6 214 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Hur fasen har de kopplat spishällen?
Nej jag har inte dragit ut spisen först nu, så kablarna kan omöjligt ha dragits i. Det verkar luta mot fasproblem eller att hällen faktiskt är trasig. Vet inte. Vill bara skruva isär hällen och kolla men kan inget om det där.blackarrow skrev:
Om en huvud/mätarsäkring gått för en fas gått utanför din lägenhet kan fastighetsskötaren hjälpa dig, eller att kontrollera att så inte är fallet.
Om kyl/frys och häll gått sönder samtidigt så kan det vara något med installationen i eller före elcentralen som tex gjort att det blivit överspänning på någon fas och som förstört känslig utrustning.
Nu verkar du ju ha ström på alla faser men det kan vara svårt att veta säker även om allt tycks fungera.
Ett snack med fastighetsskötaren kan vara guld värt. Tex har någon mer granne råkat ut för samma sak samtidigt? Har man bytt elmätare nyligen? Då skulle dina trasiga prylar bli försäkringsärenden.
Hällen visar en felkod, omväxlande e 9, vilken skulle kunna betyda ”en fas saknas” eller lite tråkigare… fel på elektroniken i hällen. Man bör ha hällens typbeteckning och kontrollera med manualen för modellen.
Länk Siemens [länk]
Glappkontakt på den ”röda tomtehatten” som ansluter nollan kan förstöra hällen, men har du inte varit där och ryckt i sladden innan hällen slutade fungera är det mindre troligt att denna fula inkoppling orsakat problem.
Värme förkortar livet på elektronik. Är grejerna installerade enligt installationsanvisningen?
En häll/ugn-installation kan ha krav på ventilation.
[bild]
Om inte kan livslängden förkortas…
Sannolikt på grund av att det är en trefasgrupp med enfasiga laster (som det står angivet på gruppförteckningen). I övrigt ser ju installationen okej ut, förutom den där kopplingen bakom ugnen. Jag tycker det ser ut som om man installerat häll/ugn senare och att det ursprungligen stod en vanlig spis där med ett perilex-uttag bakom som togs bort, därav "hempulet" med torix-hattar.useless skrev:
Annars tror jag också att det mer sannolikt är ett internt fel i hällen, snarare än att någon fas saknas i matningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Om man tittar på bilden på centralen och gruppförteckningen så ser det ut som fas L3 bara används av hällen och av kyl/frys och diskmaskinen. Du skrev att kyl/frys gick sönder samtidigt med att problemet uppstod. Är den nya kylen inkopplad i samma uttag som den gamla var? Fungerar diskmaskinen?
Ja samma uttag, diskmaskin funkar. Men jag kan inte ha brödrost, kaffebryggare och tekokare på samtidigt har jag märkt. Då går proppen. Tekokare och brödrost är samma uttag, men inte kaffebryggare.H hempularen skrev: