Är det för att lättare spåra en kabel eller finns någon bransch-standard kring detta? Både den vita o bruna är ju tändtråd i detta fall och de går till varsin lampa. I en andra delar av mitt hus används brun som "delad" fas om jag använder rätt begrepp nu vilket gör att man blir ju smått konfunderad över färgvalen ibland.

• Elektrisk kopplingsdosa med bruna, vita och svarta kablar anslutna till en brytare i en väggöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Olika färger är förstås för att enklare kunna skilja dem åt. Det finns ett par regler om färger. Och sedan finns det en praxis. Gulgrön är jord och endast jord. Det är en hård regel. Blå är neutral. Det finns några undantag där blå får användas till annat än neutral. Sedan är det ganska fritt.

Det brukar oftast vara brun fas och svart tändtråd. Är det två tändtrådar blir den andra vit eller grå. Tidigare var det dock vanligt med svart fas och brun tändtråd. Och är det byggt efter tidigare praxis och sedan kompletterat under senare praxis kan det bli olika på olika ställen i huset.

Så sammantaget underlättar det arbetet att ha olika färger. Men man skall inte dra för stora slutsatser baserat på färger.

• Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Byggår och plats i landet har haft olika färger, ett livligt diskuterat ämne i trådarna om du söker.
Vårt hus -60 har som grundfärger vit=fas, svart=nolla och röd=jord, så ta inget för givet utan kontrollera/mät då det vid renovering/utbyggnad blir andra färger beroende av tidpunkt.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Färgordning som gäller nuförtiden:
L1 Brun
L2 Svart
L3 Grå
N Blå (får användas till annat)
PE Gul/grön (helig!)
Kvar blir inte så mycket... Jag brukar använda vit som tändtråd och orange om det är flera.

• Gilla
hoffret
  • Laddar…
S
fas = svart har varit så under 60 tal fram till nu

S Supermyra skrev:
fas = svart har varit så under 60 tal fram till nu
Nja, det är väl 20 år sedan brun blev "första" fastråd.

• Gilla
petersv och 4 till
  • Laddar…
O
M MagHam skrev:
Kvar blir inte så mycket...
Om man kan handla från grossisterna har t.ex. Nexans även FQ Easy i lila och rött. Roligare än så blir det nog inte eftersom grönt och gult inte säljs längre pågrund av förväxlingsrisken med gul/grön. Är det någon som sett fler färger, och i så fall vilka och från vilken leverantör?

Edit: Äsch, allt finns ju på Amazon! Där kunde man visst hitta alla möjliga färger och dessutom något jag saknat i skåp kopplingsledning EK, istället för sån där sladdrig FK/FQ som vi envisas med i Sverige!

Är det inte RK/RQ som skåpbyggarna brukar använda?

Totte_S
E elmont skrev:
Är det inte RK/RQ som skåpbyggarna brukar använda?
Jo.
Vill inte gärna tråda ett styrskåp med EK…

• Gilla
frause
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Om man kan handla från grossisterna har t.ex. Nexans även FQ Easy i lila och rött. Roligare än så blir det nog inte eftersom grönt och gult inte säljs längre pågrund av förväxlingsrisken med gul/grön. Är det någon som sett fler färger, och i så fall vilka och från vilken leverantör?

Edit: Äsch, allt finns ju på Amazon! Där kunde man visst hitta alla möjliga färger och dessutom något jag saknat i skåp kopplingsledning EK, istället för sån där sladdrig FK/FQ som vi envisas med i Sverige!
Vanligt förekommande färger på FK är:
Faser L123 Brun/Svart/Grå
Gulgrön/Ljusblå för jord/neutral
Tändtrådar Vit, Röd, Lila, Orange, Rosa

Dessa är ganska enkla att hitta hos grossister och butiker online.

Det är ju snyggt att använda ex svart som L2 i en installation. Problemet kommer ju sen ett antal år fram när man behöver balansera om lite och flyttar en krets till en annan fas. Man kommer troligen inte dra om den svarta hela vägen då. Men om man drar mer än en fas någonstans vill man förstås att de är urskiljbara.

Därför brukar jag bara använda Brun/Svart/Grå till just faser och sen de övriga som tändtrådar.

Totte_S Totte_S skrev:
Jo.
Vill inte gärna tråda ett styrskåp med EK…
Fast nu när ögonen börjar bli lite gamla och det behövs glasögon för att se att ingen kardel sticker ut hade det nästan varit värt det! Eller FK åtminstone :-)

Totte_S
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Fast nu när ögonen börjar bli lite gamla och det behövs glasögon för att se att ingen kardel sticker ut hade det nästan varit värt det! Eller FK åtminstone :)
Ändhylsor är svaret 😉

Haha, förstår precis vad du menar med ögonen - behövs stark pannlampa och läsglasögon för att få till det ibland.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.