J
Det är alltid kul att titta på vilka hus från sekelskiftet som ligger ute...
Det är svårt att hitta bra sekelskifteshus för kring 10Msek. just nu verkar det finnas dåligt om den men här är ett som kräver renovering men känns som ett fullt rimligt hus;
https://www.booli.se/bostad/2199322

Kommer några mycket dyrare, trista omgivande hus, men inte lika mycket renovering. Ej listat utropspris men indikationen gör väl att det kan ligga inom budget?
https://www.booli.se/annons/5506233

Också lite över budget? Men nacka...
https://www.booli.se/bostad/2367605

Detta kräver ännu mer renovering, men med tanke på hur makalöst det är så är det otroligt det inte är dyrare...
https://www.booli.se/annons/5536905

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Japp, Nacka specifikt Storängen, Bromma/Äppelviken, Stocksund, Djursholm, Lidingö (iallafall de finare delarna) är nog för dyra för en sådan budget. Det var ju villor som byggdes för direktörer eller andra höjdare och de har nog inte blivit billigare med tiden. Områden som Duvbo, Solhem, Norrviken, Täby Kyrkby, Enskede, Stuvsta, Rönninge innehåller hus som byggdes för mer vanliga människor och kan fortfarande köpas av vanliga männsikor även om det kräver hög insats eller över medellön. Vaxholm, Saltsjöbaden har ju också jättefina, stora villor, kanske det är inom räckhåll? Men de flesta jag listat ovan har möjlighet att med bil utanför rusning nå city på en halvtimme, ibland mycket mindre. Eller om både hus och arbetsplats ligger bra till mot spår och stationer så bör även pendlig via tåg i rusning ta en dryg halvtimme men iallafall inte en timme. Om TS fru inte varit i sådana områden så tror jag att det inte är omöjligt att de kan kompensera för "de öppna fälten".

[länk]
Problemet med t ex Enskede, Bromma, Duvbo, Stuvsta är att det nästan alltid är för små tomter. Önskemålet i det här fallet var såvitt jag förstår minst 2000 kvm.
Och om man vill bo på ”landet” så behöver man titta längre ut.

Absolut är att åka kollektivt att föredra i Stockholm. Både av ekonomiska skäl och för att det ofta går fortare.

Jag är mest kunnig om olika områden i Nacka, och här hamnar man oftast över 20 Mkr om det ska vara en stor, lantlig tomt och sekelskifteshus. Det gäller tyvärr även renoveringsobjekt.
Gäller definitivt Storängen och Saltsjöbaden. Men även de yttre delarna av Saltsjö-Boo där jag bor och där tomterna är hyfsat stora ligger en bra bit över budget.

J JohanLun skrev:
Det är alltid kul att titta på vilka hus från sekelskiftet som ligger ute...
Det är svårt att hitta bra sekelskifteshus för kring 10Msek. just nu verkar det finnas dåligt om den men här är ett som kräver renovering men känns som ett fullt rimligt hus;
[länk]

Kommer några mycket dyrare, trista omgivande hus, men inte lika mycket renovering. Ej listat utropspris men indikationen gör väl att det kan ligga inom budget?
[länk]

Också lite över budget? Men nacka...
[länk]

Detta kräver ännu mer renovering, men med tanke på hur makalöst det är så är det otroligt det inte är dyrare...
[länk]
Jättefina hus du hittat! Tror dock flera av dessa kommer sticka iväg i pris en del. 😎

J
J jocke31 skrev:
Problemet med t ex Enskede, Bromma, Duvbo, Stuvsta är att det nästan alltid är för små tomter. Önskemålet i det här fallet var såvitt jag förstår minst 2000 kvm.
Och om man vill bo på ”landet” så behöver man titta längre ut.

Absolut är att åka kollektivt att föredra i Stockholm. Både av ekonomiska skäl och för att det ofta går fortare.

