Nej, normalt leder jordspett inte till farligare situationer - PEN-brott är ju något som inte får inträffa....

Men om PEN går av mellan dig och grannen så kommer ditt jordtag att höja jordpotentialen till närmare 230 V gentemot grannens fungerande PEN och därmed alla hans skyddsjordade apparater. :screwy:

Man kan dock undra vilken risk som är högst av PEN-brott och fel i din anläggning vid generatordrift av det slaget att en fas får kontakt med jord.

Jordtag är dock bra, likaså skyddsutjämning, och det blir ännu bättre om alla bostäder har detta...

Bo.Siltberg skrev:
Men om PEN går av mellan dig och grannen så kommer ditt jordtag att höja jordpotentialen till närmare 230 V gentemot grannens fungerande PEN och därmed alla hans skyddsjordade apparater.
Hmm, om PEN går av mellan mig och grannen kan väl inte mitt jordspett påverka grannens PEN, den har ju gått av mellan oss? :x

Beroende på om jag eller grannen sitter först i serie efter elstationen:
Antingen blir jag kvar med fungerande PEN till stationen och grannen får flytande PEN, eller så har grannen kvar PEN från stationen och jag har flytande PEN men ett jordspett.

Jag kanske missar nåt här och är tacksam om du vill förklara lite till.

Du har helt rätt Ljusbåge, det är alltid positivt att införa lokala jordtag för PEN. Det är även något nätägarna försöker och ska göra perifert vid lämpliga ställen i tex utbredda landsbygdsnät.

Håller med GK100, dessutom sitter jag just och oroar mej för följande situation:

Försvinner PE i närheten av transformatorn är det ju stor risk att det finns ett ofrivilligt jordtag någonstans, exvis pumpen i min brunn. Om då hela grannskapets nollström går genom skyddsjorden till pumpen kommer antagligen kabeln att brinna, mest sannolikt inne i mitt hus.

Jag ska ta och bryta upp PE (strömmen bruten givetvis) och mäta ström/spänning/resistans. Det skall bli intressant att se.

Det verkar som om man kan dra slutsatsen att ett eget jordtag är bra att ha.

Följdfråga. Är det också fördel i detta sammanhang (flytande PEN) att ordna 5-ledarsystem direkt från elmätarskåpet? Det kan ju ordnas med en 300mA jordfelsbrytarel.

Uppdelning till TN-S hjälper vid jordfel efter denna punkt. Går PEN av före uppdelningen kvarstår problemen. Men det är ändå alltid bra att gå över till TN-S där så är möjligt.

Ang farliga beröringsspänningar vid jordfel i elnätet eller i den egna anläggningen så är jag inte man att förklara detta...:o Ska försöka hitta några bra bilder. Fallet ovan gällde i alla fall grannar mellan dig och transformatorn. Exakt vilka spänningar som de upplever går inte att svara på. Man kan ju förstås vända på det och förklara vikten av ett jordtag vid matning med egen reservkraft:

Jordfel_Reservkraft.JPG

Denna förenklade bild visar vad som händer om man inte har ett eget jordtag. Om det blir ett jordfel så att en fas kommer i kontakt med jord som visas längst till höger så blir det en farlig spänning mellan jord och (reserv)elsystemets nolla. Detta undviks med ett eget jordtag (som i många fall finns naturligt i elanläggningen i och med att PE/PEN någonstans har kontakt med jord).

JFBn i bilden skyddar dock i detta exempel. Med TN-S från mätarskåpet kan reservaggregatets egen JFB användas vilket i stort kommer att helt undanröja denna risk.

För övrigt vad som händer vid jordfel i nätet, tja, det är bara att googla, och förstå...nån spänning blir det.
http://www.svk.se/Global/07_Teknisk...otentialmatning-i-elnat_Per-Erik_Lindberg.ppt

Tack för svar.
Jag har just köpt hem 150 meter N1XV-R 5G10 och skall dra nytt mellan mina byggnader. Jag har rör nedgrävt så det blir ganska lätt att byta kabel. Jag kommer också att sätta en JFB på 300mA vid/i mätarskåpet för att där gå över till 5-ledare.
Med jordspetten så kan jag känna mig ganska säker.

Lite off topic.
Jag kan inte byta alla kablar på en dag och av olika skäl vill jag byta vid mätarskåpet och huvudbyggnaden först.
Är det helt förkastligt att under en övergångsperiod låta en byggnad vara kvar på 4-ledarmatning trots att byggnaden innan har 5-ledare?

