nikasp
J JohanLun skrev:
Nu är det väl så att endel vill ha "en sjukt trist håla" eller omskrivet lite ensligt och långt utanför stan, samma personer kan nog tycka city är stressigt och skitigt och är inte intresserade av nöjesliv utan av natur och hästar. Så lite fråga om preferenser tror jag.
Helt klart. Kommer från Luleå men bott i Stockholm 27 år nu, varav 11 i innerstan. Fick ångest varje vår på slutet trots fina lägen på Kungsholmen och Söder. Inte en chans att jag vill flytta till city igen. Har precis sålt och köpt nytt/gammalt hus med dubbelgarage och bastu vilket jag drömt om länge.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med trist menar jag inte kultur och krogliv utan grå och tråkig arkitektur. Husen utanför "stads"-kärnan är tråkiga nybyggda lådor.
Har du någonsin varit på Sergels torg?

• Haha
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu är det väl så att endel vill ha "en sjukt trist håla" eller omskrivet lite ensligt och långt utanför stan, samma personer kan nog tycka city är stressigt och skitigt och är inte intresserade av nöjesliv utan av natur och hästar. Så lite fråga om preferenser tror jag.
skillnad på en mysig by och en white trash håla finns ju lite mysiga hus längs kusten där men thats it och på några öar

J
M maria01 skrev:
skillnad på en mysig by och en white trash håla finns ju lite mysiga hus längs kusten där men thats it och på några öar
Nu har jag nog förutom passerat i 70kmh utanför åkt igenom Åkersberga typ 2-3 ggr totalt i hela livet och då inte funderat på arkitekturen. Så jag ska inte uttala mig om det specifikt.

Men vissa, som tex TS verkar ju inte bry sig om det estetiska. För de som skiter i arkitekturen kan det ju just vara att det är långt ut från stan som spelar roll. Med tanke på hur många nybyggda hus som ser ut som skit i klass med sibiriska fängelser så prioriterar nog en rätt stor andel av svenska befolkningen inte estetiken så högt.

Så det jag ville säga var att alla har olika preferenser, där ibland närheten till nöje och restaurang är viktigare än den egna tomten och huset, och tvärtom att bara man har tomt eller hus så utnyttjar man ändå inte stadens utbud och bryr sig således inte om vad som finns 500m bortom den egna bostaden.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu har jag nog förutom passerat i 70kmh utanför åkt igenom Åkersberga typ 2-3 ggr totalt i hela livet och då inte funderat på arkitekturen. Så jag ska inte uttala mig om det specifikt.

Men vissa, som tex TS verkar ju inte bry sig om det estetiska. För de som skiter i arkitekturen kan det ju just vara att det är långt ut från stan som spelar roll. Med tanke på hur många nybyggda hus som ser ut som skit i klass med sibiriska fängelser så prioriterar nog en rätt stor andel av svenska befolkningen inte estetiken så högt.

Så det jag ville säga var att alla har olika preferenser, där ibland närheten till nöje och restaurang är viktigare än den egna tomten och huset, och tvärtom att bara man har tomt eller hus så utnyttjar man ändå inte stadens utbud och bryr sig således inte om vad som finns 500m bortom den egna bostaden.
nu var det väll ts fru som gillade äldre hus

folk vill ha kultur nöje och resturang är väldigt svårt att hitta på den svenska landsbygden mer nån sunkig pizza fins undantag som gotland österlen, till och med svårt att hitta saker till barnen att göra mer en att vara i skogen har bekanta som bor på landet men många mil varje år till fotboll och hockey och så vidare några av deras barn känner sig isolerade på grund avstånd till vänner och så vidare

M maria01 skrev:
om du har 10-30 min med bil eller cykel till en matbutik eller resturang så bor du inte på landsbygden
Jag bor på en gård på flera hundra hektar, ser flera km av åkrar och smågårdar åt tre håll (skog på den fjärde) och har ändå bara ganska exakt 5 minuter till ett samhälle med pizzeria, liten butik och tågstation. Vad skulle du definiera min boendesituation som tänker du? Tycker inte jag bor i någon sorts glesbygd direkt, men landsbygd absolut.

• Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Ett stort problem är ju också om man inte har en verklighetsbaserad bild av vad "bo lantligt" innebär och tyvärr så har ju både tv och sociala medier under en rätt lång tid bara berättat hur perfekt och hur lycklig alla som bor på landet är...

När man förmedlar "insta perfekt fantasier" som att det skulle vara verkligheten så leder det ju tyvärr till att väldigt många får en helt sned verklighetsbild.

Att känslomässigt styrda individer ofta faller hårdare in i såna fejk verkligheter och fantiserar om livet som influencer och vem som har flest kvadrat och flest kakelugnar osv osv och tror att detta leder till lycka

Att hinna med allt som ska göras på ett lantligt äldre hus och göra allt själva och samtidigt arbeta full tid och samtidigt ha 2-3 utomlands semestrar per år och samtidigt vara småbarnsförälder och sen helst kombinera detta med pendlande på 2-3-4 timmar per arbetsdag kommer ju såklart ge en rätt ohållbar verklighet..

Dags att börja fundera ut vad som är fantasier och vad som är förenligt med verkligheten och vilka saker som bör stå kvar på drömmar och kanske genomföras i ett senare skede av livet när ungarna är utflygna eller går i skola på annan ort och kommer hem enstaka helger och storhelger.

Men många går ju på och tror att verkligheten är vad som förmedlas av vissa tv program och influensers och att det är fullt normalt och så alla har det. ingen ska vänta med sina drömmar utan alla fantasi drömmar ska vara färdiga och genomförda innan man ens fått ut ungarna ur småbarnsåren..

många influencers förmedlar ju en bild som är totalt verklighetsfrånvänd och många får det till nån sjuk måttstock på hur livet ska vara.

Oavsett storlek på månadslönen så finns det bara 24 timmar per dygn

leta på nån duktig att samtala med som kan försöka bena ut lite av vad som är krav resp drömmar resp verklighet
Men ja, verkligen så.

Som lantbrukare blir man ju kräkfärdig på Mandelmanns och andra livsstilsprogram som får folk utan någon som helst anknytning till livet på landet att tro att det är sol och flätor i håret alla årets dagar. Mitt förslag till alla som vill flytta till landet utan att veta hur det är, är att hyra ett hus på landet några månader i november-februari och bestäm er sedan. Jag skulle personligen aldrig kunna flytta tillbaks till stan (bodde där några år under studietiden, och det var praktiskt och bra, men inte för mig), men jag är van vid mörkret, snö, dåliga kommunikationer och att inte se folk på flera dagar om jag inte vill. Jag vill ha det så, helt enkelt.

Nu är det 33 sidor med inlägg, så det kanske redan är avhandlat, men jag hade ju funderat på vad som verkligen ligger bakom detta önskemål om förändring i livsstil. Hur mår hon, på riktigt? Vad är det hon saknar i ert liv nu? Vad är det hon tänker ska bli bättre? Nu har jag inte läst igenom _alla_ inlägg, men det är väldigt mycket fokus på de praktiska problemen i de inlägg jag sett... Det är helt tydligt att du inte kan se några möjligheter med ett boende som hon drömmer om, och hon å andra sidan är kompromisslös med att bo där ni bor nu. Skillnaden är kanske att hon _vet_ att hon vantrivs där hon är nu, och att en flytt kan bli bättre eller sämre än vad både du och hon tror.

Jag tänker att din fru kanske upplever sitt liv som stressfullt och meningslöst i stan där ni bor nu? Du skriver att du betalar 80-90 % av era boendekostnader vilket antyder för mig att hon antingen är student/arbetslös, eller att du är en karriärnisse som kanske inte lägger så mycket tid i hemmet som hon skulle behöva för att må bra? Känner hon sig ensam och låst och vill ha meningsfulla sysslor att göra hemma när hon är själv? Att ha djur kommer dock inte frigöra mer frihet :P Det är ett evigt pusslande att bara åka bort nån natt, och ska man vara borta längre lär man samköra planerna med tilltänkta vakter (om man kan passa djur åt dem i gengäld underlättar resandet, men minskar friheten).

Jag förstår VERKLIGEN att man mår bra av att bo på landet, och att ha djur omkring sig, men många har en helt romantiserad bild av landet, som sagt ovan... Det blir absolut mycket skjutsande av barn, men nu när de har skolplikt så har de också skolskjuts. Vi bor på riktiga landet, men har 20 min till en stor stad och hälften till ett par orter. 1h med tåg till Stockholm (och 15 min med bil till direkttåg). Det tar ungefär samma att ta sig till centrala Sthlm med bil om man inte åker i rusningstid. Halva livet i bil tycker jag inte är en rättvis bedömning, det finns ju välbetalda jobb som inte ligger i centrala Stockholm och också jobb som inte kräver att man är på plats fem dagar i veckan.

