P Peter_Bromma skrev:
blockerar han alltid gatan, eller är det när alla kommer hem på kvällen? om det nu är lagligt kanske han kommer vara lite mer tillmötesgående om ditt släp står ivägen för honom ett par gånger. så om alla bilar försvinner ibland kan ju det vara läge att parkera om dina bilar och släp ett tag.
annars tror jag väl mer på att komma överens om var det gör minst skada och låta dem stå där.
Det här är varje kväll och natt, han använder gatan som parkering för sin 4:e bil när han kommer hem på kvällarna. Jag låter det vara så, men följden är att jag i princip aldrig kan komma hem en kväll med släp och vänta med att lasta ur och parkera på min infart lite senare. Eller ha gäster heller för den delen, som kan parkera längs min tomt. Det var ett stort problem för mig förra hösten då jag renoverade huset och flyttade in under ca 3 månaders tid. Jag hade då ofta släpet med mig dit men sov inte där och jag parkerade då på gatan ibland ca 2-3 timmar på kvällen. Då var grannen på mig som en igel och var förbannad. Men nu låter jag det här vara som sagt, men irriterande att jag aldrig ska kunna komma hem med släpet och parkera en stund på gatan.
 
Redigerat:
Börja parkera själv på gatan innan han kommer dit på kvällen? Risken är ju dock att det eskalerar så att han själv börjar taktikparkera en bil på gatan för att hålla platsen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Gatuparkering är ju av typen ”först till kvarn” så det enda du kan göra är att vara först på plats. Det enda du kan klaga på är om grannen verkligen blockerar du infart.
Gatan utanför ditt hus är inte din och vem som helst för parkera där, inte bara du och dina gäster.
Om grannen flyttar sin bil varje dag finns inte mycket att klaga på.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Gatuparkering är ju av typen ”först till kvarn” så det enda du kan göra är att vara först på plats. Det enda du kan klaga på är om grannen verkligen blockerar du infart.
Gatan utanför ditt hus är inte din och vem som helst för parkera där, inte bara du och dina gäster.
Om grannen flyttar sin bil varje dag finns inte mycket att klaga på.
Förstår väl jag med att det absolut inte är min gata. Min granne uppträder dock som om det vore hans gata, det irriterar mig.
 
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Förstår väl jag med att det absolut inte är min gata. Min granne uppträder dock som om det vore hans gata, det irriterar mig.
Du verkar ha samma attityd:

”Det här är varje kväll och natt, han använder gatan som parkering för sin 4:e bil när han kommer hem på kvällarna. Jag låter det vara så, men följden är att jag i princip aldrig kan komma hem en kväll med släp och vänta med att lasta ur och parkera på min infart lite senare. Eller ha gäster heller för den delen, som kan parkera längs min tomt”
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
T
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Förstår väl jag med att det absolut inte är min gata. Min granne uppträder dock som om det vore hans gata, det irriterar mig.
Låter mer som att du har köpt en olämplig tomt för hur du vill använda den. Köp en ny med plats för släp och gäster.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du verkar ha samma attityd:

”Det här är varje kväll och natt, han använder gatan som parkering för sin 4:e bil när han kommer hem på kvällarna. Jag låter det vara så, men följden är att jag i princip aldrig kan komma hem en kväll med släp och vänta med att lasta ur och parkera på min infart lite senare. Eller ha gäster heller för den delen, som kan parkera längs min tomt”
Är det du som är min granne????
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Ja det ska jag banne mig göra! Det är irriterande att jag i princip nästan aldrig kan komma hem med mitt släp och tillfälligt parkera vid min tomt, för att lasta ur släpet lite senare, för att grannen blockerar halva gatan.
Kan du inte backa in med släpet på din egen uppfart och lasta ur då? :)

Kan du inte backa med släp och detta är ett återkommande problem kan jag tipsa om att 1-2 timmar på en trafiksskola kommer göra dig sylvass på att backa med släp :)

Det finns lite olika förordningar hur man får parkera och en del gäller OM det inte är kommunala föreskrifter.

Att bussa parkeringsvakten på någon kommer av de flesta svenskar räknas som en eskalering i nivå med att slå ens barn. Och om ni redan har en "konflikt" i denna fråga så kan jag nog lova att grannen kommer räkna ut vem det är.....
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Är det du som är min granne????
Om man inte tycker exakt samma som dig så är man din granne? :D
Jag börjar tycka synd om din granne om du är sån...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Är det du som är min granne????
Vet inte då vi skriver under pseudonym. Jag heter Ove, heter du Anna?
Egentligen är jag lite förtjust i dig, men har svårt att uttrycka mina känslor :love: så tillsvidare får jag nöja mig med att gnabbas med dig.;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vet inte då vi skriver under pseudonym. Jag heter Ove, heter du Anna?
Egentligen är jag lite förtjust i dig, men har svårt att uttrycka mina känslor :love: så tillsvidare får jag nöja mig med att gnabbas med dig.;)
Inte ens i det här forumet får man vara ifred... ‍:sick:
 
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Det här är varje kväll och natt, han använder gatan som parkering för sin 4:e bil när han kommer hem på kvällarna. Jag låter det vara så, men följden är att jag i princip aldrig kan komma hem en kväll med släp och vänta med att lasta ur och parkera på min infart lite senare. Eller ha gäster heller för den delen, som kan parkera längs min tomt. Det var ett stort problem för mig förra hösten då jag renoverade huset och flyttade in under ca 3 månaders tid. Jag hade då ofta släpet med mig dit men sov inte där och jag parkerade då på gatan ibland ca 2-3 timmar på kvällen. Då var grannen på mig som en igel och var förbannad. Men nu låter jag det här vara som sagt, men irriterande att jag aldrig ska kunna komma hem med släpet och parkera en stund på gatan.
Varför är det viktigt för dig att dina gäster ska kunna parkera på gatan just längs din tomt? Varför kan de inte parkera på godtycklig plats på gatan? Om de är beroende av hjälpmedel för att förflytta sig, är det kanske en tanke att ni parkerar på gatan och gästerna på er uppfart.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Varför är det viktigt för dig att dina gäster ska kunna parkera på gatan just längs din tomt? Varför kan de inte parkera på godtycklig plats på gatan? Om de är beroende av hjälpmedel för att förflytta sig, är det kanske en tanke att ni parkerar på gatan och gästerna på er uppfart.
Jag blir faktiskt trött på alla kommentarer där ni drar slutsatser som inte stämmer. Ni vet inte all fakta men kommer ändå med, vad ni tror, förslag på hur jag ska bete mig på ett bättre sätt. T ex detta som du skriver, då ska du veta att min infart är en nedfart mot ett källargarage. Det innebär att för att komma in i huset från infarten/nedfarten, så måste man gå uppför en trappa för att komma till husets entré. Detta är helt omöjligt för min rullstolsbundna närmaste väninna!
 
T
Det är väl inte så konstigt när du får det att låta som att du tycker att du har större rättighet till kommunal mark än andra, bara för att det råkar vara strax utanför din tomt?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.