Hoppa över 300mA JFB så länge, koppla 5-ledaren som 4-ledare tills du har bytt den sista matningen med 4-ledarsystem. Därefter kan du koppla om allt till 5-ledarsystem och om du så vill installera en 300mA JFB där du hade tänkt.

Stormhöjd skrev:
Elnätsbolaget är ovilliga att ersätta mer än självrisken och en reparation av värmepumpen. Alla våra apparater som skadats får vi stå för själva. T ex vår 7 år gamla välfungerande dataanläggning har vi fått 700 kr för av försäkringsbolaget. Var får man en ny anläggning för 700 kr? "Vi ska inte ha det bättre efter olyckan än före", tycker elnätsbolaget. Men sämre tycks vara helt okey, trots att det är dom som förstört vår utrustningen och trots att vi varit utsatta för stor fara.
Grundinställningen borde vara att reparera rubbet. Då får du likvärdig utrustning. Om det blir för dyrt, kan man diskutera att återanskaffa likvärdig utrustning.

Ljusbåge skrev:
Tack för svar.

Jag kan inte byta alla kablar på en dag och av olika skäl vill jag byta vid mätarskåpet och huvudbyggnaden först.
Är det helt förkastligt att under en övergångsperiod låta en byggnad vara kvar på 4-ledarmatning trots att byggnaden innan har 5-ledare?
Ja om jag tolkar dig rätt så vill du alltså dra 5 ledare till ett hus och därifrån gå vidare med 4 ledare till nästa hus?

Så får man absolut inte göra. När PEN har delats upp till PE och N så får de inte kopplas ihop igen längre fram i anläggningen.

Dessutom så kommer jordfelsbrytaren i mätarskåpet att lösa ut lite då och då, efterssom det som jordas efter att du gått tillbaka till 4 ledare kommer att leda ut en del ström till äkta jord via höljet på jordade apparater.

Slänger in en relaterad fråga.

Ska ansluta en central med N1XV 5G6 till en existerande TN-C kopplingspunkt.

Vad är snyggast/bäst med tanke på ev framtida uppgradering till TN-S?

1. Parallelkoppla PE och N till jordskenan i centralen och dra Grön/Gul/Blå vidare till JFB
2. Dra PE till jordskenan, N till JFB

Alt 1 gör det tydligt att inkommande är TN-C när man öppnar centralen, medan alt 2 känns mer logiskt..

hempularen skrev:
Dessutom så kommer jordfelsbrytaren i mätarskåpet att lösa ut lite då och då, efterssom det som jordas efter att du gått tillbaka till 4 ledare kommer att leda ut en del ström till äkta jord via höljet på jordade apparater.
Att det är förbjudet att övergå från 5-ledare till 4-ledare vet jag, men jag tänkte att det funktionsmässigt och säkerhetsmässigt skulle funka under en övergångsperiod.. Att JFB kan lösa ut tänkte jag inte på, men det är naturligtvis så.
Men efter att ha tänkt om så blir det som petersv föreslog. Jag kommer att dra 5-ledaren men använda den som 4-ledare tills allt är färdigdraget och klart. Jag misstänker att jag får en hel del jobb i bl.a. ladugården och en liten stuga där jord och nolla kan vara kreativt hopkopplade på olika sätt.

I övrigt tänker jag gå upp till 500mA JFB vid mätarskåpet. Sedan får varje byggnad en egen 300 eller 30 mA JFB.

Varför vill du ha en 300 mA JFB i centralerna? Det är inget alternativ till en 30 mA map personskydd. Det är dessutom ovanligt med en brandskydds-JFB i mätarskåpet, men det kan säkert vara bra.

mycke_nu: Är din central TN-C eller TN-S?? Behöver du koppla in den som TN-C nu för att senare koppla om den till TN-S? Detta pga att utgående huvudledningar från denna central är TN-C?

Vid TN-C-inkoppling är det en PEN-ledare i kabeln som ska kopplas in, och den skall alltid gå till PE-skenan. Problemet med en modern 5G6 är att den inte får användas för TN-C pga arean och den blå färgen om man ska vara riktigt noga. Men måste man fuska så fuska med färgen och parallellkoppla N och PE i kabeln i båda ändar, dvs de ska båda kopplas till PE-skenan i centralen.

Jag funderade också lite på syftet med en 300mA Jfb i mätarskåpet. Är tanken att skydda mot kabelbrand i kabeln från skåpet? För du måste ju ändå ha en eller flera 30mA jfb för att skydda anläggningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.