728 läst ·
2 svar
728 läst
2 svar
Zaptec Go 2 vs Easee Charge Max
Försöker välja mellan två erbjudanden jag har fått som prismässigt ligger mot ungefär samma nivå:
Easee Charge Max 22 kW
Easee Equalizer Lastbalansering
Zaptec Go 2
Dynamisk lastbalansering från Perific
Jag kommer använda integration mot Home Assistant. Vet inte om jag vill styra något eller bara titta. Vill helst inte förlita mig på molntjänst, lokal kommunikation i mitt LAN föredras.
Vad jag kommit fram till i mina efterforskningar är nog att lösningarna är likvärdiga och bra båda två. Någon som gjort en djupdykning som kan komma med lite erfarenheter?
Easee Charge Max 22 kW
Zaptec Go 2
Jag kommer använda integration mot Home Assistant. Vet inte om jag vill styra något eller bara titta. Vill helst inte förlita mig på molntjänst, lokal kommunikation i mitt LAN föredras.
Vad jag kommit fram till i mina efterforskningar är nog att lösningarna är likvärdiga och bra båda två. Någon som gjort en djupdykning som kan komma med lite erfarenheter?
Zaptec har också egen lastbalanserare. Jag har två Zaptec, en med Perific och en med Zaptec Sense. Min andra Zaptec är installerad i torsdags, och jag valde Sense på grund av enkelheten när det gäller installationen. Bara att plugga in i mätaren, kräver inga strömtrafon. Perific är bra om du integrerar med solpaneler och vill se elpriset minut för minut.T ThomasN skrev:Försöker välja mellan två erbjudanden jag har fått som prismässigt ligger mot ungefär samma nivå:
Easee Charge Max 22 kW
Zaptec Go 2
Zaptec har 4G och WiFi anslutning, vilket är bra. 4G är stabil och i alla fall i mitt fall är bättre för min anläggning #1 eftersom den ligger i WiFi skugga. Molntjänst är nödvändig om du vill komma åt den via mobilen eller webportalen.
Jag har inte djupdykt i Easee, den hade försäljningsförbud under lång tid, det är allt jag vet om den. Jag gillar Zaptec, både funktionellt och även app/portal mässigt.
Jag monterar båda modellerna till mina kunder och de är som du skriver väldigt likvärdiga. Inte så konstigt eftersom det var två avhoppare från Zaptec som startade Easee har jag hört.
Om kunden inte specifikt vill ha Zaptec rekommenderar jag Easee. Mest pga den grymma supporten som sitter på Efuel där jag handlar boxarna. Inte för att det behövs särskilt ofta men när det behövs hjälp funkar det kanon.
Det här med Easees säljstopp har avhandlats tidigare i forumet och borde inte påverka valet. Det är överspelat och utrett av Elsäkerhetsverket. Bl. a. saknades det dokument från oberoende tester vilket Easee hade slarvat med. Boxarna som stoppades får fortfarande användas och nu har de uppdaterade boxar som inte har samma "problem".
Om kunden inte specifikt vill ha Zaptec rekommenderar jag Easee. Mest pga den grymma supporten som sitter på Efuel där jag handlar boxarna. Inte för att det behövs särskilt ofta men när det behövs hjälp funkar det kanon.
Det här med Easees säljstopp har avhandlats tidigare i forumet och borde inte påverka valet. Det är överspelat och utrett av Elsäkerhetsverket. Bl. a. saknades det dokument från oberoende tester vilket Easee hade slarvat med. Boxarna som stoppades får fortfarande användas och nu har de uppdaterade boxar som inte har samma "problem".
Klicka här för att svara