Hej på er.

Bor i en 2 våningsvilla där endast ett element blir riktigt varmt (på övervåningen) .Vi har fjärrvärme

Jag har provat följande.

1: Har luftat samtliga element, och det har då kommit ut vatten när jag gjort det. (Så ej stopp någonstans tänker jag?)
2: Har motionerat stiftet som ska reglera termostaten på elementet.
3: Jag ökade hastigheten på cirkulationspumpen, så att temperaturen på returvattnet ökade till ca 29 grader från 26, vilket även gjorde att fler element i huset gick från kalla till svagt ljumma. Vattnet ut är 50grader.
4: Har ett element som ändå är iskallt, men känner att vattenröret fram till elementet är varmt, göra rent smuts på något vis?

Tack på förhand

• Närbild på en termostatventil och två kopplade rör till ett element i ett hus med fjärrvärme, målat i vitt med synlig träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatortermostat och rörkopplingar under ett element i en villa med fjärrvärme, fokus på värmejustering och eventuell rengöring.
    Skapa konto
Redigerat:
Först vad har du för värmekälla, VP , VED , EL-panna, Ett par foton är bra. På element så alla rör syns.

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Ser ut som det är ett 1-rörs och första bilden bara med ett vred. Andra bilden kan vara att dom har bytit kopplet, dom ser anorlunda ut mot varandra. Hur är rörens värme, med 1-rörs så blir första elementets inkommande rör varmt och ut något kallare, nästa element får då samma värme in på röret som det går ut
på första o.s.v nästa och nästa. Stängs ett element av så blir det samma temp in som ut på rören. Börja med att känna på rören, skriv gärna upp vad du gör.

Bild nr 1, den översta bilden är ett mindre element på neder våningen.
Bild 2, under bilden är ett större element på över våningen, bägge är kalla, och ligger också längst bort från centralen. vattenrören känns varma fram till elementen.

Bild 3 är på övervåningen, och det är ljummet.

Kan det vara smuts i någon radiatorventil? eller ska jag prova stänga av värmen på de element som har värme och se om värmen kommer till nästa element? ÄR det steg 1 att börja med menar du?

• Ett synligt vitt element med kopplade rör i ett rum med laminatgolv, beskrivet som kallt och beläget på nedervåningen.
    Skapa konto
Har det fungerat tidigare, med 1- rörs så måste det vara lite fart på flödet, så alla i en rad får det dom ska ha. Hur är det med cirkpumpen, går den som den ska, går det att ställa farten på den, om så är vilken fart nu.

Har bott här i 10 år, och elementen har väl ej fungerat riktigt bra någon vinter. Speciellt dessa jag bifogat bild på.

Som jag skrev i min startfråga, så har jag ökat på cirkpumpen (Max 20w) så att returvattnet har ökat i temp till ca 29 grader från 26 grader.

Det som är lurigt här, är att det är lite olika koppel på elementen som syns. är dom på samma slinga och samma våning tro. Den första bilden har inget för att justera flödet och den adra har den möjligheten. Nästan som kan befara att några kopple har byts ut under årens lopp, mot modernare typer. Men inget som kan kan sägas med säkerhet. Har du känt på rören från och till elementen. Det är prisolrör med koppel för 1-rör, så något riktigt gammal är det inte. Men som det är med forum, mycket svårt att säga något på distans.

Bild 2-3 är från rum som ligger bredvid varandra på övervåningen. Rören fram till elementen känns ljumma iaf, och element 3 är ljummet och element 2 iskallt(det ligger längst bort från värmepannan)

Krilleman
Vad har du för tryck i värmesystemet?

GM, Har rätt tryck 1.5Bar, men den går ofta upp till 2.5Bar, så brukar släppa ut vatten till rätt tryck.

Fast det ska sägas att en del motionerar bara stiftet i sig........Det stiftet är bara en förlängningspinne in till själva ventilkroppen. Så är ventilen stängd och då fastnat så kan man röra stiftet ut och in utan att ventilen i sig öppnar.
När ventilen är fri och kan röra sig så ska man kunna trycka in stiftet i botten och det åker ut själv när ventilen öppnar. Om det inte gör det så sitter ventilen fast.

• Gilla
john68
  • Laddar…
GM, tack för svar, så vad gör man om man märker att ventilen sitter fast?

K Kalle Andersson4 skrev:
GM, Har rätt tryck 1.5Bar, men den går ofta upp till 2.5Bar, så brukar släppa ut vatten till rätt tryck.
Att trycket stiger och att du/säkerhetsventilen ofta/brukar släppa ut övertrycket är inte bra, det tyder på att påfyllningsventilen läcker.
Det innebär också att det ofta tillförs syrerikt vatten i radiatorkretsen, detta medför att radiatorerna och eventuella järnrör rostar, å det bildas mangit och risk för läckage.

Ingen mer än jag som reagerade på returtemperaturen? Värmen försvinner ju någonstans på vägen.

• Gilla
Kalle Andersson4
  • Laddar…
Demonterade ventilkomponenter inklusive ventilhus, ventilinsatser och packboxar, överst Danfoss och nederst MMA, liggande på en grå yta.
Skapa konto

Ventilinsatsen urskruvad ur ventilhuset, packboxen urskruvad ur ventilinsatsen,stiftet urtryck från packboxen.
Övre är en Danfoss, nedre en MMA

• Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.