Nissens Nissens skrev:
Elstängsel är det enda du kan lita på i längden…
Enkelt uttryckt,
Normal villa tomt - elstängsel
Större tomt- bly

Jag gav upp efter att haft + 20 grisar på tomten samtidigt, så jag vände på steken och satt upp en åtel ett par hundra meter bort och har fått två jägare att alternera. Resultatet är två år med en full frys med kött och återstående grisar som håller sig på åteln istället för att sabotera vår närmaste trädgård. Ett win win på alla sätt.

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Nissens
TorpAnders TorpAnders skrev:
Enkelt uttryckt,
Normal villa tomt - elstängsel
Större tomt- bly

Jag gav upp efter att haft + 20 grisar på tomten samtidigt, så jag vände på steken och satt upp en åtel ett par hundra meter bort och har fått två jägare att alternera. Resultatet är två år med en full frys med kött och återstående grisar som håller sig på åteln istället för att sabotera vår närmaste trädgård. Ett win win på alla sätt.
Jag är jägare, och kan säga att man måste vara många jägare och ha stora marker för att få ner vildssvinsstammen bestående.

Att sköta en åtel behöver man inte vara jägare för att göra. Om du vill ha grisarna på åteln så skall de aldrig skjuta vid åteln…

Nissens Nissens skrev:
Jag är jägare, och kan säga att man måste vara många jägare och ha stora marker för att få ner vildssvinsstammen bestående.

Att sköta en åtel behöver man inte vara jägare för att göra. Om du vill ha grisarna på åteln så skall de aldrig skjuta vid åteln…
Säg det till våra grisar. Vid ett tillfälle fälldes tre ungar ur en flock med sugga och nio ungar inom några minuter av en ensam jägare. Vi gick ut med pulka och pannlampor och hade oss ett bra tag med att lasta släpet osv. Sedan gick jag in och kokade lite te och satt mig i soffan. Och så plingade till i telefon. En ny flock med suggor och ungar totalt 23 stycken. Och detta mindre än 45 minuter efter vårat stök på platsen.

Men jag håller med, ska de bort på riktigt så krävs det stora samordnade insatser.
Bara någon km norrut har de +50 djur i en och samma flock just nu.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Ett win win på alla sätt.
Första "win":et är väl för dig?
Vem/vilka är det andra för? Knappast grisarna, väl? 🙃

• Gilla
z_bumbi
  • Laddar…
P pmd skrev:
Första "win":et är väl för dig?
Vem/vilka är det andra för? Knappast grisarna, väl? 🙃
För mig, för jägarna, för grannarna både lantbrukare och husägare.
Win-win-win

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Delar du köttet med jägarna, alltså? Rimligt, men inte självklart för mig som inte har någon erfarenhet av jaktvärlden.

P pmd skrev:
Delar du köttet med jägarna, alltså? Rimligt, men inte självklart för mig som inte har någon erfarenhet av jaktvärlden.
Självklart, de är ju de som gör jobbet medan jag kan sitta i stugvärmen eller rent av sova😜

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
Säg det till våra grisar. Vid ett tillfälle fälldes tre ungar ur en flock med sugga och nio ungar inom några minuter av en ensam jägare. Vi gick ut med pulka och pannlampor och hade oss ett bra tag med att lasta släpet osv. Sedan gick jag in och kokade lite te och satt mig i soffan. Och så plingade till i telefon. En ny flock med suggor och ungar totalt 23 stycken. Och detta mindre än 45 minuter efter vårat stök på platsen.

Men jag håller med, ska de bort på riktigt så krävs det stora samordnade insatser.
Bara någon km norrut har de +50 djur i en och samma flock just nu.
Ja, eftersom de förökar sig så mycket varje säsong så krävs det stora insatser övervstora områden. I USA använder man fällor som kan ta en hel flock på ett och samma tillfälle. Det kan nog bli mer använt även här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.