Har du kollat att allt annat fungerar i lägenheten? Försvinner en av faserna, dvs en huvudsäkring går sönder, så lär det även vara andra saker som inte fungerar/lyser eftersom var tredje säkring normalt ligger på samma fas.

Edit: Ser att du svarade samtidigt som jag skrev. Fungerar allt annat i lägenheten så är det troligt att du har ström på alla faser. Men det kan finnas undantag från detta. Hur ser din förteckning över säkringarna ut? Kan det så något där som säger att t.ex spisen är ensam på någon fas??

M Millevonmill skrev:
Vet inte vart elmätaren sitter, är det utanför lägenheten någonstans i fastigheten då?
Troligen i någon elcentral i källaren eller på bottenplan. Det är inte säkert att du kommer åt den utan hjälp av fastighetsskötare/vaktmästare.

Har du en spänningsprovare eller multimeter är det enkelt att kolla om du har liv i alla inkommande faser eller ej.

Dolt är det inte eftersom du kunde dra fram spisen och se det.
Det är utfört av klåpare men har ju funkat en längre tid, och funkar troligen fortfarande.
Om frysen gick sönder samtidigt tyder det på att det varit/är något fasfel.
Hemförsäkringen kan du kanske få något från för själva frysen/spisen men kabeln är ditt problem, den äger du.

M Millevonmill skrev:
Video
Vad är det för fabrikat?

M mojjen skrev:
Vad är det för fabrikat?
Det är samsung.

Alfredo Alfredo skrev:
Troligen i någon elcentral i källaren eller på bottenplan. Det är inte säkert att du kommer åt den utan hjälp av fastighetsskötare/vaktmästare.

Har du en spänningsprovare eller multimeter är det enkelt att kolla om du har liv i alla inkommande faser eller ej.
Nej har ingen sån, men allt annat funkar som har el. Jag kan höra med vår fastighetsskötare kanske. Vad ska jag exakt fråga och kolla med honom?

D Dilato skrev:
Dolt är det inte eftersom du kunde dra fram spisen och se det.
Det är utfört av klåpare men har ju funkat en längre tid, och funkar troligen fortfarande.
Om frysen gick sönder samtidigt tyder det på att det varit/är något fasfel.
Hemförsäkringen kan du kanske få något från för själva frysen/spisen men kabeln är ditt problem, den äger du.
Misstänkte det, så det ska man göra när man går på visning alltså. Galet. Men rimligt.

Vissa med samma problem har slagit av/på jordfelsbrytaren. Jag hade dels testat det, och även sett till att säkringarna till spisen också slås av.

Alfredo Alfredo skrev:

Men vad händer om det är nåt som gått centralt? Fixar fastighetsskötaren det eller?

M mojjen skrev:
Vissa med samma problem har slagit av/på jordfelsbrytaren. Jag hade dels testat det, och även sett till att säkringarna till spisen också slås av.
Jag har gjort det många ggr, men det funkar ändå inte.

M mojjen skrev:
Vad är det för fabrikat?
Siemens menar jag, sorry.

Kan du ta en bild på din säkringsförteckning och lägga upp den, kanske står något där som kan vara av intresse för oss som inte kan se din anläggning på plats.

Skulle nog förvåna mig om det är bakomliggande säkring. I så fall borde en mängd andra uttag/belysning i lägenheten slutat funka. Har svårt att tro att bara halva spisen använder en av lägenhetens faser. Men om du lägger upp säkringsförteckningen så kan vi nog hjälpa dig felsöka den delen.

Jag tror personligen du har ett fel på hällen. Är den nyare än 3 år, så borde det gå att reklamera den om säljaren har kvar papper. Är den äldre, så kan man ju alltid försöka reparera. Det rör sig troligen om trasigt kretskort. Sällan det lönar sig med hemförsäkringen dock. De drar först av upp till 50% av värdet pga ålder. Sen drar de självrisk på det.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
M Millevonmill skrev:
Video
En gissning:
Kan det som displayen visar betyda Error 9?
Manualen kanske kan ge en ledtråd eller om du kan söka på nätet vad det kan vara för knas.

M Millevonmill skrev:
Men vad händer om det är nåt som gått centralt? Fixar fastighetsskötaren det eller?
Om en huvud/mätarsäkring gått för en fas gått utanför din lägenhet kan fastighetsskötaren hjälpa dig, eller att kontrollera att så inte är fallet.
Om kyl/frys och häll gått sönder samtidigt så kan det vara något med installationen i eller före elcentralen som tex gjort att det blivit överspänning på någon fas och som förstört känslig utrustning.

Nu verkar du ju ha ström på alla faser men det kan vara svårt att veta säker även om allt tycks fungera.

Ett snack med fastighetsskötaren kan vara guld värt. Tex har någon mer granne råkat ut för samma sak samtidigt? Har man bytt elmätare nyligen? Då skulle dina trasiga prylar bli försäkringsärenden.

Hällen visar en felkod, omväxlande e 9, vilken skulle kunna betyda ”en fas saknas” eller lite tråkigare… fel på elektroniken i hällen. Man bör ha hällens typbeteckning och kontrollera med manualen för modellen.
Länk Siemens https://www.siemens-home.bsh-group.com.au/customer-service/support/problems/enumber-search

Glappkontakt på den ”röda tomtehatten” som ansluter nollan kan förstöra hällen, men har du inte varit där och ryckt i sladden innan hällen slutade fungera är det mindre troligt att denna fula inkoppling orsakat problem.

Värme förkortar livet på elektronik. Är grejerna installerade enligt installationsanvisningen?
En häll/ugn-installation kan ha krav på ventilation.
Teknisk ritning, skåpinstallation, ventileringskrav, minsta avstånd, maximal temperatur, detaljerad förstoring.

Om inte kan livslängden förkortas…

• Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.