Byggahus.se
Besiktningen är ändå ingen garanti, en granne lät besikta fastigheten före köpet men kände sig senare grundlurad. Vid besiktningen hade det inte regnat på två månader och sedan uppstod en insjö runt fastigheten och huset stod i vattnet. Det var 5 m djup lera under huset och det verkade som det sjönk sakta ner i kärret. Det syns på kartan att området är vattensjukt och i samband med VA-dragningen hade grävmaskinen råkat gräva av dräneringsrören. Det var illa, illa.... Köparen kände sig förfärligt lurad. Köparen var dock handlingskraftig och grävde ner en massa nya dräneringsrör och det blev mycket bättre. Huset hade bytt ägare många gånger under några år, vilket kunde vara alarmerande. Innan jag köpte min fastighet, läste jag all litteratur om sjuka hus på biblioteket. Jag köpte min fastighet delvis pga att alla byggnader stod på berg och hade höga husgrunder. Felköp kan bli en privatekonomisk katastrof.
 
S Slas skrev:
Vi sålde vårt hus för några år sedan och bestämde oss då för att kosta på en besiktningsman som gjorde en grundlig undersökning som sedan var tillgänglig för alla presumtiva köpare. Mycket vettigare än att alla köpare ska göra egna undersökningar. En annan fördel är att hela processen går mycket snabbare när en undersökning görs än att varje budgivare ska boka tid för egen besiktning.
Faktiskt helt obegripligt att det inte är standard vid alla fastighetsaffärer.
Det är vanligt att det finns ett besiktningspotokoll med i säljprospektet. Men det undanröjer inte köparens undersökningsplikt. Problemet är att säljarens besiktningsman kan vara partisk (anlitad av mäklaren t.ex.). Det är också ovärderligt för köparen att vara med vid besiktningen då inte allt hamnar i protokollet och man kan ställa frågor och få svar som besiktningsmannen officiellt inte "får" ge.
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
U Swetox skrev:
Jag tycker vi borde inför budgivning likt man har i Norge. Det skulle nog vara er bästa för vår marknad.
Visst som Norge kan man tycka, men då blir följden att lagda bud innehåller förbehåll, typ att budet bara gäller 1 timme eller så, vilket sannolikt inga säljare skulle vara intresserade av eftersom då måste säljaren svara per omgående utan att veta om någon annan är beredd att betala mer. Skulle buden vara bindande så skulle priserna vara hutlöst mycket högre för att se vem som prutar minst. Det hade ju heller inte hjälpt. Så dagens system är vad vi fått då det är brist på bostäder i Sverige. Så skyll inte på parterna i affären eller mäklaren. Det är ansvariga politiker som är skyldiga till att det byggs så lite. Det är faktiskt tillgång och efterfrågan som styr priserna inte något annat. Kunde du köpt någon av, säg 10, ungefär likadana fastigheter samma dag med ungefär samma läge så finns ju ingen anledning att bjuda över utan bara ta nästa i högen.
Så med tanke på politikernas flathet att lätta på regler m.m. så kommer vi för lång tid att ha bostadsbrist och då får vi leva med dagens budgivningar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Karlia
Hur mycket det än byggs så ökar inte antalet lägenheter centralt. Eller sekelskiftslägenheter med högt i tak. Vissa lägenheter/ hus är mer attraktiva än andra, där kommer det förbli huggsexa.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Många hänvisar till Danmark jag vet inte själv hur det funkar i Norge. I Danmark har säljare och köpare olika ombud. Det är nått vi borde ta till oss även i Sverige.
 
O olastr skrev:
Det är nått vi borde ta till oss även i Sverige.
Det finns i alla fall en yrkesgrupp som jag antar skulle älska det...
 
  • Gilla
  • Arg
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Hur mycket det än byggs så ökar inte antalet lägenheter centralt. Eller sekelskiftslägenheter med högt i tak. Vissa lägenheter/ hus är mer attraktiva än andra, där kommer det förbli huggsexa.
Det är klart att om alla miljoner människor i Sverige skulle bo i centrala Stockholm eller för den delen andra centralorter som redan är fullbyggda så funkar det inte, självklart. Men det är väl inget att diskutera det säger sig självt. Det enda raka är att se till att företag INTE allihop skall ligga i storstäderna om dom inte måste. Då skulle hela Sverige leva och alla som jobbar där kunna bo till rimliga priser.

Som olastr skrev så hjälper inte köpar- och säljarombud när det är fel i bostadstillgången.
 
