Jag ställer mig frågande till om "nätägaren" skulle lägga tid på en fuljordning i stället för att ordna en "riktig" nolla. Dom som jobbar med nätet har ju inget att tjäna på det.

spik99 skrev:
Jag ställer mig frågande till om "nätägaren" skulle lägga tid på en fuljordning i stället för att ordna en "riktig" nolla. Dom som jobbar med nätet har ju inget att tjäna på det.
En underentreprenör en fredag klockan 15:30 kanske?

På gatan här hemma gick PEN i kabeln mellan två skåp av, så tre av mina grannar fick elektronik förstörd, jag hade tur o låg på rätt sida avbrottet. Då kom elbolaget dit efter några samtal, mätte lite, kliade sig i huvudet, tog en RK 16 o drog från en närliggande lyktstolpe till PEN i kabelskåpet. 13 månader senare kom dom o bytte kabeln, då bytte dom även ett gäng andra kablar i kvarteret.. men 13 månader, vissa saker borde ha lite mer prio än andra tycker man.

Åtminstonde Fortum som driver elnätet här i Stockholm har ju en ganska lustig prio.

När vi hade de två stora elavbrotten i Kista och närliggande områden i början på 2000 talet. Elen var bort i ca en vecka två gånger med ett års mellanrum.

Då skrevs det rätt mycket om hur dumt det var att reservkabeln låg i samma tunnel så att den brann upp samtidigt.

Det var värre än så, fast det lyckades de mörka. Man matade antingen huvudkabeln eller reservkabeln i matande ända, det gick att koppla om. När det blev överslag i huvudkabeln inne i tunneln, det började brinna. Då kopplade man om till reservkabeln, och efterssom kablarna är gjorda av självslocknande material så borde branden slocknat när spänningen bröts till den dåliga kabeln.

MEN spänningen bröts inte, därför fortsatte kabeln att brinna och branden brände även av reservkabeln. Och hur kom det sig att spänningen inte bröts? Jo i den mottagande änden i Kista, så var huvudkabel och reservkabel fast ihopkopplade. Man kunde alltså bara växla mellan kablarna i ena änden, båda kablarna var alltid spänningsatta.

Detta fundamentala feltänk hade någon insett redan 5 eller 10 år innan olyckan, men man prioriterade ned att rätta till felet. Dessutom så lagade man ju vid den första incidenten kabeln provisoriskt, för att försöka få igång Kista igen efter en veckas stillestånd. Men sedan prioriterade man ned att göra om skarvningen med mer korrekta metoder, så att ett år senare så brann kabeln igen, och fortfarande var reservkabeln "felkopplad" så att även den brann av.

hempularen skrev:
Detta fundamentala feltänk hade någon insett redan 5 eller 10 år innan olyckan, men man prioriterade ned att rätta till felet. Dessutom så lagade man ju vid den första incidenten kabeln provisoriskt, för att försöka få igång Kista igen efter en veckas stillestånd. Men sedan prioriterade man ned att göra om skarvningen med mer korrekta metoder, så att ett år senare så brann kabeln igen, och fortfarande var reservkabeln "felkopplad" så att även den brann av.
Så dumt så det måste vara påhittat! :D Kan man läsa mer om det här, det verkar ju rätt intressant faktiskt!

Det stog det om i tidningar i samband med det andra haveriet.

Det som förvånar mest är väl att dom inte rent fysiskt kopplade ur den skadade kabeln i bägge ändar det skulle tagit en kvart på var ända.

hempularen skrev:
"vi vet inte vad som hände, allt är åtgärdat, vi har inte gjort något fel. Egentligen blev nog inget förstört, men om någon har något som de påstår gick sönder då så tar vi givetvis alla kostnader, spelar ingen roll vad det kostar, men vi har inte gjort något fel, det är inte vårt fel"

*
Det där är klassiskt, har hört det från allt från enmansföretag till stora bolag med tusentals anställda: "Det är inte vårt fel, vi vet inget, det är inte vi som ska göra det, det är inte vårt ansvar men vill någon ha ersättning som kom hit så betalar vi!"

Tack alla och speciellt Bo Siltberg för ditt engagemang och utmärkt info även om den är svår att förstå för en amatör. Men vi har utifrån denna information kunnat tala med vår elinstallatör och fått reda på att vi har kombinerad jord och nolla, s k PEN, utan skyddsutjämning. Vi har med andra ord varit utsatta för allvarlig risk, även enligt vår elinstallatör. Enligt "hempularen" har även de (underentreprenör) som rev gatubelysningen varit i fara. Mycket intressant. När vi sa till dem vad som hände inne, tog de fram en pärm och visade oss att gatunätet och vår el inte hade med varandra att göra.

Jo, "spik 99", så här är det. Elnätsbolaget har varit här när det har stormat och regnat. Då har de troligtvis gjort ett provisoriskt arrangemang, som de sedan glömt bort att färdigställa. Det kan vara så länge sedan som stormen Gudrun. För sedan flera år har våra lampor blinkat till då och då men mest när det har blåst. Detta började plötsligt men vi vet inte exakt när. Sedan mars 2011 började det blinka betydligt oftare utan att det blåste. Då började man bygga en väg genom ett skogsparti. Efter olyckan har vi fått veta att vägjobbarna som första åtgärd tog bort en stötta som hjälpte till att hålla uppe luftledningen. När den togs bort blev påfrestningen på ledningen större och en 60-lampa kunde lysa som en 40-lampa, insåg man, när ljuset plötsligt ökade till 60. Eller när spisfläkten plötsligt ökade i hastighet.

