Hej,
Vi har ett fritidshus där golvbrunnen vid duschen även har ett rör ovan golv från handfatet, se bild. Vi behöver nu få till ett vattenlås där som förhindrar att lukten från ett gråvattenfilter på tomten når upp till toan. Vårat diskvatten är oxå anslutet till samma gråvattenfilter och min gissning är att det är gamla matrester i filtret som sprider sig upp genom golvbrunnen. Har förstått att det finns hundratals olika vattenlås/rensfilter till golvbrunnar. Men kan inte se hur det går att kombinera dessa med ett rör (40mm) som ansluter ovan golv. Röret under golvbrunnen är 75 mm i diameter. Det är inte centrerat som framgår av bilden. Vill helst inte behöva bila upp betongen i detta hemmabygge som min far gjorde för 30 år sedan. Tips på smidig lösning tas tacksamt emot.

• Golvbrunn med vitt rör ovan golv anslutet i ett badrum med beige kakel, brunnen är ej centrerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn med ett vitt 40mm rör anslutet över golvet, omgiven av kakel och en rostfri metallram. Röret är inte centrerat i brunnen.
    Skapa konto
C
I nordamerika är det vanligt att bygga egna vattenlås med några 90° böjar, under golv i ett sådant här fall.
Så gör man av goda skäl inte här (framför allt rensbarhet), men har svårt att se någon annan lösning som inte kräver ingrepp i golvet.
Förutsätter så klart att röret är åtkomligt underifrån i t.ex. krypgrund.

C cpalm skrev:
I nordamerika är det vanligt att bygga egna vattenlås med några 90° böjar, under golv i ett sådant här fall.
Så gör man av goda skäl inte här (framför allt rensbarhet), men har svårt att se någon annan lösning som inte kräver ingrepp i golvet.
Förutsätter så klart att röret är åtkomligt underifrån i t.ex. krypgrund.
Tack. Tyvärr ingen krypgrund. Kraftig betongplatta. Men hoppas på ett kompakt vattenlås som kan förankras i själva avloppsröret på 75mm.

1) Hur mycket vatten kommer det i 40mm röret? Skulle det fungera om det slutade högre upp, ovanför ett vattenlås? Så är det kopplat från vårt badkar i lgh, och det går bra att tömma ett helt badkar (men det är då en brunn med vattenlås från början, som i alla fall kan hantera ett flöde från ett 40-rör).
EDIT: Röret från badkaret slutar något lägre än nivå med underkant av golvbrunnens sil/golvnivå. Men går inte djupt ned.

2) Hur mycket används fritidshuset? Jag har ett fritidshus som används regelbundet varje månad, ofta 2-3 månader i sträck under sommaren. Har där en 30 år gammal lösning för diskvattnet (häller i och för sig ut fett och mycket smutsigt vatten direkt på "komposten") som jag inte heller vill/orkar rota i just nu (kan bli kommunalt om 10 år). Det luktade en del och blev lite väl grumligt i slamavskiljningen där avloppet mynnar. Har sedan ett par år när vi lämnar huset efter en längre tid hällt i sådant som man har för att motverka dålig lukt i husbilar (bryter ned biologiskt mtrl och fett ochs så slammet inte kleggar igen). Det har fungerat bra, har inte gjort slut på halva första burken av OxyG Camper ännu. Luktar mycket mindre och kleggar inte ihop. Kan det vara en lösning innan du bilar upp golvet?
https://www.oxyg.se/page/camper?srsltid=AfmBOooZi7Up_-K3f5O1LwM0uN0mrZNUyoAmfwSFXAmzh6JjCfVNK5VW

Redigerat:
C
2meterpeter 2meterpeter skrev:
hoppas på ett kompakt vattenlås som kan förankras i själva avloppsröret på 75mm.
I röret blir nog svårt. Du kan så klart ordna med något ovan golv, men då förlorar du ju golvbrunnsfunktionen.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
1) Hur mycket vatten kommer det i 40mm röret? Skulle det fungera om det slutade högre upp, ovanför ett vattenlås? Så är det kopplat från vårt badkar i lgh, och det går bra att tömma ett helt badkar (men det är då en brunn med vattenlås från början, som i alla fall kan hantera ett flöde från ett 40-rör).
EDIT: Röret från badkaret slutar något lägre än nivå med underkant av golvbrunnens sil/golvnivå. Men går inte djupt ned.