Jag är mest kunnig om olika områden i Nacka, och här hamnar man oftast över 20 Mkr om det ska vara en stor, lantlig tomt och sekelskifteshus. Det gäller tyvärr även renoveringsobjekt.
Gäller definitivt Storängen och Saltsjöbaden. Men även de yttre delarna av Saltsjö-Boo där jag bor och där tomterna är hyfsat stora ligger en bra bit över budget.
Tanken är väl att om man omges av vackra hus kanske det kan vara lite substitut för ängar och gigantisk tomt? Men kanske är det inte estetiken i området som TS fru söker utan att kunna ha får och höns, då duger
inte ett villaområde...

Jag som bor i ett äldre område kan ju konstatera att även om många tomter är styckade så är det en otrolig skillnad på "densitet" i de gamla områdena mot nyare. Många hus har fortfarande 1500 kvm tomt, vissa ännu större då det inte varit rimligt att stycka av. Jämfört med nybbygda "radhus/parhus" områden är skillnaden enorm. Åt ena hållet har vi kanske 12 gamla sekelskifteshus med stora tomter, åt andra hållet är det nyare hus (de mindre attraktiva tomterna blev aldrig sålda före första världskriget och där ligger hus från 30-talet och några från 70-80-90-tal. Det är lite blandat, men vissa gator är nästan bara sekelskifteshus och det är ju så vackert att promenera bland dem. Många byggdes lite i kluster, de verkar sålt tomterna efter varandra så de byggdes lite i tidsordning.

Kanske är både gamla Enskede och Duvbo också out of budget. De var för dyra för oss när vi köpte hus för 10 år sen, men egentligen var alla ovan områden för dyra för oss, så för oss blev det ett ganska litet och slitet hus för att ha råd. Solhem är en av mina favoritområden, det liger ganska nära stockholm som uppsida men ligger också lite inklämt mellan mindre bra områden med långt till vatten vilket är ett minus. Men som sagt, alla dessa områden har en charm och ligger ofta bra till, så att pendling ändå blir rimlig iom närheten till "spår".

Det finns ju de som hatar gammalt (TS verkar vara en sådan) och de som hatar nybyggt och sterilt. Men jag kan förstå, om arbete är prio, kort pendling, inget att renovera, inget att sköta om iom ingen trädgård osv. Då är ett nybyggt radhus med 50kvm tomt helt perfekt. Ännu bättre en nybyggd lägenhet.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
J
J jocke31 skrev:
Jättefina hus du hittat! Tror dock flera av dessa kommer sticka iväg i pris en del. 😎
Säkert.
Jag sökte booli, byggår <1920, pris 7-16MSEK, sen en viss radie. Klickade av några av de som såg spännande ut. Många hade inget pris. Jag har förstått att ganska många hus nu inte läggs ut, pga om de varit ute men inte sålts så drar folk öronen åt sig. Många läggs ut som kommande.
Jo, sekelskifteshus på bra lägen kommer nog inte gå ned i pris, det finns bara så många.
Men man måste ju ha råd att bo i dem. Sen kan jag undra om TS verkligen "ska ha" ett sådant hus om inget intresse finns, men är det frun hans som får hålla i huset så kanske? Folk utan känsla brukar vara döden för sekelskifteshus. Detaljer byggs bort, fönster byts, färgen ersätts med plastfärg osv.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tanken är väl att om man omges av vackra hus kanske det kan vara lite substitut för ängar och gigantisk tomt? Men kanske är det inte estetiken i området som TS fru söker utan att kunna ha får och höns, då duger
inte ett villaområde...