Immobil Immobil skrev:
Sålde en fastighet för två år sedan. Tre gånger (det var tre olika budgivare) hoppade den med högsta budet av, när vi skulle skriva kontrakt. Tydligen är dagens norm, att man inte står för sitt bud. :worried::mad:
Inte helt ovanligt att människor inte står för vad de säger eller gör. Vi har mycket liberala regelverk. I vissa fall har säljaren budbulvaner som hjälper till att höja priset. Det är något som de inte behöver stå för i någon form. Trist men verklighet
 
Immobil Immobil skrev:
Sålde en fastighet för två år sedan. Tre gånger (det var tre olika budgivare) hoppade den med högsta budet av, när vi skulle skriva kontrakt. Tydligen är dagens norm, att man inte står för sitt bud. :worried::mad:
Inte helt ovanligt att människor inte står för vad de säger eller gör. Vi har mycket liberala regelverk. I vissa fall har säljaren budbulvaner som hjälper till att höja priset. Det är något som de inte behöver stå för i någon form. Trist men verklighet
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är vanligt att det finns ett besiktningspotokoll med i säljprospektet. Men det undanröjer inte köparens undersökningsplikt. Problemet är att säljarens besiktningsman kan vara partisk (anlitad av mäklaren t.ex.). Det är också ovärderligt för köparen att vara med vid besiktningen då inte allt hamnar i protokollet och man kan ställa frågor och få svar som besiktningsmannen officiellt inte "får" ge.
Självklart finns det problem med detta, men frågan är om de problemen är mindre än problemen med nuvarande system. Besiktningsmannens ansvar och opartiskhet borde ju kunna regleras i lag. Som det fungerar idag måste ju i princip varje spekulant bekosta en egen besiktning för över 7000 kronor innan man ens vet om priset på huset kommer att vara rimligt. Om man är med och bjuder på fem olika objekt innan man hittar rätt så kan man ha slängt ut bortåt 40 000 utan att egentligen ha fått något. Alternativt köpa sin fastighet i blindo, eftersom det är få amatörer som klarar att uppfylla undersökningsplikten på egen hand.
 
Nissens
Karlia Karlia skrev:
Hur mycket det än byggs så ökar inte antalet lägenheter centralt. Eller sekelskiftslägenheter med högt i tak. Vissa lägenheter/ hus är mer attraktiva än andra, där kommer det förbli huggsexa.
Alla vill inte bo i lägenhet, och alla vill inte bo ”centralt”...
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
K kobodjo skrev:
Jag har avhållit mig som en bostadsnykterist, men tänkte att jag skulle in i pyramidspelet nu med Corona och annat.

Efter att tittat på två objekt som ökat med 60%-70% från utgångspriset började jag undra om folk bara la bud utan något bakom flötet.

Det var då jag lärde mig att buden inte behöver vara bindande......skämtar ni?
Jag kan lägga ett bud på en 40 miljoners villa och trissa upp priset och sedan bara dra mig ur?
Tror fortfarande inte det är sant.

När jag la ett bud på en bok för 100 kr på Tradera var den bindande!
Allt på Tradera är bindande. Men inte bostäder för miljoners miljoner?

Inte konstigt att priserna är helt sinnessjuka.
Återgår till att bli bostadsnykterist....
Vad är det för konstigt med det? Det gör väl inget om nån trissar upp budet och sedan hoppar av. Med automatik sjunker ju priset till nivån där den tredje budgivaren hoppade av. Det finns aldrig någon risk att det blir för dyrt om nån bjuder högt och sedan hoppar av. Har varit med om flera liknande situationer. Aldrig något problem.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
I alla budgivningar jag deltagit har mäklaren skrivit att man ska ha lånelöftet klart innan man lägger bud.

I en av dem så steg priset något galet så jag hoppade av då det inte var värt pengarna då det var fuskbyggt kök. Det roliga var att han som köpte det visste inte ens om att objektet hade garage på mer yta än boningshuset, så bra koll var det.

Säljaren kan dessutom neka dig om du skulle lägga en miljon mer än den under dig om säljaren inte gillar dig eller av någon anledning. Det var så jag vann mitt hus, motbudaren skulle ha huset för att hyra ut men säljaren ville se att det var någon som ville bo i huset =) (nåja nu bjöd inte han så mycket mer än mig)
Mäklaren kan inte ställa några sådana krav. All budgivning är öppen för alla vad jag förstår.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Karlia
A Alexander den tredje skrev:
Det är klart att om alla miljoner människor i Sverige skulle bo i centrala Stockholm eller för den delen andra centralorter som redan är fullbyggda så funkar det inte, självklart. Men det är väl inget att diskutera det säger sig självt. Det enda raka är att se till att företag INTE allihop skall ligga i storstäderna om dom inte måste. Då skulle hela Sverige leva och alla som jobbar där kunna bo till rimliga priser.

Som olastr skrev så hjälper inte köpar- och säljarombud när det är fel i bostadstillgången.
Jag bor i Östergötland. Här finns billiga hus och lägenheter om du är beredd att pendla. I tätorterna är det svårare att få tag på något om du inte betalar. Men det är givetvis inte on topic i tråden.
 
Karlia
Nissens Nissens skrev:
Alla vill inte bo i lägenhet, och alla vill inte bo ”centralt”...
Såklart inte, men det är där och och även hus i attraktiva lägen som priserna och konkurrensen är hög. I exempelvis Ödeshög är konkurrensen mindre.. I avfolkningstrakter kan till och med husen vara omöjliga att sälja.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.