2) Hur mycket används fritidshuset? Jag har ett fritidshus som används regelbundet varje månad, ofta 2-3 månader i sträck under sommaren. Har där en 30 år gammal lösning för diskvattnet (häller i och för sig ut fett och mycket smutsigt vatten direkt på "komposten") som jag inte heller vill/orkar rota i just nu (kan bli kommunalt om 10 år). Det luktade en del och blev lite väl grumligt i slamavskiljningen där avloppet mynnar. Har sedan ett par år när vi lämnar huset efter en längre tid hällt i sådant som man har för att motverka dålig lukt i husbilar (bryter ned biologiskt mtrl och fett ochs så slammet inte kleggar igen). Det har fungerat bra, har inte gjort slut på halva första burken av OxyG Camper ännu. Luktar mycket mindre och kleggar inte ihop. Kan det vara en lösning innan du bilar upp golvet?
[länk]
Hej,
1. Jodå, det går säkert bra att korta röret från handfatet. Dessvärre är det inte så mkt utrymme under silen. Syns kanske inte på bilden, men gissar ca 5 cm ned till avloppsröret som dessutom inte sitter i mitten. Det krävs isf ett kompakt vattenlås som inte är så djupt och inte centrerat.
2. Jag känner till dessa produkter och de kan säkert hjälpa delvis. Men är tveksam till att det hjälper permanent.

Tack ändå.

Man kanske kan testa om det tar bort lukten under tiden man funderar på att riva duschen , bila upp plattan och dra om rör för att få till ett vattenlås.
Jag hör att man i många fritidshus har oro för att det ska frysa under vintern i vattenlåsen och alltid vill hälla i frostskydd när man lämnar, hur det ska hanteras är en annan fråga. För mig är det en anledning att inte installera ett vattenlås, men jag har inte luktproblem inomhus.
En liten skopa pulver i vasken ett par ggr per år när vi lämnar huset och stänger vattenpumpen är ingen stor grej, och inte heller problem om man glömmer någon gång.

Kan en sådan vara en lösning. Passar ju på 75mm slätända

• Golvvattenlås GV75 för slätända, Jafo. Vit, artikelnummer 8087090. Två delar på vit bakgrund.
    Skapa konto
Är problemet egentligen att golvbrunnen torkar ut när huset inte används och då kommer avloppslukt ur golvbrunnen?
Kan i så fall lösas genom att täcka över golvbrunnen med t.ex ett plastlock (utskuret hål för handfats avloppet). Kan alternativt hälla nåt medel i golvbrunnen som inte avdunstar. Matolja funkar, men man vill kanske inte hälla fett i avloppet.

V Vector skrev:
Kan en sådan vara en lösning. Passar ju på 75mm slätända
Tack, men detta verkar vara en speciallösning i de fall avloppsröret sticker upp ur golvet. Minst 40 mm så att tätskiktet kan vikas upp mot
röret. Passar inte för en golvbrunn.

C
M Maxitupla skrev:
Är problemet egentligen att golvbrunnen torkar ut när huset inte används och då kommer avloppslukt ur golvbrunnen?
Kolla bilden - finns ju ingen golvbrunn!?

• Gilla
  • Wow
Maxitupla och 1 till
  • Laddar…
2meterpeter 2meterpeter skrev:
Tack, men detta verkar vara en speciallösning i de fall avloppsröret sticker upp ur golvet. Minst 40 mm så att tätskiktet kan vikas upp mot
röret. Passar inte för en golvbrunn.
Den ska ju inte passa i golvbrunn.. den ska ju passa röret som är anslutet till golvbrunn. Om det är möjligt att trycka ner den i golvbrunn mot 75 mm röret som du skrev att det var. Men på bilderna är det ju svårt att se om det går. Men jag kanske är ute å cyklar....

M Maxitupla skrev:
Kan i så fall lösas genom att täcka över golvbrunnen med t.ex ett plastlock (utskuret hål för handfats avloppet). Kan alternativt hälla nåt medel i golvbrunnen som inte avdunstar. Matolja funkar, men man vill kanske inte hälla fett i avloppet.
V Vector skrev:
Den ska ju inte passa i golvbrunn.. den ska ju passa röret som är anslutet till golvbrunn. Om det är möjligt att trycka ner den i golvbrunn mot 75 mm röret som du skrev att det var. Men på bilderna är det ju svårt att se om det går. Men jag kanske är ute å cyklar....
Ja, jag förstår. Det bästa kanske är att åka till ngn återförsäljare och mäta lite. Tack för tipset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.