Jag som bor i ett äldre område kan ju konstatera att även om många tomter är styckade så är det en otrolig skillnad på "densitet" i de gamla områdena mot nyare. Många hus har fortfarande 1500 kvm tomt, vissa ännu större då det inte varit rimligt att stycka av. Jämfört med nybbygda "radhus/parhus" områden är skillnaden enorm. Åt ena hållet har vi kanske 12 gamla sekelskifteshus med stora tomter, åt andra hållet är det nyare hus (de mindre attraktiva tomterna blev aldrig sålda före första världskriget och där ligger hus från 30-talet och några från 70-80-90-tal. Det är lite blandat, men vissa gator är nästan bara sekelskifteshus och det är ju så vackert att promenera bland dem. Många byggdes lite i kluster, de verkar sålt tomterna efter varandra så de byggdes lite i tidsordning.

Kanske är både gamla Enskede och Duvbo också out of budget. De var för dyra för oss när vi köpte hus för 10 år sen, men egentligen var alla ovan områden för dyra för oss, så för oss blev det ett ganska litet och slitet hus för att ha råd. Solhem är en av mina favoritområden, det liger ganska nära stockholm som uppsida men ligger också lite inklämt mellan mindre bra områden med långt till vatten vilket är ett minus. Men som sagt, alla dessa områden har en charm och ligger ofta bra till, så att pendling ändå blir rimlig iom närheten till "spår".

Det finns ju de som hatar gammalt (TS verkar vara en sådan) och de som hatar nybyggt och sterilt. Men jag kan förstå, om arbete är prio, kort pendling, inget att renovera, inget att sköta om iom ingen trädgård osv. Då är ett nybyggt radhus med 50kvm tomt helt perfekt. Ännu bättre en nybyggd lägenhet.
Håller absolut med om att gamla, inbodda områden ofta är väldigt charmiga. Saltis, Saltsjö-Duvnäs och även Tattby (där ett av dina länkade hus låg) är jättefina områden.
Där är tomterna ofta över 1500 kvm, vilket är vår sweet spot.

Duvby, vissa delar av Bromma och Enskede är också fina, men tomter under 1000 kvm blir alldeles för kyffigt enligt min mening. Dessutom så är husen på tok för dyra för vad man får.
Vi köpte vårt hus för 7 år sedan och var då även och kollade på en halvrisig 20-talskåk i Enskede som låg precis vid t-banan. Tror tomten var på runt 700 kvm och de skulle ha typ 12Mkr för kåken.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Säkert.
Jag sökte booli, byggår <1920, pris 7-16MSEK, sen en viss radie. Klickade av några av de som såg spännande ut. Många hade inget pris. Jag har förstått att ganska många hus nu inte läggs ut, pga om de varit ute men inte sålts så drar folk öronen åt sig. Många läggs ut som kommande.
Jo, sekelskifteshus på bra lägen kommer nog inte gå ned i pris, det finns bara så många.
Men man måste ju ha råd att bo i dem. Sen kan jag undra om TS verkligen "ska ha" ett sådant hus om inget intresse finns, men är det frun hans som får hålla i huset så kanske? Folk utan känsla brukar vara döden för sekelskifteshus. Detaljer byggs bort, fönster byts, färgen ersätts med plastfärg osv.
Ja. En renovering av ett sekelskifteshus kan lätt dra iväg några miljoner utan problem. Visst kan man göra en del själv, men vissa saker behöver de flesta ha hjälp med. Typ el, badrum/VVS, dränering osv.

Och sedan har vi driftskostnaderna… Är inte direkt gratis att värma upp ett dragigt sekelskifteshus på 300 kvm+
En annan fälla som gäller inte minst Enskede är att tomten inte alltid är friköpt. Då kan man åka på ohyggliga arrendekostnader som dessutom kan höjas massor närsomhelst.

