9 722 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Hur får jag tag på IKEA Ansluta fjärrkontroll
Efter två år av konstant tänd köksbelysning har jag nu lyckats laga min Ikea Ansluta fjärrkontroll så att jag kan släcka belysningen. Jag fick tips av en god vän att ta isär fjärrkontrollen så att man ser kretskortet, och det hade ärgat. Under åren har det säkert kommit ner fukt och annat i den. Iallafall, jag tog rikligt med elektronikspray och dränkte hela kortet, och borstade sedan försiktigt med en barntandborste, lite mjukare än en vanlig. Ärgen försvann, och voila! efter ihopmontage fungerar den igen. 
Hur lyckades du ta isär fjärrkontrollen? Jag vill också prova. Min fjärrkontroll har också gått sönder, så köksbelysningen är tänd hela tiden.B Björn Westman skrev:Efter två år av konstant tänd köksbelysning har jag nu lyckats laga min Ikea Ansluta fjärrkontroll så att jag kan släcka belysningen. Jag fick tips av en god vän att ta isär fjärrkontrollen så att man ser kretskortet, och det hade ärgat. Under åren har det säkert kommit ner fukt och annat i den. Iallafall, jag tog rikligt med elektronikspray och dränkte hela kortet, och borstade sedan försiktigt med en barntandborste, lite mjukare än en vanlig. Ärgen försvann, och voila! efter ihopmontage fungerar den igen.![]()
1) Plocka ur batterierna. 2) Batterihållaren och knappen sitter fast i fyra små plastpiggar. Böj försiktigt i de piggarna, kanske med en liten plattmejsel, samtidigt som du drar i den fyrkantiga vita plastgrejen i mitten, så att den lossnar. 3) På undersidan ser du nu undersidan av kretskortet. Ta loss kretskortet från den vita plasthållaren, man måste vara försiktig när man tar loss det så att man inte skadar nåt. 4) Vänd på kretskortet. Om det kommit ner fukt och skräp på det så kan det finnas vit ärg på ovansidan. 5) Köp elektronikspray och en barntandborste. Jag köpte på Biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/els...ktronik/elektronikrengoring-400-ml-2000063275 5) Lägg kortet i en djuptallrik, och spraya på rikligt med elektronikspray, så det är rejält blött. Borsta mycket försiktigt hela kortet tills du inte ser någon ärg mer. 6) ta upp kortet, kontrollera om alla lödningar ser hela ut, låt det torka, och montera ihop allt igen, med nya batterier. Hoppas det funkar. För dessa råd tar jag inget ansvar, men heller inget betalt!Enkhtuya skrev:
Produkter som diskuteras: "Batterihållaren"
Batterihållare 4-pack Griplis
Ordning på batterierna
237 kr inkl moms
Läs mer
OkTack så jättemycket för rådet 😊B Björn Westman skrev:1) Plocka ur batterierna. 2) Batterihållaren och knappen sitter fast i fyra små plastpiggar. Böj försiktigt i de piggarna, kanske med en liten plattmejsel, samtidigt som du drar i den fyrkantiga vita plastgrejen i mitten, så att den lossnar. 3) På undersidan ser du nu undersidan av kretskortet. Ta loss kretskortet från den vita plasthållaren, man måste vara försiktig när man tar loss det så att man inte skadar nåt. 4) Vänd på kretskortet. Om det kommit ner fukt och skräp på det så kan det finnas vit ärg på ovansidan. 5) Köp elektronikspray och en barntandborste. Jag köpte på Biltema: [länk] 5) Lägg kortet i en djuptallrik, och spraya på rikligt med elektronikspray, så det är rejält blött. Borsta mycket försiktigt hela kortet tills du inte ser någon ärg mer. 6) ta upp kortet, kontrollera om alla lödningar ser hela ut, låt det torka, och montera ihop allt igen, med nya batterier. Hoppas det funkar. För dessa råd tar jag inget ansvar, men heller inget betalt!![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden