R roli skrev:
Kan du ta en bild på din säkringsförteckning och lägga upp den, kanske står något där som kan vara av intresse för oss som inte kan se din anläggning på plats.
Är den i proppskåpet?

Den skall finnas vid skåpets närhet t.ex vid sidan om eller om skåpet har dörr på dörrens insida.

R roli skrev:
Den skall finnas vid skåpets närhet
Skall som sagt. Det är nog ganska vanligt att den försvunnit.

Alfredo Alfredo skrev:
Skall som sagt. Det är nog ganska vanligt att den försvunnit.
Då är det en brist som behöver åtgärdas.

R roli skrev:
Den skall finnas vid skåpets närhet t.ex vid sidan om eller om skåpet har dörr på dörrens insida.
Nåt av detta?

• Elektriskt kretsschema inne i en säkringslåda med beskrivningar och gruppnummer på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
blackarrow blackarrow skrev:
Om en huvud/mätarsäkring gått för en fas gått utanför din lägenhet kan fastighetsskötaren hjälpa dig, eller att kontrollera att så inte är fallet.
Om kyl/frys och häll gått sönder samtidigt så kan det vara något med installationen i eller före elcentralen som tex gjort att det blivit överspänning på någon fas och som förstört känslig utrustning.

Nu verkar du ju ha ström på alla faser men det kan vara svårt att veta säker även om allt tycks fungera.

Ett snack med fastighetsskötaren kan vara guld värt. Tex har någon mer granne råkat ut för samma sak samtidigt? Har man bytt elmätare nyligen? Då skulle dina trasiga prylar bli försäkringsärenden.

Hällen visar en felkod, omväxlande e 9, vilken skulle kunna betyda ”en fas saknas” eller lite tråkigare… fel på elektroniken i hällen. Man bör ha hällens typbeteckning och kontrollera med manualen för modellen.
Länk Siemens [länk]

Glappkontakt på den ”röda tomtehatten” som ansluter nollan kan förstöra hällen, men har du inte varit där och ryckt i sladden innan hällen slutade fungera är det mindre troligt att denna fula inkoppling orsakat problem.

Värme förkortar livet på elektronik. Är grejerna installerade enligt installationsanvisningen?
En häll/ugn-installation kan ha krav på ventilation.
[bild]

Om inte kan livslängden förkortas…
Nej jag har inte dragit ut spisen först nu, så kablarna kan omöjligt ha dragits i. Det verkar luta mot fasproblem eller att hällen faktiskt är trasig. Vet inte. Vill bara skruva isär hällen och kolla men kan inget om det där.

M Millevonmill skrev:
Nåt av detta?
Ja exakt denna. En typisk gruppförteckning.

• Gilla
Millevonmill
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja exakt denna. En typisk gruppförteckning.
Skönt att man gör nåt rätt :)

Slå på säkringen i pos 8-10 så ska du se att spisen går igång...

Varför är pos 11-13 en trepolig säkring?

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
M Millevonmill skrev:
Nåt av detta?
Se där, den satt ju på dörrens insida ;)

• Gilla
Millevonmill
  • Laddar…
Funkar tvättmaskinen?

useless useless skrev:
Sannolikt på grund av att det är en trefasgrupp med enfasiga laster (som det står angivet på gruppförteckningen). I övrigt ser ju installationen okej ut, förutom den där kopplingen bakom ugnen. Jag tycker det ser ut som om man installerat häll/ugn senare och att det ursprungligen stod en vanlig spis där med ett perilex-uttag bakom som togs bort, därav "hempulet" med torix-hattar.
Annars tror jag också att det mer sannolikt är ett internt fel i hällen, snarare än att någon fas saknas i matningen.

Om man tittar på bilden på centralen och gruppförteckningen så ser det ut som fas L3 bara används av hällen och av kyl/frys och diskmaskinen. Du skrev att kyl/frys gick sönder samtidigt med att problemet uppstod. Är den nya kylen inkopplad i samma uttag som den gamla var? Fungerar diskmaskinen?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Slå på säkringen i pos 8-10 så ska du se att spisen går igång...

Trepolig? Betyder? Hur menar du att jag sk slå på 8-10. Allt är på som det ska.

H hempularen skrev:
Om man tittar på bilden på centralen och gruppförteckningen så ser det ut som fas L3 bara används av hällen och av kyl/frys och diskmaskinen. Du skrev att kyl/frys gick sönder samtidigt med att problemet uppstod. Är den nya kylen inkopplad i samma uttag som den gamla var? Fungerar diskmaskinen?
Ja samma uttag, diskmaskin funkar. Men jag kan inte ha brödrost, kaffebryggare och tekokare på samtidigt har jag märkt. Då går proppen. Tekokare och brödrost är samma uttag, men inte kaffebryggare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.