J
J jocke31 skrev:
Ja. En renovering av ett sekelskifteshus kan lätt dra iväg några miljoner utan problem. Visst kan man göra en del själv, men vissa saker behöver de flesta ha hjälp med. Typ el, badrum/VVS, dränering osv.
Jag tror egentligen inte badrum och kök är dyrare i gamla hus (om man inte vill ha specialbyggda kök och specialbadrumsgrejor, toa med sån där sekelskiftes spoltank, badkar i gjutjärn osv). Det är så dyrt idag att det lilla extra är en så liten del... Däremot är många "standardgrejor" dyrare, att skrapa och måla en gammal spegeldörr, fönster etc tar -mycket- längre tid. Det är därför gamla hus ofta mår bättre att hamna hos en sån som mig som inte har råd att leja bort utan står där själv och skrapar, då är de billiga att renovera, träet håller forever och det är bara ny färg som kostar. Men ibland måste saker lämnas bort och då har du rätt, allt är special och gammalt och udda mått.
J jocke31 skrev:
Och sedan har vi driftskostnaderna… Är inte direkt gratis att värma upp ett dragigt sekelskifteshus på 300 kvm+
Dragigt, jo. Om det är det fortfarande. Ofta har de blivit renoverade och är vinden lite isolerad, man har bergvärme och fönstren har tätningslister så har jag förstått att de flesta har rätt normala räkningar. Men 300kvm+ är rejält stora hus som förstås kostar vare sig de är nya eller gamla. I ett hus på 150-200 kvm så är en stor del av "värmen" dusch och liknande där det spelar mer roll om man har tonåringar eller inte. Jag brukar fråga grannarna som har större hus, många inte tillägsisolerade alls, och det är inga förskräckande kostnader.

Men egentligen tror jag att ska man ha ett sekelskifteshus ska man både vara lite intresserad och antingen vilja jobba själv med huset, eller ha pengar att leja rätt hantverkare att jobba på det. Det kostar lite mer men i längden blir det bättre. Ta in klåpare kan bli dyrt.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag tänkte nog mest på att renoveringsbehovet ofta är större i äldre hus. T ex att dra om all el i huset eller renovera VVS osv. Inte att det skulle vara dyrare med ett kök eller badrum än i ett nyare hus.

Det som däremot är dyrare och mer arbetskrävande att fixa i gamla hus är snarare att fixa tidstypiska detaljer som all snickarglädje, spröjsade fönster, massiva figursågade delar som ska bytas, skrapas och målas om. Eller att ersätta/renovera några hundra kvadratmeter massiva fiskbensparketter osv.

Det makalösa huset i Saltsjöbaden du länkade till t ex var ju förvånansvärt billigt (15 Mkr) men det skulle inte förvåna mig om inte en ”uppfräschning/modernisering går lös på 5 Mkr eller mer. Alternativt 10 års eget intensivt arbete…😎

J
J jocke31 skrev:
Jag tänkte nog mest på att renoveringsbehovet ofta är större i äldre hus. T ex att dra om all el i huset eller renovera VVS osv. Inte att det skulle vara dyrare med ett kök eller badrum än i ett nyare hus.
Det är ju en enorm variation på hur husen renoverats. Några är nästan helt orörda, vilket för mig vore drömmen. Andra är helt förstörda. Vårt hus har de bytt ganska mycket fönster och dörrar men elen var från 30-40-talet. Likaså vatten och avlopp. Men tex el är faktiskt inget jätteprojekt att fixa.
Men många hus fick el mm bytt redan på 80-90-talet och gjordes det ordentligt så håller det nog ett tag till, alternativt är inte dyrare att dra om än i vilket modernt hus som helst.

J jocke31 skrev:
Det som däremot är dyrare och mer arbetskrävande att fixa i gamla hus är snarare att fixa tidstypiska detaljer som all snickarglädje, spröjsade fönster, massiva figursågade delar som ska bytas, skrapas och målas om. Eller att ersätta/renovera några hundra kvadratmeter massiva fiskbensparketter osv.
Så är det absolut. Det byggdes när det fanns billig arbetskraft och det var mindre industrialiserat.

