
Håller på att renovera ett gammalt hus i småland.
Har rivit ur det gammla köket och gammla kökspannan.
Murat igen överblivna hålet i tegelväggen.
Ska istället öppna upp ett hål för kamin i rummet bredvid.
På murväggen i köket så tänkte jag sätta upp gips.
Har ni smarta här något bra sätt att montera gipsen.
När jag eldar med kaminen i vardagsrummet kommer säkert väggen bli lite varm.
Då kanske det inte är så bra att limma väggen? Med risk att det släpper?
Alternativ 2: Skruva och plugga i muren?
Ett tredje alternativ jag funderat på är att regla ut med plåtreglar (är väl inte så bra med träreglar mot muren?) kanske då sätta plywood istället?
Detta alternativ gör ju att jag kan ha infällda eluttag så kanske detta är alternativet att gå för eller vad tycker ni?
Väldigt tacksam för förslag och funderingar.
Eller bara putsa/spackla väggen. Vi gjorde det i ett sovrum där vi rev bort ytmaterial, putsade och så målade.
https://www.weber.se/fasad-puts-och...-putssystem/invandig-puts/gypsum-gipsputs.htm
Enkelt att lägga på och även slipbart.
https://www.weber.se/fasad-puts-och...-putssystem/invandig-puts/gypsum-gipsputs.htm
Enkelt att lägga på och även slipbart.
Tack för svaren.
Putsa väggen inbillar jag mig tar för lång tid.
Gipslim låter intressant. Ska kolla upp detta ytterligare.
Blir nog detta eller att jag bygger ut väggen några cm med plåtregel och sätter plywood istället känns som det alternativet kan underlätta montering av köksskåp. mm
Skickar med en bild på hur det ser ut.
Putsa väggen inbillar jag mig tar för lång tid.
Gipslim låter intressant. Ska kolla upp detta ytterligare.
Blir nog detta eller att jag bygger ut väggen några cm med plåtregel och sätter plywood istället känns som det alternativet kan underlätta montering av köksskåp. mm
Skickar med en bild på hur det ser ut.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Jag gjorde samma projekt i förra huset blev stålreglar och minerit första skivan som hamnar bakom kaminen sen vanlig gips på resten sen kan du ju använda träreglar och kortla av för köket på resten
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Nä, det är förmodligen snabbaste i arbetstid, enklaste och definitivt snyggaste och absolut tekniskt bästa lösningen. Lerputs eller kalkputs eller vad som är original eller ok enligt sotarn. Jag skulle valt lerputs (alt kalkputs) och därpå kalkslam, dvs vitt.rayab skrev:
Det skulle bli väldigt fint putsatrayab skrev:
Ursäkta om jag tjatar, du avgör. Jag är bara väldigt övertygad hur jag själv skulle gjort och vad jag själv skulle uppskatta att se när jag besöker eller bor i ett hus.
Hmm skulle det verkligen vara snabbare...Stenolofanders skrev:
Är det inte svårt att få det jämt och slätt.
Känns som det blir stabilare att fästa köksskåp på plywood eller liknade om jag reglar ut.
Stenolofanders skrev:
Det har kommit upp redan men måste understrykas. Bygg inte för äldre murstock som används med reglar och gips. Murstocken blir då inte möjlig att inspektera vid nästa brandskyddsinspektion och risken är att inspektionshål måste borras upp.
Putsning är som sagt vet vettigaste - det tätar murstocken, sotaren/fastighetsägaren kan inspektera den och det är orginalkonstruktionen.
Putsning är som sagt vet vettigaste - det tätar murstocken, sotaren/fastighetsägaren kan inspektera den och det är orginalkonstruktionen.
Det kan väl ändå inte vara ett krav att murstocken ska vara öppen runt om?Claes Sörmland skrev:
Det har kommit upp redan men måste understrykas. Bygg inte för äldre murstock som används med reglar och gips. Murstocken blir då inte möjlig att inspektera vid nästa brandskyddsinspektion och risken är att inspektionshål måste borras upp.
Tidigare satt det masonit skivor på väggen där.
Det finns inga retroaktiva krav av den typen men i äldre hus så följer man de brandskyddsregler som gällde vid byggnation. Under långa perioder gällde att murstock inte byggdes in bakom träväggar - trä skulle ha en viss distans till rökgångs insida. I praktiken så är det bedömningen vid brandskyddsinspektionen som spelar roll; sotaren måste kunna se om rökgången är tät.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fästa blandare för dusch, 13 mm gips och 10 mm osb.
Badrum -
Fästa WC-fixtur endast i kakel och enkelgips?
Badrum -
Fästa i väggkonstruktion av gips+plyfa+stålregel
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa armstöd badrum, tjockare en trippelgips
Badrum -
Fästa TV i enkel gipsvägg med stålreglar
Byggmaterial & Byggteknik