Tack också för tipset om Elsäkerhetsverket. Elnätsbolaget borde enligt bestämmelserna anmäla olyckan dit. Ska bli intressant att läsa Elsäkerhetsverkets svar.

Elnätsbolaget är ovilliga att ersätta mer än självrisken och en reparation av värmepumpen. Alla våra apparater som skadats får vi stå för själva. T ex vår 7 år gamla välfungerande dataanläggning har vi fått 700 kr för av försäkringsbolaget. Var får man en ny anläggning för 700 kr? "Vi ska inte ha det bättre efter olyckan än före", tycker elnätsbolaget. Men sämre tycks vara helt okey, trots att det är dom som förstört vår utrustningen och trots att vi varit utsatta för stor fara.

Återkommer när vi fått besked från Elsäkerhetsverket.

Rent spontant känns det som att er försäkring inte borde behöva ersätta utan att pengarna borde komma från nätägare. Felet kanske uppstod för länge sen och borde åtgärdats direkt men det gick att hitta en provisorisk lösning, vilken borde åtgärdats snarast. Det kan möjligen funnits en risk för de som rev belysningen men den är troligen inte stor, belysning matas vanligen från flera håll samt att stolparnas kontakt med marken utgör jordtag. Men då Temporär PEN lossas kan spänningskillnad uppstå.

Tror tyvärr inte elsäkerhetsverket kommer lägga nån större vikt vid detta, men kan ju hoppas jag har fel.

Redigerat:
Stormhöjd skrev:
T ex vår 7 år gamla välfungerande dataanläggning har vi fått 700 kr för av försäkringsbolaget. Var får man en ny anläggning för 700 kr?
Om du har en gammal Volvo från 70-talet och totalkvaddar den lär du inte får en helt ny Volvo heller. Inte så konstigt egentligen, man får ersättning för vad grejerna är värda i dagsläget, efter åldersavdrag.
En mycket olustig historia för övrigt. Själv har jag nästan eldat upp en hel kontorskorridor efter att ha glömt dra fast nollskruven efter meggning av anläggningen. Några trasiga nätdelar till datorer (det kanske bara är nätdelen som är kass på er?) och lysrörsarmaturer gick åt skogen. Firman jag var anställd på jublade inte precis... :o

Stormhöjd skrev:
Elnätsbolaget är ovilliga att ersätta mer än självrisken och en reparation av värmepumpen. Alla våra apparater som skadats får vi stå för själva. T ex vår 7 år gamla välfungerande dataanläggning har vi fått 700 kr för av försäkringsbolaget. Var får man en ny anläggning för 700 kr? "Vi ska inte ha det bättre efter olyckan än före", tycker elnätsbolaget. Men sämre tycks vara helt okey, trots att det är dom som förstört vår utrustningen och trots att vi varit utsatta för stor fara.
Jag tycker ni ska kräva att elnätsbolaget ersätter era grejer med likvärdiga. Alternativt begära skadestånd för den arbetstid och de pengar ni måste lägga ner på att köpa ersättning. Kolla vad motsvarande grejer kostar på Blocket, räkna ut hur mycket tid ni skulle behöva lägga på att köpa allting på Blocket, sätt en rimlig timdebitering, och lägg till ett skadestånd för den tid ni varit utan fungerande saker. Det är den summa ni bör begära.

Är det bra att ha ett eget jordspett inkopplat till PEN i mätarskåpet?
Kan det hjälpa till att förhindra olyckor och skador i det egna huset ifall PEN kopplas loss någonstans före mätarskåpet?
Eller är det så att om mitt lilla jordspett får agera jordpunkt för flera villor och hus så blir faran ännu större?

Bra fråga. Ja, det hjälper – hur mycket är dock oklart, men ganska mycket... Det blir ungefär samma potential mellan olika jordpunkter runt om byggnaden, dvs faspotential gentemot transformatorns nollpunkt, samma potential som på alla utsatta delar. Det hjälper även de grannar som också blivit utan PEN eftersom deras jordpotential har höjts och kommit närmare "fasen".

Det hjälper dock inte så mycket att det skulle kunna ersätta skyddsutjämning. Och det kanske kan skapa orsaka farliga beröringsspänningar mellan jord och skyddsjord hos grannar med intakt PEN?

Bo.Siltberg skrev:
Det hjälper dock inte så mycket att det skulle kunna ersätta skyddsutjämning. Och det kanske kan skapa orsaka farliga beröringsspänningar mellan jord och skyddsjord hos grannar med intakt PEN?
Hur blir det farligt menar du?
Eftersom jag idag har ingång för reservkraft så har jag ett jordspett.
Jag har dessutom ett rejält åskskydd kopplat till samma jordspett, men det skall snart få ett eget jordspett bredvid.
Det är krav på jordspett om man har ingång för reservkraft. Leder detta krav till större fara för grannarna om PEN flyter någonstans?
Nu har jag i och för sig egen ledning från stationen till mitt hus, och det har flera av mina grannar också. Några delar dock på ledningar som förgrenar sig i nåt skåp utanför husen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.