Men jag håller med, ska man fixa med nån tidsenlig detalj, spröjsat fönster osv, visst tar det mer tid - eller är dyrt om man lämnar bort. Fördelen med de gamla och helst rätt orörda husen är att om man fortsätter att underhålla materialen, tex trägolv, fönster osv, med traditionsenlig färg så är det lite tätare underhåll men det mesta går att underhålla just med mycket jobb - inte lika mycket måste "bytas". Man byter inte golv i ett gammalt hus, man slipar det osv.
J jocke31 skrev:
Det makalösa huset i Saltsjöbaden du länkade till t ex var ju förvånansvärt billigt (15 Mkr) men det skulle inte förvåna mig om inte en ”uppfräschning/modernisering går lös på 5 Mkr eller mer. Alternativt 10 års eget intensivt arbete…😎
Kollade inte jättenoga, men jag tror det var Q-märkt vilket innebär att man inte får renovera hursomhelst. Bra tycker jag. Men samtidigt så kan det nog hålla nere priset för många med pengar som vill göra som de vill och modernisera. Men jag håller med, otroligt "billigt" för ett sådant hus. Kanske var det i dåligt skick?

• Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 2 till
  • Laddar…
Kjell Åkesson1 skrev:
Problemet är att om pendlingen blir för lång kommer det hela krascha.

Det är dessutom svårsålt på vischan nu så riskabelt ekonomiskt
Inte bara svårsålt på landet nu. Det är förjävla omöjligt sälja dyrare objekt

Lider med de som pga livssutuation eller pandling måste byta nu. I roslagen är det verkligen 30% ner från toppen jan 2022

Tyckte du verkade lite ealjant innan men du verkar ju tänkt en del och snarare vara lite frustrerad över sitsen

För övrigt fyndläge på hästgårdar och ”hobbyjordbruk”. Där vänner som vill flytta ut varit på objekt som är ner 50% på tre år. Det är brutalt…kostnadsökningarna och räntor har slagit undan fötterna på många. Och charmiga hus och lador kan ge elförbrukning på 50.000 kwh per år

Kjell Åkesson1 skrev:
Jag vill ha lägenhet i stan, alternativt om vi måste ha hus ett nybygge (kan även vara radhus) så nära stan det bara går med otroligt lättskött tomt och noll underhållsbehov. Jag tycker dagens hus ligger för långt bort, även om det funkar ok.

Ett gammalt hus på ett fält i Åkersberga ger mig kanske 90 min till jobbet enkel resa i rusning, ingen närhet till allt det jag vill ha och ett enormt renoveringsbehov. Det är ingen kompromiss utan 100% vad hon vill.
Helt rätt ang Åkersberga. Bor betydligt längre ut men har samma tid till city pga trafikkaoset de har i rusning med alla rondeller

Sen ska de förbi flaskhalsarna vid Tebu och Dandyryd. Man ska inte underskatta den köstressen.

Den låga kommunalskatten börjas tydligen märkas på den kommunala servicen med. Så vill man att ungarna ska gå i skola i hemkommunen är det lite varning.

Åkersberga är dessutom en sjukt trist håla, passar den påvägen till landet på Ljusterö.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Åkersberga är dessutom en sjukt trist håla, passar den påvägen till landet på Ljusterö.
Nu är det väl så att endel vill ha "en sjukt trist håla" eller omskrivet lite ensligt och långt utanför stan, samma personer kan nog tycka city är stressigt och skitigt och är inte intresserade av nöjesliv utan av natur och hästar. Så lite fråga om preferenser tror jag.

• Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu är det väl så att endel vill ha "en sjukt trist håla" eller omskrivet lite ensligt och långt utanför stan, samma personer kan nog tycka city är stressigt och skitigt och är inte intresserade av nöjesliv utan av natur och hästar. Så lite fråga om preferenser tror jag.
Med trist menar jag inte kultur och krogliv utan grå och tråkig arkitektur. Husen utanför "stads"-kärnan är tråkiga nybyggda lådor.

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.