Att hus på landet är svårsålda skulle inte mina grannar hålla med om iaf, här har alla hus i närheten sålts på ett par veckor trots att de legat i 3-4 miljonerkronorsklassen med olika grad av renoveringsbehov. Köp ett hus med attraktivt läge så kommer det gå att sälja sen också.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om du har 10-30 min med bil eller cykel till en matbutik eller resturang så bor du inte på landsbygden
Lite sent förtydligande.
Vår by har ca 50 gårdar med ca 65-70 innevånare varav 1/3 del är fritidsboende. Vår tomt gränsar mot kommunens största potatisodlare, som i sin tur växelbrukar åkermarken med kommunens största mjölkproducent. Gemensam bevattning, gödsling, planering av grödor, maskiner och mycket annat. Lantbruk i ordets rätta bemärkelse enligt mig, trots relativ närhet till skolor, butiker, banker, sjukvård, äldrevård och annat som vardagen påfordrar. En av "matbutikerna" i närheten är faktiskt en gårdsbutik med egen köttproduktion/grönsaksodling, som kombineras med restaurang vid storhelger och andra tillfällen. På menyn står egna specialiteter och dygnet runt betjäning med självplock i frysen i butiken.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J
M maria01 skrev:
nu var det väll ts fru som gillade äldre hus
Exakt. Ts verkar inte vara någon estet
Så om det är trist arkitektur spelar nog ingen honom någon roll, det är nog bara den geografiska placeringen som är problemet.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
S steelcenter skrev:
har hon tittat för mkt på mandelman??
Nåja, sååå galen verkar hon väl inte? 😅

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
F Funkan skrev:
Jag bor på en gård på flera hundra hektar, ser flera km av åkrar och smågårdar åt tre håll (skog på den fjärde) och har ändå bara ganska exakt 5 minuter till ett samhälle med pizzeria, liten butik och tågstation. Vad skulle du definiera min boendesituation som tänker du? Tycker inte jag bor i någon sorts glesbygd direkt, men landsbygd absolut.
do är du jordbrukare då har mycket fritid en då

Appendix Appendix skrev:
Helt rätt ang Åkersberga. Bor betydligt längre ut men har samma tid till city pga trafikkaoset de har i rusning med alla rondeller

Sen ska de förbi flaskhalsarna vid Tebu och Dandyryd. Man ska inte underskatta den köstressen.

Den låga kommunalskatten börjas tydligen märkas på den kommunala servicen med. Så vill man att ungarna ska gå i skola i hemkommunen är det lite varning.
Den LÅGA kommunalskatten? Kanske vända på det resonemanget och fråga dig "hur kan kommunen leverera så urbota dålig service med ett av världens högsta skatteunderlag?"

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
do är du jordbrukare då har mycket fritid en då
inte mycket fritid

Kjell Åkesson1 skrev:
Hur löser man en situation där man är tillsammans med någon man älskar, har små barn ihop men inte kan komma överens om vart man ska bo?

Jag vill bo stadsnära i ett hus som antigen är nytt eller totalrenoverat så vi slipper allt jobb. Frugan vill bo lantligt många mil utanför stad i ett äldre hus som kommer bli ett heltidsprojekt med jättetomt som ska vara tip topp och allt renoverat exakt som hon vill ha det.

Vi bor nu i ett hus vi totalblåst utanför Stockholm. Jag trivs bra (inte wow men helt ok) frugan tycker det är piss. Hon gillar inte hustypen (vill ha äldre hus) och bo lantligt.

Vi tittar på att sälja och flytta men de alternativ som jag gillar hatar hon, de alternativ hon gillar hatar jag. Jag vill ha tillgänglighet, nära till stan, massor av alternativ för barnen. Frugan vill ha lantligt. I hennes alternativ kommer allt ligga 40-60 minuter bort (större matbutiker, barnens aktiviteter, gymnasieskolor för framtiden etc). Vi kommer sannolikt tom behöva köra barnen till och från skolan.

Detta alltså när det INTE är rusning. I rusning kommer en tripp till centrala Sthlm ta runt 2 timmar.

Lika dåligt som hon mår av nuvarande boende skulle jag må av det hon föreslår. Det kommer gå ut över barnen och förhållandet krascha. Som det är nu mår hon så dåligt över boendet att förhållandet är rätt kasst.

Har någon varit i liknande läge? Hur löste ni det? Gick det ens

Ps Vi har varit tillsammans i 10 år och frugans vilja att bo lantligt var inte alls så här stark då vi träffades utan har vuxit fram.
Nu har jag inte läst allt här men det låter ju som en kompromiss behövs här alternativt att ni skiljer på er.

Kompromissen kan se ut på många olika sätt beroende på förutsättningarna:

1. Ni försöker hitta ett äldre hus med hyfsat stor tomt och naturnära relativt centralt.
2. Ni har ett lantställe och en övernattningslägenhet i stan.
3. Ni har en lägenhet eller ett mindre hus centralt och ett charmigt fritidshus på landet.
4. Ni blir särbos.

Kan ni inte komma fram till en acceptabel kompromiss så har ni ju helt olika syn på hur ni vill leva era liv och då finns det nog endast ett alternativ kvar...

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Har du någonsin varit på Sergels torg?
Precis, hela Åkersberga är så.

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.